Godhet och Ondska
Forum > Off Topic > Godhet och Ondska
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Det är intressant. Igår fick jag ett besked som gjorde mig lite nervös, och idag när jag i brist på andra arbetsuppgifter fick rengöra skyliften började tankarna rulla. Detta kommer säkert vara ganska rörigt, och så, men jag hoppas ni kan få ut något vettigt av det. Anledningen till att jag började tänka nu, var att jag fick reda på att en kockelev skall till samma båt som jag. Denna killen har endast sagt hej till mig, och sedan förklarat hur illa några av mina klasskamrater tycker om mig. ”Hej, du är Agnes i sjöettan (som det var då), du vet att O och P inte tycker om dig”. Jag försöker att inte ta allt för illa upp av detta – för jag vet att jag säkerligen gör liknande saker själv. Vi är alla människor – och ingen är bättre än någon annan. Detta har även med ämnet att göra… tror jag. Egentligen är det här något jag funderat mycket på, inte så att jag tänker på det dagligen – eller indirekt gör jag ju faktiskt det, men det kommer smygandes då och då, och jag känner att det är dags att dela med mig av det, och kanske bolla lite. Höra era tankar. Jag vet inte vart man börjar. Jag vill diskutera godhet och ondska. Existerar det, eller är det bara begrepp vi människor kommit på? Godhet och ondska – säg någonstans man inte hör det. I böcker och filmer kretsar saker ofta kring gott och ont – och även om saker sällan där är svart på vitt så finns det ofta någon form av gräns. Jag måste säga att jag inte tror att en människa kan vara ond eller god. Det låter kanske brutalt, men nej, jag tror inte det. Av någon anledning har de orden Voldemort säger i första filmen etsats sig fast. ”Det finns inget gott eller ont, det finns bara makt” – och det är något jag mer och mer börjar tro stämmer. Jag försöker själv att se handlingar som onda eller goda, och inte människorna bakom. Det gör att människor i min värld inte kan vara onda eller goda utan bara vara. Sedan har vi biten med makt. Med makt kan man göra mycket, många goda gärningar, eller onda gärningar – men gör det en person till ond? Jag minns att jag redan som liten försökte göra en liten regel i mitt huvud. Döm inte människor baserat på vad andra tycker om dem. Jag gillar, jag vill försöka se alla som lika, även om det är svårt många gånger. Att försöka förlåta folk för att de göra fel, att de gör saker som skadar mig, för att jag vet att jag själv gör liknande saker. Att de måste få göra fel, för att jag gör det. Det är så jag försöker tänka med killen som kommer nu. Att jag vet hur illa killarna i min klass pratar om honom med, och att han säkert bara försöker skapa sig en plats i det sociala spelet vi alla har. Att jag inte skall säga till fler än de jag luftar mig med, vilket är de andra eleverna ombord att jag inte är glad över att han kommer, för att jag inte skall förstöra för honom innan han kommer hit. Jag tänker att livet är lite som hinduismen säger ibland. Att man själv skall göra så mycket gott som möjligt, för då föds man som något högre i nästa liv. Jag vill sträva efter att göra goda gärningar, och försöka se att jag själv har briser som alla andra, och rätta till det som går. Jag vill försöka sträva efter att inte döma andra för de misstag och felsteg de gör. Jag vet inte, tänker jag helt fel? 24 sep, 2011 20:17 |
|
Borttagen
|
Alltså, för mig, så finns det godhet och ondska. Kanske inte i människan, men i tankarna.
Någonstans måste ju idén att man ska terrorbomba en stad, döda någon eller göra en hemsk handling. Det är inte så att jag går runt och mördar människor utan en baktanke, utan bara ser en människa och helt plötsligt dödar den. Någonstans finns det en tanke och planering. Hur kan det inte finnas ondska, när halva världens befolkning lider på något sätt, och det kan vara för att någon gjort en hemsk handling? Ondska finns nog, men kanske inte sådär diabolisk ondska som så många tänker på. Godhet är dock något jag tror att man väljer själv. Väljer är kanske fel ord, men man behärskar sig, väljer själv att göra goda gärningar osv. Men helt ärligt, så har jag ingen aning, men jag tror inte att ondska inte finns i varje fall! 28 sep, 2011 20:16 |
|
superman
Elev |
Alla har lite av allt i sig, somliga mer av det ena och andra mindre.
