Debattartikel; "Nej tack till Sverigedemokraterna i riksdagen"
Forum > Off Topic > Debattartikel; "Nej tack till Sverigedemokraterna i riksdagen"
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
childhoodlight
Elev |
Så ja, jag har skrivit en debattartikeln till svenskan då vi fick det i en uppgift att göra. Så jag har skrivit en och det var många som vill läsa här på Mugglarportalen. Jag måste bara säga att 1) detta är inte en tråd att debattera i, jag vill bara veta om det här duger eller ej, 2) jag kulle posta det här i politik-tråden men jag hittar den inte då sökfunktionen i dagsläget inte fungerar som den ska.
"Det är en skam mot Sverige att ett främlingsfientligt och rasistiskt parti har fått en plats i riksdagen. När Sverigedemokraterna skapade sin kampanj mot Aftonbladets "Vi gillar olika" markerade de att det är fel med mångkultur, olika språk och olika tankar. I deras ögon är vi lika. I deras ögon ska det vara en åsikt som råder och den åsikten ska vara rätt. Vad är det som får dem att vilja att ett jämställt och underbart land som Sverige ska följa efter något så odemokratiskt och nedvärderande som det? Sverigedemokraterna står för det förtrycket som många flyr ifrån: diktatur. De flyr till länder som Sverige för att kunna behålla sina egna åsikter och tankar, och det är någonting som Sverigedemokraterna vill ändra på. Inte nog med att det här partiet vill ta ifrån rätten att kunna vara sig själv, så är de dessutom emot mångkulturism och anser att invandrare, främst muslimer, gör Sverige otryggt. De blundar för sanningen och har den naiva synen att det finns en vilja i varje muslim att "ta över" västvärlden, samt att det finns en terrorist i varje person som har islam som religion. Detta är inte rimligt. När man pratar om stora religiösa grupper som islam är det sista man bör göra att dra alla anhängare över en och samma kam. Sverigedemokraterna verkar alltså ha svårt att urskilja individer i sig och slår istället samman alla muslimer och anser att de är bovarna i samhället. Att det finns människor som begår brott, som är arbetslösa, som förstör - det måste skyllas på muslimerna. Sverigedemokraterna anser att islam är ett hot mot Sverige. Jag anser att Sverigedemokraterna är problemet. För jag vill inte bo i ett land där ett sådant parti har makt. Jag vill inte bo i ett land där klyftor mellan olika grupper är stora. Jag vill inte bo i ett land där samhället är byggt på hat och utanförskap. Nej, jag vill bo i ett land där tolerans råder, där jag kan känna mig trygg och känna kärlek. Det är dags att stå emot rasism och främlingsfientlighet. Det är dags att visa Sverigedemokraterna att de har fel". Åsikter please? DANKE
18 okt, 2011 19:32 |
|
Knizzlare
Elev |
Bra skrivet! Och bra åsikter har du, enligt moi
![]()
18 okt, 2011 19:44
Detta inlägg ändrades senast 2011-10-18 kl. 19:46
|
|
Amandan
Elev |
18 okt, 2011 19:44 |
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av Knizzlare: Bra skrivet! Och bra åsikter har du, enligt moi Tack! : ) Fast du måste nog ha läst fel, det står: "När Sverigedemokraterna skapade sin kampanj mot Aftonbladets "Vi gillar olika" markerade de att det är fel med" Alltså är "Vi gillar olika" Aftonbladets kampanj; Sverigedemokraterna skapade "Vi gillar lika" som svar. Thaaaaaanks
18 okt, 2011 19:47 |
|
soratanaka
Elev |
Kändes helt OK! Texten flöt på och dina åsikter svajar inte.
"Jag anser att Sverigedemokraterna är problemet" (§4) - menar du att Sverigedemokraterna är problemet eller ett av problemen? Du skulle kunna utveckla det lite mer och förstärka hur mycket de ignorerar de mänskliga rättigheterna. Om du vill balansera ut Sverigedemokraterna skulle du samtidigt kunna jämföra hur migrationspolitiken skulle se ut om de tog över i makten, om det redan idag går som det går. Men det är givetvis upp till dig och hur mycket du vill ha med i din debattartikel. Kram på dig! "We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people." 18 okt, 2011 19:50 |
|
childhoodlight
Elev |
Problemet! Haha men vi fick bara en maxgräns liksom, och jag har precis nått den gränsen, får inte vara mer eller mindre ord :c Tack! ♥
18 okt, 2011 19:54 |
|
Wingardium Leviosa
Elev |
18 okt, 2011 19:56 |
|
Borttagen
|
Das ist gut. Riktigt bra text. Ger mig en sån ''In your face'' känsla mot SD. Riktigt, riktigt bra!
18 okt, 2011 19:56 |
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av Wingardium Leviosa: Jättebra skrivet, och jag håller helt med dig! Skrivet av Borttagen: Das ist gut. Riktigt bra text. Ger mig en sån ''In your face'' känsla mot SD. Riktigt, riktigt bra! Glad jag blir guys, tack
18 okt, 2011 19:59 |
|
Knizzlare
Elev |
Skrivet av childhoodlight: Skrivet av Knizzlare: Bra skrivet! Och bra åsikter har du, enligt moi Tack! : ) Fast du måste nog ha läst fel, det står: "När Sverigedemokraterna skapade sin kampanj mot Aftonbladets "Vi gillar olika" markerade de att det är fel med" Alltså är "Vi gillar olika" Aftonbladets kampanj; Sverigedemokraterna skapade "Vi gillar lika" som svar. Jaha, oj, heh, det gjorde jag nog x3 ![]()
18 okt, 2011 20:00 |
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen