Islam
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
childhoodlight
Elev |
Eftersom folk började diskutera om islam i allmänhet i Hijab-tråden som Hotissue skapade så skapar jag den här tråden.
Vill ge svar på tal; Skrivet av Borttagen: Skrivet av Hotissue: Men ni snackade om religion och jag ville ta upp min Skrivet av Borttagen: JUDENDOM AR BAST FOR DET AR MIN RELIGION (aven om jag ej ar religios). NU SKA INGEN SAGA EMOT MIG FOR DET AR MIN ASIKT. Niqab ar laskigt. Varfor far en muslimsk kvinna bara ta en man (som maste vara muslim) medan en muslimsk man far ta 4 fruar? Alltså jag vet inte riktigt hur judendomen kom in en fråga om hijab eller niqab............... Om du vill diskutera islam så får du gärna göra det i en annan tråd som handlar om det Varfor far en muslimsk kvinna bara ta en man (som maste vara muslim) medan en muslimsk man far ta 4 fruar? Ur Koranen; "Om ni är rädda att inte kunna behandla de faderlösa med rättvisa, tag då [andra] kvinnor som är tillåtna för er till hustrur — två eller tre eller fyra; men [begränsa er till] en enda om ni inte tror er om att kunna behandla dem alla lika — eller [vänd er till] någon av dem som ni rättmätigt besitter. Detta gör det lättare för er att undvika partiskhet.1" Syftet med att en man får ha upp till fyra kvinnor är alltså för att han ska kunna försörja dem, samt behandla dem rättvist. Det finns även några anledningar till detta; Det finns vissa anledningar som berättigar giftermål med en andra fru: - Spädbarnsmortalitet bland gossebarn är högre än bland flickebarn - I krig dör vanligtvis fler män än kvinnor - Fler män än kvinnor dör i olyckor - Kvinnor lever i regel längre än män Islam menar då alltså att om alla män bara gifter sig med en kvinna kommer det i slutändan finnas allt för många ogifta kvinnor. Varför kvinnor inte får gifta sig med mer än en man? "Islam lär att Gud har skapat mannen och kvinnan jämlika, men inte identiska. De skiljer sig fysiskt, biologiskt och mentalt och har olika fallenheter. Deras roller och ansvar är därför olika och på så sätt kompletterar de varandra." http://www.islam.se/kvinnan-flera-man På grund av anledningar som; - En utav fördelarna med polygami är att problemet med övertalighet av kvinnor löses. - Vanligtvis är män polygama till naturen medan kvinnor inte är det. - Islam lägger stor vikt vid att faderskapet skall vara känt. -När en man gifter sig med fler än en kvinna är det inga problem att veta vem som är fader. Men i fall där kvinnan gifter sig med flera män skulle bara moderskapet vara känt, så till vida man inte gör faderskapstester. Psykologer säger att barn som inte vet vilka deras föräldrar är, speciellt i fråga om fadern, ofta får problem under deras uppväxt.
25 okt, 2011 17:45 |
|
Celebikai
Elev |
26 okt, 2011 08:21 |
|
childhoodlight
Elev |
26 okt, 2011 08:47 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen