Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Yggdrasil

Forum > Fanfiction > Yggdrasil

1 2 3 ... 5 6 7
Användare Inlägg
luna lovegood 21
Elev

Avatar


Namn: Yggdrasil
Författare: luna lovegood 21
Typ av text: fanfiction
Färdigskriven: den dagen jag skriver ett kapitel innan jag lägger ut det....
Antal kapitel: vet inte.... Kanske... Max 50.
Tidsperiod: vet inte... Inga Harry Potter karaktärer kommer uppkomma, eftersom den är typ fristående.
Handling/prolog:

Jag har alltid drömt om brevet. Brevet som ligger där i min brevlåda och är gjort av pergament. På brevet är det en bild på en sköld, som är uppdelad i fyra delar. En blå, en grön, en röd, och en gul. Men så blev det inte. Jag fick brevet på min 10-årsdag, inte på min 11. Brevet var inte av pergament, utan en... DJURHUD! Det stod på baksidan, där det inte är hår. Det stod att jag är antagen till Yggdrasil. Nordens trollkarlsskola. Rektorn var Tor Odensson. Tor Odensson? Jag menar, är han verkligen Tor, Odens son? Sen stod det att om ni läst Harry Potter, kommen ni bli förvånade. Den nordiska Trollkarlsvärlden är annorlunda. Haha, vad ironiskt! fast...
Jag kunde inte tro det. Det fanns! Fast... Ville jag? Åka till något som jag inte visste fanns, och bo där? Bo i yggdrasil, världträdet? Visst, det skulle vara asgrymt, men tänk om man måste ha Vikingahjälm, och betee sig som en viking hela dagarna? Dricka mjöd, och ha konstiga lektioner? Nej aldrig! Jag har ju det ju bra här, med Ella och Maja och Alva och Mira. Jag kom och tänka på a synd det skulle vara om Maja om jag stack iväg. Hon älskar ju Harry Potter lika mycker som jag! Men egentligen, vad kan jag göra? Kan jag skita i det? Eller kan jag gå typ tre dagar, och sen kräva at åka hem? Nej, jag kan ju inte bete mig som ett småbarn. Men... Oj! Jag hade stått där ett tag nu. Och funderat. Han jag inte märkte hur stekhett det var, det är ju mitt i Juli... Jag gick in.
"Men Kajsa, varför är du ute så länge?" Mamma..."du skulle ju bara hämta posten!"
"Jag har fått ett konstigt brev..." Varför? Hon kommer inte tro det!
"Vadå för brev?" sa min Jobbiga lillebror Simon. Jag kom coh tänka på ett bus jag och Maja har gjort. Att vi skrev i en bok på minecraft så här: hej jag heter Simon och jag är knäpp. Sen signerade vi, och eftersom han inte kan läsa så trodde han det stod: hej jag heter Simon och jag är bäst. Typ.
"Em... Jag ska börja på en trolldomsskola..."
"Hogwarts?!" Sa Simon, som iaf visste rätt mycket Harry Potter, även om han inte läst dem.
"Nej, Yggdrasil", sa jag.
"Yggdrasil? Världträdet?" Sa Pappa.
"Ja, rektorn heter Tor Odensson..." sa jag.
"Men visa brevet!" sa Simon.
"Okej," sa jag, och visade tygbiten. Vad ska jag göra där egentligen?
_______________________________________________
VillBullen1 eller Liv_Weasley läsa? Tror Bullen kommer känna igen sig.

