Missledande ideal i Harry Potter
Forum > Harry Potter > Missledande ideal i Harry Potter
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Hej alla glada! (och alla ledsna! Ni får en stor kram av mig).
Efter att ha varit i en Slytherin/Gryffindor-personlighetskris insåg jag hur missledande elevhemmen är som ideal, nämligen för att jag väl är medveten om att många som tar elevhemmen på blodigt allvar, gärna vill spegla sitt liv i sitt elevhem. Det får dem att tro missledande saker om sig själva, som för det första inte stämmer i de allra flesta fall, och också gör att de får en negativ syn på vissa HP-fans genom olika fördomar gentemot de olika elevhemmen. Ungefär en typ av ”vi” och ”dom” tänk som hör hemma i Harry Potters värld, som inte bör blandas ihop med verkligheten (men som tyvärr gör det). Att försöka jämföra sig själv med detta är inte bra för någon och vi får en väldigt snedvriden bild av verkligheten som den är. Har vi inte nog med de fördomar som redan existerar i skolorna/utanför skolorna i verkligheten? (det är en hel del, faktiskt). Jag förstår att även om kanske inte just du har råkat ut för några av dessa problem, och just du inte tar elevhemmen på blodigt allvar så finns det många som gör det, och spenderar timmar varje dag att komma på var någonstans de hör hemma. De känner sig personlighetslösa om de inte kommer på vilket elevhem som inte passar just dem (mest på grund av att elevhemmet är utformande så att i stort sett vet som helst skulle kunna hamna i vilket elevhem som helst). (Var väl medvetna om att jag inte försöker generalisera någonting, men tyvärr så förekommer detta väldigt ofta även om det inte har hänt dig). Personer som hamnar i Slytherin kan börja tänka: ”Kanske är jag egentligen en elak människa som inte passar in?” De som hamnar i Hufflepuff: ”Är jag inte smart nog för att hamna i Ravenclaw eller Gryffindor? Är jag bara någon resterande personlighet?” ”OJ, jag hamnade i Ravenclaw, men jag är inte smart nog för det här elevhemmet.” ”Gryffindor? Men jag är inte modig nog för att hamna i det här elevhemmet.” Däremot förstår jag att det kan ge ett tillfälligt ökat självförtroende om man anser att man hamnar i rätt elevhem, och faktiskt känner att någonting som är betydelsefullt för ens personlighet efter många om och men stämmer in med en liten del av elevhemmet. Det som i elevhemmet målas upp svart på vitt, för det är just vad alla elevhem gör. De målas upp helt svart på vitt, och tar ingen hänsyn till karaktärerna som individer. Det är ju valen vi gör som bestämmer vilka vi är - just det som Professor Dumbledore säger. Våra val, drömmar, ambitioner, åsikter, prioriteringar. You name it! ♥ Däremot tycker jag att det finns flera karaktärer som målar upp riktiga ideal. Hermione Granger, Luna Lovegood, Sirius Black, Remus Lupin, Severus Snape, Harry Potter - till och med Dudley (spricker plötsligt upp och blir trevlig mot Harry till slut). Dessa är fantastiska ideal, men elevhemmen är inte det. ![]() Lyssna här, jag tror att JK Rowling hade ett fint budskap med elevhemmen, men som många fans av Harry Potter tolkar helt fel. Jag tror att det hon ville måla upp med elevhemmen är hur folk faktiskt ser på varandra både i och utanför skolan. Vi ser mobbning, vi ser fördomar, vi kallar folk för kränkande saker eftersom de har en särskild social bakgrund, ser ut eller beter sig på ett visst sätt. Jag tror inte tanken var att vi faktiskt skulle försöka börja associera oss själva med ett särskilt elevhem, utan snarare hur elevhemmen kan jämföras med hur verkligheten fungerar. Alltså att vi borde se oss mer som enskilda individer. Låt det bara inte förstöra ert självförtroende om ni inte känner någon tillhörighet till något elevhem för det är helt logiskt om ni inte gör det. Ni är helt fantastiska som individer för ni är ALLA olika och kan inte sorteras in i någon särskild grupp som säger till er vad ni är och inte är. Det var nog ett av Rowlings budskap med elevhemmen. ♥ YOU ROCK! JK Rowling är en förebild för många, även för mig. Hon har lyckats åstadkomma en fantastisk serie böcker, som verkligen griper tag, berör och värmer folks hjärtan. Hennes sätt att gestalta karaktärer har varit spektakulärt lärorikt och kommer nog inspirera många författare framöver även fast hon inte var först med detta sätt att skriva. Jag hoppas någon har tagit till sig av mina ord (som givetvis inte behöver tar på absolut, blodigaste allvar, men väcker en tankeställare!) Nu hoppas jag att ni har det, jätte, jätte bra så hörs vi senare! ![]() Stora kramar /AndromedaFaflorinx 31 okt, 2012 16:12
Detta inlägg ändrades senast 2012-11- 1 kl. 08:13
|
|
Cyachi
Elev |
Flyttar tråden till Harry Potter.
31 okt, 2012 17:03 |
|
J-star Black
Elev |
Wow, en inspererande text! Jag känner faktiskt igen mig i det du skriver, även om jag inte tror blint på elevhemstester. Man vill verkligen passa in i ett elevhem men när man får ett ungefärligt svar så tvekar man
Jag tror också att JK har ett budskap med elevhemmen. Oftast brukar jag tänka att allt i HP är en tolkningsfråga, med en betydelse, som passar in i "the real life". ![]() ![]()
31 okt, 2012 17:09 |
|
Borttagen
|
CyachiTack så mycket! Jag önskar dock jag kunde
fixa till rubriken. J-star Black: Det glädjer mig att någon förstår och uppskattar texten! Jag var lite rädd att det skulle bli en hatbomb. 31 okt, 2012 17:27 |
|
J-star Black
Elev |
Skrivet av Borttagen: J-star Black: Det glädjer mig att någon förstår och uppskattar texten! Jag var lite rädd att det skulle bli en hatbomb. Alla tycker olika och så ska det vara. Jag tycker att du skrev bra, och du ska absolut inte vänta dig en hatbomb! Det var bra formulerat och konstruktivt, hade varit en stor skillnad om du skrivt att HP eller elevhemmen sög och ingen hade fått diskutera med dig ![]() ![]()
31 okt, 2012 17:32 |
|
Borttagen
|
Vilken bra text! uppskattar den verkligen
Det är sant det du skriver, har själv känt så men efter ett tag jag slutade ta alla elevhemstester på så blodigt allvar utan tog dem som en kul grej istället. 31 okt, 2012 17:37 |
|
Borttagen
|
M.Potter: Visst känns det underbart att bara kunna se det som någonting kul? Jag tycker exempelvis att det är jätte roligt att jag alltid hamnar i Slytherin.
J-star Black Ja, precis. Jag är ju inget internet-troll som söker efter uppmärksamhet och bråk. 31 okt, 2012 17:49 |
|
Cyachi
Elev |
Fixade den också nu. 31 okt, 2012 21:19 |
|
Mikaela120
Elev |
Jag fick just en ny förebild, AndromedaFaflorinx! Kunde inte sagt det bättre själv. Och tack för kramen
31 okt, 2012 21:51 |
|
Borttagen
|
Mikaela120: Det glädjer mig jätte mycket att du uppskattar det jag har skrivit, Mikaela120. Jag önskar jag hade kunnat ge dig en kram på riktigt, för jag blir så till mig av glädje när folk verkligen uppskattar något man har sagt eller gjort
31 okt, 2012 22:00 |
Forum > Harry Potter > Missledande ideal i Harry Potter
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen