Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Olika namn

Forum > Harry Potter > Olika namn

1 2 3 4
Användare Inlägg
Elise Ravenclaw
Elev

Avatar


Hej! Varför heter Gilderoy Lockhart Gyllenroy Lockman på Svenska?
Samma med Tom Marlovo Riddle som heter Tom Marlovo Dolder på svenska?

Jag menar dom andra har ju samma namn!

2 feb, 2013 09:21

Ginny369
Elev

Avatar


Han heter Tom Gus Mervolo Dolder på svenska.

2 feb, 2013 10:29

Borttagen

Avatar


Skrivet av Elise Ravenclaw:
Hej! Varför heter Gilderoy Lockhart Gyllenroy Lockman på Svenska?
Samma med Tom Marlovo Riddle som heter Tom Marlovo Dolder på svenska?

Jag menar dom andra har ju samma namn!

Lockman vet jag inte men
Spoiler:
Tryck här för att visa!Tom Marvolo Riddle är ett anagram för I am Lord Voldemort, och i den svenska översättningen ville de inte ha anagrammet på engelska så då ändrade de namnet till Tom Gus Mervolo Dolder så att det blev et anagram för Ego Sum Lord Voldemort, det är min teori iallafall.

2 feb, 2013 11:40

Borttagen

Avatar


Varför heter Crookhanks Krumben?

2 feb, 2013 11:49

Borttagen

Avatar


Jag vet inte riktigt, men översättaren har väl bara valt att det ska låta mer som deras språk typ?... Men jag är inte helt säker.

2 feb, 2013 16:37

Borttagen

Avatar


Det är störande.

2 feb, 2013 19:23

Borttagen

Avatar


Vänta vänta nu lite va tusan pratar ni om här??

2 feb, 2013 19:49

Lurad
Elev

Avatar

+1


Jag stör mig på när man översätter namn. Det är ju bara onödigt. Man kan väl för fasiken inte översätta ett namn? xd

Att lova för mycket är som att inte lova någonting alls.

2 feb, 2013 21:55

Zendaya
Elev

Avatar


Men man brukar liksom "översätta" namnen i böcker också.

2 feb, 2013 21:57

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Varför heter Crookhanks Krumben?


Tja, det är väl för att Krumben/Crookshanks är krumbent, därav namnet. Men som barn och svensk förstår man kanske inte betydelsen av Crookshanks, därav namnändringen.

3 feb, 2013 00:29

1 2 3 4

Forum > Harry Potter > Olika namn

Du får inte svara på den här tråden.