Kapitel 2 finns här:
Spoiler:
Tryck här för att visa!Skolan började den... första augusti, och inte september. Nej! Så jag ska få mindre sommarlov? Åh men! Jag villl ju typ inte åka! Men ändå, Maja måste få veta! Jag ringer hem till henne! fast.. Är inte hon i danmark? Så jag ringer till hennes mobil!
"Hej Maja! Du kan inte tro det!"
"Vadå?" Jag hörde tråkigt vuxenprat i bakgrunden.
"Jag ska börja på Yggdrasil!"
"Yggdrasil? Världsträdet? Eller... Är det den trollkarlsskolan vi fick höra talas om?"
"Ja! Jag ska börja där!"
"Okej, okej, jag går från bordet, jag måste berätta!" sa Maja plötsligt.
"Min förvåning var falsk! Man får inte brevet på sin födelsedag där, efter som det är orättvist att några får vänta! Du hade tur som fick det då, för alla får det på den 19:de! Och jag... Jag har vissa förmågor, stod det i brevet."
"Vissa förmågor?" sa jag förvånat.
"Ja, alltså inte så mycket. Men jag ska typ få börja i en särklass där." "Va? Starkas dig!"
"Ja... De tror det, men om jag ser Yggdrasil tydligt, kan jag slippa det. För om man inte gör det, så har man lite magisk förmåga men inte mycket. Alltså måste jag ha mina glasögon på mig!" skämtade hon. Fast jag märkte att hon hade oro i rösten. Och jag förstår henne. Det här har vi drömt om så länge, och så har hon bara lite magi. Typ som en Ynk.
"Men du är ingen mugglare i alla fall! sa jag för att få henne på bättre humör.
"Ja, men... Jag vill inte vara som en ynk! Jag kommer väl få gå i en klass med barn som inte kan nånting, som inte kan prata än, går och sjunger hela dagarna, som... Masten!"
Masten är avdelningen på vår skola för dem som har ett handikapp.
"Nej! Det kommer gå! Maja, du vet att det finns dem som helt plötsligt gör ett stort bevis på att de är Magiker!"
"Jag har gjort flera bevis! Det stod! Men de var så små! Jag är en nästan Ynk!" Hon var otröstelig. Stackars Maja! ___________________________________________________ Idèn om att jag är en halv-ynk är för att jag inte är har så många bevis på magi.



Spoiler:
Tryck här för att visa!Kapitel 3


Typ en halv månad senare:

Nu ska vi åka dit. Jag och Maja har haft långa samtal om hur det är med Yggdrasil. Ska vi åka? Maja ville bestämt inte, hon visste hur man kunde viska om dem i särklassen. Hon ville INTE bli en av dem. Jag ville INTE bli en viking. Maja tyckte det skulle vara coolt.

Vi båda ville träffa Tor, och vi båda ville se världträdet. Och Midgårdsormen! Jag menar, en orm runt hela jorden! Men tänk om typ alla gudar är där? Som lärare? (Maja förslog det) Hur ska vi åka? kanske ska vi rida på Sleipner! (Maja föreslog det också)

Men... hur ser det ut? Är det ett stort träd, eller är det bara en vanlig skola? är Odensson ett påhittat namn för att fler ska vilja gå där? Det var så många frågor utan svar att vi åkte.

*Maja*
Okej, varför gick jag med på det? Jag är galen! Men för att komma dit skulle vi åka till norge. Till NORGE! Där skulle vi åka till huvudstationen i Oslo, och där skulle någon hämta oss. Någon med knallrosa kläder... Hon skulle föra oss till rätt ställe. Där skulle något ta oss dit... De sa inte vad. Tänk... OM VI SKA RIDA PÅ SLEIPNER! Eller... Förmodligen bara på renar. Typ. Eller bara åka tåg. Eller häst och vagn... Kan jag inte koma på en mer magisk idè? Som... KVASTAR! Eller EN STOR FLYGANDE VAGN SOM PEHÖRNINGAR BÄR!!!!! Maja, sluta drömma! måste jag påminna mig själv. En stor vagn som pehörningar bär? Det är ju du som kommit på Pehörningen! Men jag måste åka tåg till Oslo. Det är så det är. Hoppas Kajsa följer med, på samma tåg!


Spoiler:
Tryck här för att visa!Kapitel 4

*Kajsa*
Jag undrade om Majas teori var sann, ibland kan hon bli lite… tankspridd. Jag googlade "Sleipner":
Sleipner, fornvästnordiska Sleipnir, ("hal", "halkig" är i nordisk mytologi Odens grå, starka, åttafotade[1] häst. Sleipner kan galoppera snabbare än någon annan häst, till och med snabbare än vinden, men inte för att han var Sleipner, utan för att han hade en bra dag. Han kan färdas fram på marken, i luften och till havs. Han är mycket älskad av sin ägare Oden och bär enligt sägnerna krigare som stupat i krig till Odens borg, Valhall. Enligt sierskan i Sigrdrivomal har Oden ristat runor på Sleipners tänder.

Wow, om det ändå var sant!
Några dagar senare bestämde vi att jag, Maja och Majas pappa skulle åka och köpa saker och trollstavar! Jag har alltid velat känna trät från en trollstav i min hand.
Jag kom just på en sak, det är ju Nordens trollkarsskola, alltså kommer folk från hela Norden. Det stod i brevet att alla pratar norska! Jag och Maja ska alltså lära oss norska? Det stod att man också skulle köpa en Norska-bok, alla från andra länder, alltså inte Norge, ska få extra lektioner i norska!


Spoiler:
Tryck här för att visa!Kapitel 5.

