MUGGLAR-QUIDDITCH PÅ IDROTTEN?
Forum > Harry Potter > MUGGLAR-QUIDDITCH PÅ IDROTTEN?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
snowsparrow
Elev |
Hej allihopa
Jag och min kompis ska planera en egen idrottslektion och eftersom vi båda vill göra något annorlunda och tycker mycket om HP så tyckte vi att mugglar-quidditch verkar som en jättebra idé Men nu har jag några funderingar... Ni som kanske provat detta förut kanske kan hjälpa Lektionen är ju 50 minuter och hur lång tid brukar detta ta egentligen? Sen så tänker jag att eftersom kanske inte alla i klassen vet vad quidditch är och det är ju ganska många regler så kanske de får jättemycket problem att förstå? Är det svårt att förklara så att alla förstår? Ja... jag behöver helt enkelt hjälp med de mesta Hur gjorde ni med kvicken? Vad använde ni som dunkare, målringar o.s.v? Vore väldigt glad om jag fick lite hjälp Tack på förhand //snösparv det här är förresten min första tråd så ursäkta om jag placerat den fel eller liknande One Fair Snowsparrow. warrior in mind, princess at heart but no-one by blood. 29 aug, 2012 20:14 |
|
Whya
Elev |
Ska också ta hand om en idrottslektion! Tänkte ha quidditch, men tyckte själv det blev för krångligt.. Lycka till!
29 aug, 2012 20:42 |
|
Miss_Green
Elev |
Jag vet inte för jag har aldrig spelat mugglar-quidditch förut.. Men klonken borde ju vara typ en fotboll och dunkare kanske typ, du vet sånna där typ röda skumgummibollar eller något.. Det skulle ju kunna vara dunkare xD
;; ![]()
29 aug, 2012 20:44 |
|
MissWentz
Elev |
Jag har aldig spelat mugglar-quddich, men jag lyckades hitta lite regler genom google.
Länken finns här. ![]()
29 aug, 2012 20:49 |
|
Luna.Lovegood
Elev |
Jag, Victoire Weasly, Ingis och Clementin försökte spela quidditch för ett tag sen
Vi var ju visserligen fyra personer istället för en hel klass, men grunderna kan ju vara samma. Vi satte iaf upp en rockring som målring. (har man vaktare ska man nog ha flera) Eftersom vi var ute så satte vi ner pinnar i marken och tejpade fast den, men det går säkert lika bra att hänga upp den någonstans om man är i en idrottshall Klonken var ju tveksamt hur bra vi lyckades med, vi använde en badboll i brist på bättre. (VISSA lyckades glömma ta med basketbollen >_> Dunkare.. Jag har bara en sak att säga. Använd inte uppblåsta plastpåsar med silvertejp runt! De var ju fina och så, men de blev paffa direkt. xD Istället skulle jag tipsa om ärtpåsar eller skumbollar, båda delarna borde gå att hitta i en idrottshall. Slagträn hoppade vi över. Det bästa hade varit om vi fick tag i två frisbees, men det gick faktiskt utmärkt att kasta. Vi körde först att de bara skulle störa, men eftersom de inte påverkade spelet alls då så ändrade vi till att man fick stå på ett ställe i fem eller tio sekunder. (minns inte vilket det var xD) Vaktare hade vi inte, men det kan man ju räkna ut tekniken själv Kvicken hade vi inte heller med, eftersom vi bara var två jagare och två slagmän, men jag tror det enklaste är om någon snabb och opartisk har ett band eller en liten boll i en strumpa nerstucken i byxan, som sökarna ska ta. Okej, nu insåg jag att jag inte rekommenderade en enda sak så som vi spelade, men sak samma... 29 aug, 2012 20:57 |
|
viktor
Elev |
Jag har planerat det på en gympa lektion och det gick till så här: det var en person som var kvicken som sprang runt medans en sökare jagade den. Sen var det tre jagare som passade tex basket bollar till varan ( målstolparna var rock ringar som låg på golvet) vi hade inga dunkare men en vaktare som skyddade rock ringarna och vi använde innebandy klubbor som kvastar och vi fick även tackla av folk från sina kvastar och då fick man inte spela på typ 20 sekunder. Hoppas det hjälpte PS jag minns att det var super kul!!!!
29 aug, 2012 21:13 |
|
Vare-kun
Elev |
För de regler som användes på SM kan du kika här:
http://quidditch-sm.se/?show=rules De skiljer sig en del från de internationella reglerna (inga kvastar mellan benen exempelvis), men det är riktigt skojsigt ändå ^^ "It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living." -Terry Pratchett 29 aug, 2012 21:25 |
|
Irah
Elev |
Under min idrottslektion förra året hade jag mugglar-quidditch, och min lärare tyckte att det var så kul med något nytt så han kommer att använda den igen någon gång!
30 aug, 2012 12:46 |
|
snowsparrow
Elev |
Det låter ju alltså som att det går att genomföra
Jag kommer måste planera en hel del iaf Tack för hjälpen One Fair Snowsparrow. warrior in mind, princess at heart but no-one by blood. 15 sep, 2012 23:34 |
|
DeathDownAlex
Elev |
Det finns hemsidor med sveriges "officiella" quidditch regler. Så jag tycker att du ska google. Det finns flera sätt att göra det hela på så om ni kollar runt lite så hittar ni nog det ni tycker om. ^^
Jag försöker övertala min lärare att vi ska få spela quidditch. och då ska vi köra efter reglerna som var på Quidditch SM. En match kan gå att genomföra på 15 minuter. Men eftersom att det är så många som inte spelat förut kan det bli mer om reglerna ska diskuteras under spelet. Det är otroligt uttröttande, så det passar bra att vara en hel klass, Många avbytare. Fundera på hur ni ska göra med kvicken, om ni ska räkna med stegfel och hur ni ska göra med ringarna. Dem måste vara väldigt stadiga. Och ha en domare som bara kollar målen. Mest av allt ska ni ha roligt. ^^ 16 sep, 2012 22:27 |
Forum > Harry Potter > MUGGLAR-QUIDDITCH PÅ IDROTTEN?
Du får inte svara på den här tråden.









Mugglarportalen