Men jag quotar mig själv från konfagrejen förut: jag tycker en människa har blivit ond när h*n inte kan älska någon annan än sig själv och inte kan se utanför sig själv och sina behov. 28 sep, 2011 20:32 |
|
Sunrisechild
Elev |
Jag tror jag förstår vad du menar och jag håller med.
Enligt mig är godhet och ondska mänskliga begrepp eftersom det bara är människor som kan vara onda eller goda. Djur kan göra hemska saker, men då är det instinkt, och om det händer någonting mot dem är det 'the circle of life'. Det är människornas handlingar som är antingen goda eller onda, och alla människor är kapabla av båda. Det fins en text som fick mig att inse det för ett par år sedan; An old Cherokee chief was teaching his grandson about life... "A fight is going on inside me," he said to the boy. "It is a terrible fight and it is between two wolves. "One is evil - he is anger, envy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority, self-doubt, and ego. "The other is good - he is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion, and faith. "This same fight is going on inside you - and inside every other person, too." The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather, "Which wolf will win?" The old chief simply replied, "The one you feed." Jag tror att man väljer vilken varg man vill fokusera på, och att man får igen så mycket mer än det man ger, både det possitiva och det negativa. Man måste dock komma ihåg att det inte bara är du som matar vargarna. Omgivningen spelar enormt stor roll i hur man beter sig, särskillt om man är ung. Lär man sig från barnsben att fokusera på den onda vargen blir det svårare att låta den goda vargen vinna... Jag kanske svävade ut för mycket här men ja.. det är lite av vad jag tror... :3 Accio Doublestuff! 28 sep, 2011 20:40 |
|
Borttagen
|
superman - sant!
28 sep, 2011 20:40 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Sunrisechild: Jag tror jag förstår vad du menar och jag håller med. Enligt mig är godhet och ondska mänskliga begrepp eftersom det bara är människor som kan vara onda eller goda. Djur kan göra hemska saker, men då är det instinkt, och om det händer någonting mot dem är det 'the circle of life'. Det är människornas handlingar som är antingen goda eller onda, och alla människor är kapabla av båda. Det fins en text som fick mig att inse det för ett par år sedan; An old Cherokee chief was teaching his grandson about life... "A fight is going on inside me," he said to the boy. "It is a terrible fight and it is between two wolves. "One is evil - he is anger, envy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority, self-doubt, and ego. "The other is good - he is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion, and faith. "This same fight is going on inside you - and inside every other person, too." The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather, "Which wolf will win?" The old chief simply replied, "The one you feed." Jag tror att man väljer vilken varg man vill fokusera på, och att man får igen så mycket mer än det man ger, både det possitiva och det negativa. Man måste dock komma ihåg att det inte bara är du som matar vargarna. Omgivningen spelar enormt stor roll i hur man beter sig, särskillt om man är ung. Lär man sig från barnsben att fokusera på den onda vargen blir det svårare att låta den goda vargen vinna... Jag kanske svävade ut för mycket här men ja.. det är lite av vad jag tror... :3 Det var en otroligt fin saga. Den skall jag spara! Kan jag ha den på min profil? Jag gillar dessutom att det tog några dagar, sedan vaknade denna tråd 28 sep, 2011 20:43 |
|
Sunrisechild
Elev |
Skrivet av Borttagen: Det var en otroligt fin saga. Den skall jag spara! Kan jag ha den på min profil? Jag gillar dessutom att det tog några dagar, sedan vaknade denna tråd Jag vet! Indianerna var awesome~~ Sure, varför inte. Den fins på google ;P Och det är väll bättre sent än aldrig? ;3 Accio Doublestuff! 28 sep, 2011 20:46 |
|
Borttagen
|
28 sep, 2011 20:59 |
Du får inte svara på den här tråden.

Mugglarportalen