*Maja*
Nordens Diagongränd heter Midgård. Midgård! Som Asarnas del av jorden! Vi behöver inte köpa så mycket, bara klädnad, (tjock mantel) , trollstav, och Norskabok. Resten finns i skolan. Husen är höga och vingliga, kanske 10 våningar, och av trä! Inte av metall, som man tänker sig att så höga hus är gjorda av. Pappa kunde inte följa med, eftersom han BARA är mugglare. inte halv häxa, som jag. Det finns fantastiska affärer där. En som säljer saker som ska spå i framtiden, fast det vet vi ju, det är bara strunt. En påminner om Borgrim & Burkes, en annan är en bokhandel, som säljer magiska böcker. Som den osynliga osynlighetsboken, eller Monsterboken Om Monster. En affär är en fotoaffär, där man kan göra bilder rörliga, och kameror. En affär säljer skämtartiklar, mycket är tydligen importerat från... Weasleys Vassa Varor!
"Kajsa!" sa jag. "Kolla!" Jag pekade mot skylten där det stod.
"Åh!" sa hon. "Jag vill köpa en Pygmèpuff!" sa hon.
"Men..." Jag kom och tänka på en sak. "Vi har inga galleoner!"
"Just det!" sa Kajsa. "Hur ska vi få tag i det?"
"Hmm..." sa jag. "Tror du vi kan gå till deras lilla del av Gringotts, och få veta varifrån mugglarfödda kan få pengar?" Själva banken var ju i Egypten, men de hade ju små gringottsbanker där man kan få pengar.

Spoiler:
Tryck här för att visa!Kapitel 6.

*Kajsa*

Vi gick långsamt in i det stora bankhuset, Grintotts. Det stod en svartalf bakom disken. Maja bläddrade i hennes norska-lexikon och sa:
-"Hei, vi er to muggleborns hekser. Vi trenger penger til skolebøker!"
-"Ok, da skal vi gå til hvelvet for pengene!" sa svartalfen men märkigt ljus röst.
-"Okej, vi måste då gå till valvet för era pengar," viskade jag till Maja. "Så sa han."
Vi följde den lilla alfen genom en lång gång. När vi gått några 100 meter under marken stannade vi, Jag såg ett stort rum med en massa hyllor. Alfen började läsa på lådor i hyllorna. Efter mycket letande tog han en låda ur en hylla med ca 100 lådor i och sa:
-"Her er boksen Ma... ja. Og, her er Kaj-sas." Vi tog emot lådorna och frågade hur mycket det var i.
-"300 Galleons", sa han.
Vi gick ut ur huset med hjälp av den konstiga alfen och vidare i byn *Asgård. Sedan gick vi in i bokaffären och köpte våra böcker. Maja nästan drog mig vidare till Weaslys vassa varor, eller? Vi stod tillslut framför trollstavsbutiken!?
-"Men... skulle inte vi till Weasleys vassa varor?" sa jag.
-"Vi vet ju inte hur mycket vi behöver till trollstavarna!" sa maja.
-"10 galleoner!" sa jag och pekade på en skylt där det stod just tio galleoner.



Spoiler:
Tryck här för att visa!Kapitel 7

*Maja*
Det tog en halvtimme för oss båda att hitta rätt trollstav. Jag fick Viliehår och Järnek. Hon fick Drakhjärtesträng och gran. Hennes var rätt flisig, så trollstavshandlaren fick sandpappra den.

Jag var rädd att min trollstav skulle göra min magiska förmåga sämre, eftersom Ollivander säger i fjärde boken att Viliehår gör trollstavarna Nyckfulla, opålitliga tror jag det betyder. Suck.

Men skämtbutiken var rätt konstig. Pugmèpuffarna var hoppiga idag, det fanns en slags Karamell som gör så man helt plötsligt är i sina drömmar, och gör det man helst av allt vill göra. Det stod på paketet att det var lätt att bli beronende, som det gör på typ snusdosor. Det fanns skolkgodis, och jag vet inte varför, men jag köpte en näsblodsnogat. Det verkar mest... Ofarligt! Kräks smakar inte gott, så det är därför jag inte tog nån kräkskaramell. Det fanns en kärleksdryck, åh herre gud vad den luktade gott! Men eftersom jag aldrig varit kär, så köpte jag den inte. Det skulle varit onödigt.

________________________________________________________________________
Och nu orkar inte jag skriva mer....

11 jul, 2013 22:58

Detta inlägg ändrades senast 2013-07-13 kl. 22:50
Antal ändringar: 5

KajsaRC2001
Elev

Avatar


Bra! Längtar tills en fortsättning!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_m88mqqHhC81r107b8o1_r1_500.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_m2i2emI74B1qmdl2jo1_500.gif

11 jul, 2013 23:13

luna lovegood 21
Elev

Avatar


Tack!^^
Kommer nog imorron, är för trött mu.

