Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Första året på Hogwarts

Forum > Fanfiction > Första året på Hogwarts

Användare Inlägg
Goblin
Elev

Avatar


Titel: Första året på Hogwarts
Författare: Goblin
Rating: Förmodligen G, men kanske PG. Vi får helt enkelt se!
Språk: Svenska
Färdigskriven: Nej
Tja, vet inte om man måste ha med det ovanstående, men jag har sett att typ alla andra har det så ja.

Hade tänkt att skriva en berättelse nu som handlar om Adelaide och hennes första år på Hogwarts. Om den uppskattas kanske jag skriver en "Andra året på Hogwarts". Vi får väl se!

-

Koffertens handtag låg stadigt i Adelaides högerhand och kattburen höll hon lika stadigt om med vänsterarmen då hon banade sig väg framåt, mot Hogwartsexpressen. Hon hade inte haft särskilt svårt att finna perrong 9 3/4 eftersom hennes föräldrar själva hade gått på Hogwarts och väglett henne till perrongens ingång.
Det var hennes första år på Hogwarts, så hon var riktigt spänd. Hon hade mött många andra trollkarlar och häxor i hennes ålder genom familjens bekanta, men förväntade sig knappast att de skulle komma fram till henne i skolan och ta kontakt - de hade inte precis "klickat" med henne, så att säga. Om sanningen skulle fram hade hon mestadels försökt att sätta sig i ett hörn och läsa då de haft besök eftersom de hon mötte inte verkade särskilt intressanta. Det tycktes kanske ohövligt, men det var sådan hon var.

Hon hade länge väntat på det här ögonblicket, och äntligen var det här. Dagen då hon äntligen skulle få åka med Hogwartsexpressen.
Hon hade de senaste veckorna inte drömt om något annat än Hogwarts, trots att de flesta drömmarna inte var alltför mysiga. Hon hade bland annat ett flertal gånger fått uppleva att hon inte hann med Hogwartsexpressen, att hon första dagen försov sig, att de äldre eleverna kastade olika trollformler på henne såsom cruciatusförbannelsen, imperiusförbannelsen, legilimens, incarcerous och serpensortia (hon var - och det kanske till och med är en underdrift att bara säga det - livrädd för ormar och hon vaknade efter dessa drömmar ofta panikslagen och kallsvettig).

Hon hoppade på tåget och hittade snabbt en kupé som ingen annan ännu satt i. Det första hon gjorde var att lägga upp sin koffert på hyllan och släppte sedan lös katten efter att hon försäkrat sig att kupédörren var ordentligt stängd. Hon satte sig sedan och hennes katt hoppade direkt upp i famnen. Med pannan lutandes mot fönstret tittade hon på de lyckliga föräldrarna som vinkade sina barn farväl. Hennes egna föräldrar hade inte kunnat vinka av henne på stationen på grund av deras arbeten - istället hade de haft en liten fest hemma en dag under den senaste veckan som innefattade inte bara gratulationer och kramar, utan även god mat, tårta, presenter och skratt. Hennes trevligaste present var den vita lilla kattungen som hon valt att döpa till Libelle. Libelle satt nu i hennes famn och spann högljutt i samband med att hon klappade henne.
Adelaide beslöt sig för att lägga Libelle åt sidan och ta fram kofferten. Hon hade allt som behövdes det första skolåret;
- Tre svarta, enkla arbetsklädnader
- En svart, enkel spetsig hatt
- Ett par mörkblå skyddshandskar av drakskinn
- En svart vintermantel

Hon hade även de böcker som hon beordrats köpa men också lite andra böcker som hon brukade bläddra i då och då och som hon fann ytterst intressanta. En del handlade om ovanliga djur, en del om växter och örter som var bra att ha till hands och liknande.

Plötsligt öppnades dörren och in steg pojke som såg ut att vara något eller några år äldre än hon själv och i släptåg hade han med sig en något år yngre flicka. De tycktes vara syskon med tanke på deras väldigt lika ansikten och hon upptäckte också att de verkade trevliga och pratglada då den ena av dem öppnade munnen.
"Hej. Vad lyxigt med en egen kupé! De andra är smockfulla. Är det okej att vi sitter här?" frågade pojken. "Jack heter jag, förresten. Vad heter du?"
Adelaide lade sin koffert åt sidan och vände sig mot de nyanlända.
"Jadå, det är okej. Jag undrade just om någon skulle komma in hit eller inte. Jag heter Adelaide", sade hon och lade åter upp kofferten på hyllan.
"Jag är Maddie", sade flickan och log stort. "Åh, vilken söt kattunge!" sade hon och gick fram för att klappa den. "Vad heter hon?"
"Libelle, jag fick henne för bara några dagar sedan."
"Om du inte redan räknat ut det är Maddie min lillasyster och hon ska gå första året på Hogwarts nu. Du med va? Har inte sett dig tidigare."
"Ja, det ska jag. Är det kul på Hogwarts?" frågade hon eftersom hon gärna ville ha något annat att göra än att bara sitta och göra ingenting.
"Ja, du anar inte! Maten är helt ljuvlig och människorna är så roliga!" Han log stort. "Är du från en mugglarfamilj eller trollkarlsfamilj förresten?" tillade han.
"Både min mamma och pappa är trollkarlar", sade Adelaide, "så jag har fått höra en hel del om skolan."
"Ja, då behöver jag inte berätta allt i detalj då eftersom du redan vet det mesta."
De fortsatte samtala och tåget rullade så småningom iväg.

ily longbottom

26 aug, 2013 16:41

Forum > Fanfiction > Första året på Hogwarts

Du får inte svara på den här tråden.