Fettisdagen
Forum > Off Topic > Fettisdagen
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
bara så ni vet, det finns inget som heter fettisdagen, igentligen hette det Fet-Tisdagen, men folk slarvar och sätter ihop det till fettisdagen.
Det är vad jag vet och det tror jag!!!! Men jag kan ha fel. 11 feb, 2016 17:59 |
|
Borttagen
|
Det är sant som du säger att det heter fet-tisdagen. Men folk slarvar inte när de skriver, det är korrekt att det står hopskrivet som det gör nu, precis som att man skriver skärtorsdagen eller långfredagen och inte skär-torsdagen eller lång-fredagen.
11 feb, 2016 18:16 |
|
Borttagen
|
Jag brukar säga fettisdagen, det stavas ju ändå samma. Jag tycker inte att det är något fel med det.
11 feb, 2016 18:32 |
|
Vildvittra
Elev |
Lite Off Topic
När jag var liten trodde jag det hette Fett-Is-Dagen. Alltså att det handlade om någon fet is och semlor på det xD "Du lever bara en gång och den gången e nu. Finns bara en som vet hur du ska leva och det e du." 11 feb, 2016 18:41 |
|
Borttagen
|
Alltså visst handlar fettisdagen om att det är sista dagen innan fastan? Det vill säga att det också fungerar som fettis-dag då man ska äta upp sig lite inför fastan x) Haha.
11 feb, 2016 18:49 |
|
HuffiePuffie
Elev |
... Vad?
Trodde det hette (fettis)dagen... Okej, ska gå och gömma mig under en sten :' 11 feb, 2016 19:48 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: jag vet, men jag mena att folk slarvar med att säga(utala) fel....Det är sant som du säger att det heter fet-tisdagen. Men folk slarvar inte när de skriver, det är korrekt att det står hopskrivet som det gör nu, precis som att man skriver skärtorsdagen eller långfredagen och inte skär-torsdagen eller lång-fredagen. 15 feb, 2016 20:21 |
|
Archarec
Elev |
Min teori är fortfarande att det heter fett-tisdagen, men att man slänger bort ett t eftersom man inte skriver tre av samma bokstav i rad på svenska. Det förklarar både uttal och stavning.
15 feb, 2016 20:25 |
Du får inte svara på den här tråden.



Mugglarportalen