11 jul, 2013 23:20

Liv_Weasley
Elev

Avatar


Spännande... I want to reed

12 jul, 2013 08:43

Bullen1
Elev

Avatar


Jag känner igen mig, 19:onde juli för att vara exakt

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2Ftda677https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F1yhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2Filhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F11erhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F35776

12 jul, 2013 08:58

luna lovegood 21
Elev

Avatar


Skrivet av Bullen1:
Jag känner igen mig, 19:onde juli för att vara exakt

Haha, först utspelade det sig mitt i vintern, men när jag kom på att du fyller år mitt i juli så tog jag Juli.
OBS! Bullen heter inte Kajsa irl, hon heter ett annat namn på K. Men eftersom jag ville att det skulle handla om henne ändrade jag lite på namnet... Mn hennes lillebror heter Simon, jag heter M*** (jag är maja) min bästis heter M*** (Mira) hennes heter E*** (Ella) och A***(Alva)
(Bullen, bli inte lessen för att jag inte skrev att du är min bästis, jag har många bästisar!)

12 jul, 2013 10:08

Bullen1
Elev

Avatar


Nej, nej, jag har också många bästisar!!!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2Ftda677https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F1yhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2Filhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F11erhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F35776

12 jul, 2013 10:14

luna lovegood 21
Elev

Avatar


Bra TACK ALLA! Speciellt Bullen1, som inte protesterar när jag använder henne!

Kapitel 1.

Skolan började den... första augusti, och inte september. Nej! Så jag ska få mindre sommarlov? Åh men! Jag villl ju typ inte åka! Men ändå, Maja måste få veta! Jag ringer hem till henne! fast.. Är inte hon i danmark? Så jag ringer till hennes mobil!
"Hej Maja! Du kan inte tro det!"
"Vadå?" Jag hörde tråkigt vuxenprat i bakgrunden.
"Jag ska börja på Yggdrasil!"
"Yggdrasil? Världsträdet? Eller... Är det den trollkarlsskolan vi fick höra talas om?"
"Ja! Jag ska börja där!"
"Okej, okej, jag går från bordet, jag måste berätta!" sa Maja plötsligt. "Min förvåning var falsk! Man får inte brevet på sin födelsedag där, efter som det är orättvist att några får vänta! Du hade tur som fick det då, för alla får det på den 19:de! Och jag... Jag har vissa förmågor, stod det i brevet."
"Vissa förmågor?" sa jag förvånat.
"Ja, alltså inte så mycket. Men jag ska typ få börja i en särklass där."
"Va? Starkas dig!"
"Ja... De tror det, men om jag ser Yggdrasil tydligt, kan jag slippa det. För om man inte gör det, så har man lite magisk förmåga men inte mycket. Alltså måste jag ha mina glasögon på mig!" skämtade hon.
Fast jag märkte att hon hade oro i rösten. Och jag förstår henne. Det här har vi drömt om så länge, och så har hon bara lite magi. Typ som en Ynk.
"Men du är ingen mugglare i alla fall! sa jag för att få henne på bättre humör.
"Ja, men... Jag vill inte vara som en ynk! Jag kommer väl få gå i en klass med barn som inte kan nånting, som inte kan prata än, går och sjunger hela dagarna, som... Masten!"
Masten är avdelningen på vår skola för dem som har ett handikapp.
"Nej! Det kommer gå! Maja, du vet att det finns dem som helt plötsligt gör ett stort bevis på att de är Magiker!"
"Jag har gjort flera bevis! Det stod! Men de var så små! Jag är en nästan Ynk!"
Hon var otröstelig. Stackars Maja!
___________________________________________________
Idèn om att jag är en halv-ynk är för att jag inte är har så många bevis på magi.

12 jul, 2013 10:52

Bullen1
Elev

Avatar


Ja, men det ända som hänt mig är ju typ att jag kan få bollar på studsmattan att stanna och komma...

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2Ftda677https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F1yhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2Filhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F11erhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fkorturl.com%2F35776

12 jul, 2013 11:07

luna lovegood 21
Elev

Avatar


Skrivet av Bullen1:
Ja, men det ända som hänt mig är ju typ att jag kan få bollar på studsmattan att stanna och komma...

Nänä, flygplanet då? Du fick flygplanet att lyfta med viljekraft!

12 jul, 2013 11:12

1 2 3 ... 5 6 7

Forum > Fanfiction > Yggdrasil

Du får inte svara på den här tråden.