Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

lågkonjunktur på mugglis

Forum > Mugglarportalen > lågkonjunktur på mugglis

1 2
Användare Inlägg
Sirius Orion Black
Elev

Avatar


Är det bara jag som upplever att det är någon slags lågkonjunktur (att efterfrågan på varor är för låg) här på mugglis? På marknaden upplever jag det så i alla fall. Jag har svårare att sälja mina varor, och jag ser att även andras priser sjunker rejält utan att de säljs. Tillexempel så ser jag knappt några annonser på gandalf, krum och hagrid längre som är över 6 g. Innan var de värda 7-10 g. Samma sak med ron. Han var värd ca 30 g innan och nu säljer många honom för mellan 20-25 g.
Har det någon speciell anledning att det blev en lågkonjunktur, eller är det som alltid när ekonomi är inblandat att det kommer faser med lågkonjunkturer och högkonjunkturer?

I would have died! I would have died rather than betray my friends

25 sep, 2012 11:24

Obliviate_
Elev

Avatar


Ptja, jag kan inte ens köpa grejjer på marknaden vilket jag gjort tidigare.. Kan ju bero på att fler än jag har det problemet, att marknaden inte fungerar?

25 sep, 2012 12:11

A.k
Elev

Avatar


För mig funkar marknaden..

"Everything should be made as simple as possible, but not simpler.”

25 sep, 2012 13:10

ella potter
Elev

Avatar


Jag tycker att allt är för dyrt som det är nu!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F09%2F71%2Ff6%2F0971f6117d7e667200ded8c674b1d8bc.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F7d26abcd69448cea44081f5536b7df2a%2Ftumblr_oqdxe0pXSy1w8cb70o1_500.gifv

25 sep, 2012 14:27

Borttagen

Avatar


Det beror väl på vad det är för sak som säljs, drakäggen är ju rätt så dyra tycker jag i alla fall men ja vissa saker är helt enkelt för billiga men men..

25 sep, 2012 19:48

DeathDownAlex
Elev

Avatar


Antagligen är det för att mugglis inte har något direkt behov av sakerna.

Det är ju inte som att handla mat, det är ju ganska så livsviktigt.

Så det blir en väldigt ojämn marknad.

Det finns alltså för många kort och för få kortköpare. ^^
De drakägg som säljs för ett tänkbart pris går ju åt snabbt. Men chokladgrodekorten är det liksom inget demand för.

Antagligen så går det väl båda upp och ned i ekonomin. XD
Man kan tänka sig att det säljs mer på helgerna än vardagar osv. ^^

När marknaden kom gick det ju en massa saker för pris dem inte ens är i närheten av att vara värda. Så det är väl att folk har blivit kräsna. ^^

25 sep, 2012 20:02

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Hmm... det är i perioder har jag märkt. Det var en period när chokladgrodekorten såldes för 2-3 galleoner istället för 4 men så kom alla tillbaka till den fasen igen.

Jag har medvetet velat sälja mina lite billigare än vad andra säljer sina grejer (hände förr, nu är jag på majoritetens nivå) eftersom jag har mycket pengar och inte känner ett behov av att gå med största möjliga vinst på allt.

Sedan tycker jag det är kul att kunna vara den som "surprisar" med kort till ett billigare pris än vanligt. Då kommer alltid någon mugglis hurra och bli glad för den "vinsten" så att säga. Alltid kul att kunna överraska andra och göra andra glada.

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

25 sep, 2012 23:04

Borttagen

Avatar


Det är för att dessa kort ökar i mängd varje dag när någon köper chokladgrodor, samtidigt som de inte går att förbruka. Antalet exemplar bara ökar tills de finns i så stor mängd att alla kan få tag på dem. När alla till slut har dem finns det ingen anledning för folk att lägga ut mer pengar. Jag själv säljer alla kopior jag har när jag får mer än 3 exemplar av samma kort.

26 sep, 2012 12:59

Sirius Orion Black
Elev

Avatar


Så det är helt enkelt som i vanliga livet?! Då vet jag.

I would have died! I would have died rather than betray my friends

26 sep, 2012 14:19

LolFeelings
Elev

Avatar


Jag har testat att sälja Hagrid för normalpris fler agånger, ingen köper honom.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FyWUGkQ86jKz60%2Fgiphy.gif

26 sep, 2012 17:30

1 2

Forum > Mugglarportalen > lågkonjunktur på mugglis

Du får inte svara på den här tråden.