Framtiden/utopier
Forum > Off Topic > Framtiden/utopier
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
als
Elev |
Just nu är det av någon anledning poppis att längta tillbaka i tiden har jag förstått, men inte varför. Själv längtar jag framåt nästan hela tiden. Därför tänkte jag skissa lite på hur jag hoppas att framtiden blir. Hur tänker ni?
Inom den närmsta framtiden (≤100 år - Bemannade resor till Mars. Större rymdstationer. Månbas. - Kraftigt förlängd livstid genom t.ex. riktad nanoteknik som dödar cancerceller (testat och fungerar typ redan idag), genterapi (testat och fungerar), stamceller och bättre förståelse för åldrandeprocesserna. - Bättre resursfördelning, kapitalismens avskaffande, mat, husrum och preventivmedel till alla, vilket bromsar befolkningsökningen (man vet att det blir mycket färre barn i länder med social trygghet och tillgång till preventivmedel). - Mer automatisering, kraftigt sänkt arbetsdag (under 6 timmar/dag) p.g.a. att maskiner gör allt jobb. - Laboratorieodlat kött har i princip slagit ut djurindustrin, och de tamdjur som finns hålls mest som kuriosa. - (Spår-)bussar och liknande har i princip ersatt bilar för vardagsbruk, höghastighetståg har ersatt flyget. - Första fungerande fusionsreaktorerna. - Kön är ointressant som social kategori. - Barn kan börja odlas i maskiner. - Det fossila samhället är avskaffat (ingen mera olja, kol och uran). - Alla religioner är avskaffade p.g.a. att de blivit onödiga (»har man ingen depression behöver man ingen religion«). - Techlepati -- teknisk telepati (d.v.s. tanke- och känsloöverföring), maskiner som ansluts direkt till hjärnan. Mer avlägset (>100 år - Dödens/åldrandets avskaffande, antingen genom att processerna förstås bättre, eller genom »mind uploading« till nya kroppar/datorer. - Permanent kolonisering av andra planeter, permanenta habitat i rymden, arkskepp. - Noll timmars arbetsdag, överflödssamhället (ingen brist på något). - Självmedvetna artificiella intelligenser som är smartare än människor. - Alla staters upplösande p.g.a. att de inte behövs längre. - Jupiter brains -- planetstora datorer som driver runt i universum. - Samhället fokuserar helt på individuell/kollektiv (det är oklart om det finns vare sig individer eller kollektiv vid det här laget!) utveckling. Alltså det mesta under den översta rubriken är inte speciellt orimligt om det bara avsattes resurser för det. Kapitalismens avskaffande är mer eller mindre ett krav för högre automatisering, och för att inte alla som nu inte behövs för att producera nu inte ska tvingas jobba som telefonförsäljare eller bli arbetslösa och fattiga och på så sätt spelas ut mot de som har jobb (typ att arbetsköpare säger »ok, om ni inte kan acceptera dessa värdelösa arbetsförhållanden så får ni ingen vidare anställning och byts ut mot någon av de hundra tusen som står i kö utanför«). När jag pratar om »kön som social kategori« menar jag att det inte blir viktigare om man är tjej eller kille än om man är höger- eller vänsterhänt, typ. Vilket förstås inte är detsamma som att det slutar finnas tjejer och killar rent biologiskt. 3 maj, 2010 02:32 |
|
Li
Biträdande rektor |
Jag vill se hur hela världsbilden ändras på grund av att plattorna flyttas och kontinenterna spricker och så :o
without something there is no nothing 3 maj, 2010 23:07 |
|
Salem
Lärare |
4 maj, 2010 08:00 |
|
als
Elev |
Skrivet av Li: Jag vill se hur hela världsbilden ändras på grund av att plattorna flyttas och kontinenterna spricker och så :o Skrivet av Salem: Jag tror att ni kommer att bli besvikna om ni väntar på något spektakulärt. Som jag har förstått det finns det inga som helst belägg för domedagsprofetiorna.Haha aa, och 2012 ska bli ett kul år o se vad fan som ska hända :o 4 maj, 2010 11:30 |
|
Li
Biträdande rektor |
Jag menar mer det faktum att Afrika faktiskt håller på att spricka och kommer glida isär om några hundratusen år.
without something there is no nothing 4 maj, 2010 15:22 |
|
als
Elev |
Skrivet av Li: Jag menar mer det faktum att Afrika faktiskt håller på att spricka och kommer glida isär om några hundratusen år. Aha, det kände jag inte till. Häftigt! Låt oss hoppas att vi är där och kan se det. 4 maj, 2010 15:28 |
|
Li
Biträdande rektor |
Mmmm finns massa bilder på hur man tror plattorna kommer glida liksom!
Fast jag hittar inga nu... MEN vi tittade massor på sånt när vi läste geografi i höstas, 7.5 poäng bara iofs men vi hann med lite. Sååå Afrika ska spricka och Sverige kommer flyttas och ligga typ vid Sibirien tror jag... without something there is no nothing 4 maj, 2010 15:47 |
|
Salem
Lärare |
Skrivet av Li: Jag menar mer det faktum att Afrika faktiskt håller på att spricka och kommer glida isär om några hundratusen år. Haha ja, jag kan väl uppfinna livsförlängning-elixiret!
4 maj, 2010 16:32 |
|
Cyachi
Elev |
Oj, du hade många funderingar!
Det jag själv hoppas främst på är att vi utvecklar kunskapen inom medicin och kommer på botemedel mot de vanligaste dödliga sjukdomarna. 5 maj, 2010 15:13 |
|
Li
Biträdande rektor |
Jorden kommer bli ännu mer överbefolkad :o
without something there is no nothing 6 maj, 2010 18:52 |
Du får inte svara på den här tråden.


Mugglarportalen