Stavfel i böckerna?
Forum > Harry Potter > Stavfel i böckerna?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Har ni hittat stavfel i HP-böckerna?
I sjätte boken lägger jag märke till ganska många, kan inte kmma på alla nu. Men ett var "Harryutan" ("Harry utan" Och när Spoiler: Tryck här för att visa! Där ska det väl vara Ronald? Lena (översättaren) måste väl ha blandat på skådespelaren och karaktären, antar jag. Soo, har ni lagt märke till några stavfel i de svenska - eller engelska böckerna? 8 jan, 2012 19:04 |
|
Maa
Elev |
Jag tror att Slughorn är ganska dålig på att komma ihåg just Rons namn. Jag vet att han kallar honom för flera olika saker, så jag tror inte det är ett misstag av Lena. Jag hade dubbelcheckat i min engelska bok om den inte var på andra sidan Sverige atm. C:
"Weasley is our king." 8 jan, 2012 19:12 |
|
Borttagen
|
I Harry Potter har jag inte direkt märkt några stavfel, men jag märker ofta stavfel i andra böcker. Det kan ju inte vara så lätt att översätta en hel bok. Men att det dyker upp lite stavfel lite här och där har ingen speciellt stor betydelse enligt mig, man kan välja att ignorera dem och inte hacka upp sig på dem.
8 jan, 2012 19:28 |
|
childhoodlight
Elev |
Nej, sådär är det i den engelska boken också.
Det är inte ett stav-eller slarvfel, utan det ska vara sådär. Slughorn har alltid sagt Rons namn fel, vilket kommer upp flera gånger i Halvblodsprinsen - han kallar honom för många olika namn (som börjar på R).
8 jan, 2012 20:08 |
Forum > Harry Potter > Stavfel i böckerna?
Du får inte svara på den här tråden.


Mugglarportalen