Harry Potterfilmerna jämfört med böckerna
Forum > Harry Potter > Harry Potterfilmerna jämfört med böckerna
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Altarielle
Elev |
Hej!
Tänkte fråga lite snabbt nu när alla filmer har släppts vad ni tycker om dem om man jämför med böckerna? Själv så tycker jag att de har lyckats med filmerna väldigt bra, dock så tycker jag att Halvblodsprinsen var lite för olik boken enligt mig. Sen har dem ju missat några små detaljer som jag tycker kunde ha varit bra och roligt att ha med, t.ex. hur tvillingarna Weasley fick sina pengar o.s.v. Men, vad tycker ni? Ni får gärna nämna er favoritfilm bland alla 8! 21 feb, 2012 16:44 |
|
96hpevanescence
Elev |
Jag tycker också att filmerna är väldigt bra, men jag tycker att det saknas mycket.
Favoritfilmen är nog dödsrelikerna del 2
21 feb, 2012 16:49 |
|
Borttagen
|
Enligt mig så är filmerna väldigt bra, men böckerna är ändå bäst. Som ni säger så är det ju mycket som saknas. Tänk om det fanns Harry Potter-filmer som hade med alla detaljer, ja, nästan varenda mening som stod i böckerna! Det skulle ju förstås blivit en väldigt lång film, men bra!
21 feb, 2012 18:04 |
|
Ladusvalan
Elev |
Jag tycker att alla filmerna är värdiga varianter av böckerna, men det beror kanske på att jag var lite äldre när jag började läsa böckerna, så att filmerna nästan var mer intressanta för mig. Även om böckerna är bra så kände jag stundtals att de nog var mer skrivna för något yngre än jag ...
21 feb, 2012 18:16 |
|
Fågel-Fenix
Elev |
Dom missar ju väldigt mkt i filmerna, men det kan ju inte vara enkelt att göra en film av en bok med sååå många detaljer! Tycker endå dom har gjort ett bra jobb!
![]()
21 feb, 2012 19:45 |
|
Sirius Black.
Elev |
Även om jag vet att det är omöjligt att få med allt som finns i böckerna i filmerna så blir man ändå lite besviken på något sätt. Jag tror att jag hade tyckt att filmerna var bättre om jag inte hade läst böckerna och haft så höga förväntningar.
"Mr Padfoot would like to register his astonishment that an idiot like that ever became a Professor." 21 feb, 2012 19:48 |
|
Borttagen
|
Det här skulle jag ärligt talat kunna skriva en hel uppsats om, men jag ska försöka fatta mig kort...
För det första så började Harry Potter som en bok, om det inte varit för Joanne och hennes idè om HP så hade det aldrig blivit en film av det hela... Dessutom föredrar jag personligen böcker såååååååååååååhär mycket framför filmer, i största allmänhet tycker jag att det är rätt trist att se på film och väljer hellre att läsa. I en bok är allt mycket mer detaljerat och det är just detaljerna som är styrkan i HP. Man får dessutom lära känna karaktärerna på ett mycket bättre sätt i böckerna och hela storyn är mycket lättare att förstå skriftligt. Det beror nog på att då kan man liksom förklara allt mycket lättare än vad man kan få det att framgå i en film. ¨ När man läser har man också en chans att bygga upp sin egen bild av en karaktärs utseende och personlighet, i en film däremot får vi bara skådespelarens egen tolkning av karaktären och den kanske är helt olik hur någon som läser tänker sig samma karatär. Jag själv föredrar att få behålla min egen bild av olika karaktärer och situationer i böckerna för då kan jag använda min fantasi mycket mer vilket gör hela historien inte bara till författarens historia utan också till MIN, läsarens historia! De filmer jag tycker att de lyckats bäst med överlag är De vises sten och Dödsrelikerna del 2, där fick de med mest detaljer och så vidare... 21 feb, 2012 20:03 |
|
TheWitch
Elev |
Jag tycker de har lyckats jättebra!
~This post was sent to Mugglis by an owl~ 21 feb, 2012 20:58 |
|
Angus
Elev |
Filmerna har varit grymt bra!
![]() Be brave. Be strong. Be a Gryff!
21 feb, 2012 21:05 |
|
TheWitch
Elev |
Skrivet av Angus: Filmerna har varit grymt bra! Jag håller med om flaskrummet! Det läskiga är att jag har en ganska livlig fantasi så jag ser som en film framför mig när jag läser. Därför får jag en chock varje gång flaskrummet inte är med eftersom jag är säker på att jag har sett det tidigare... ~This post was sent to Mugglis by an owl~ 21 feb, 2012 21:12 |
Forum > Harry Potter > Harry Potterfilmerna jämfört med böckerna
Du får inte svara på den här tråden.








Mugglarportalen