Könsnormer och att generalisera
Forum > Off Topic > Könsnormer och att generalisera
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Lingonbean
Elev |
Hej mugglis nu är jag lite arg. Eller ja, trött och less i alla fall.
Det är inte direkt första gången (och förmodligen inte den sista) som jag ser en kedjestatus (eller vad man nu ska säga, en såndär status alla kopierar på facebook) som säger att tjejer tycker om det och det och vill bli behandlade så och så och så vidare. Den som fick mig att tappa humöret idag ser ut på följande vis: " ♥ En tjej älskar att ha killens tröjor på sig ♥ Tjejer älskar att pussas. När som helst ♥ klicka aldrig upptaget när hon ringer. ♥ Hon älskar när du skriver "godnatt älskling" när du ska sova. ♥ En tjejs hjärta har fler hemligheter än Homer Simpsons antal kilo ... ... ♥ När ni myser, håll på med hennes hår eller håll i handen och viska i hennes öra att du älskar henne ♥ Ring och smsa henne ofta! Hon blir bara glad av att se ditt namn på displayen.. ♥ Om hon är ledsen och bara sticker ifrån dig, spring efter! Även om hon säger åt dig att dra åt helvete.. ♥ Tjejer gillar verkligen när killar skickar hjärtan! ♥ Dissa henne inte för att sitta hemma och spela! du anar inte hur ont de gör.. ♥ Dissa henne inte överhuvudtaget.) Tjejer kopierar, killar lär. " Och vad är det man lär sig om man tar en sådan status som en absolut sanning? Jo. 1. Alla tjejer saknar någon form av självständighet/självförtroende och behöver därför få bekräftning på någons uppskattning konstant genom sms med massa hjärtan samt klarar inte av att bli borttryckt om hon ringer till någon. 2. Alla tjejer gillar hjärtan och underförstått allt som hör till den kvinnliga normen; shopping, rosa, ponnysar osv. 3. Det kan inte finnas en verklig orsak till att en tjej ber någon att dra åt helvete, det har bara något de gör ibland. Bara att ignorera! 4. Du får inte ha något privatliv eller egna intressen om du är ihop med en tjej, ni måste bli en enda organism. 5. Förmodligen finns det inga tjejer som gillar tjejer. Listan kan göras lång. Jag blir så himla arg. Det är så otroligt korkat att sprida sådant där och spä på fördomar och normer. Liksom även om alla de där sakerna stämmer in på en själv kanske man ska understryka att det är en själv personligen som vill bli behandlad så av sin partner istället för att generalisera och utgå från att alla tycker likadant? Huvvaligen! Hur tänker ni kring detta mugglisar? Differences of habit and language are nothing at all if our aims are identical and our hearts are open 21 nov, 2011 15:00 |
|
Li
Biträdande rektor |
Jag tycker också att sådana är så oerhört jobbiga! Och ganska pinsamma. Och jag tycker att det är synd att det säkert finns de som läser det och tänker att sådär är ju jag/inte jag, är det något fel på mig då?
Tänker ex. att tjejer kanske inte vill ha nallar, men att det kanske finns killar som vill det. Och då tror tjejerna att de är extremt konstiga och killarna kanske blir rädda att de skulle vara, god forbid, bög eller något (om ni förstår vad jag menar) akfl jag tycker bara inte om normer </3 without something there is no nothing 21 nov, 2011 15:03 |
|
Kintsugi
Prefekt |
Jag förstår att andra lägger kraft och energi på att uppmärksamma felen och antar att det är bra i lagom måtta. Själv orkar jag inte bry mig riktigt (om det inte kommer till Twilight och folk försöker pracka på mig om att serien FAKTISKT ÄR BRA! eh). Jag finner inte intresse i att babbla om feminism-frågor eller försöka sätta mig in i eventuella brister och orättvisor hit och dit samt löjliga moraliska grejer som placerar tjejer i ett tjej-fack och killar i ett kill-fack.
Jag ser det inte ens som en onaturlig grej att jag arbetar i maskinrummet på ett fartyg efter att ha velat vara i den miljön de senaste fyra åren. När människor kommenterar "det är häftigt med tjejer i maskin", "vi behöver ha kvar minst en tjej i maskin" osv. blir jag bara fast i ett "hu? jaha, du tänker så. jaja, jag är väl tjej som gillar maskin. whatever"-sinnestillstånd. ...sedan tycker jag att det är så jäkla komiskt när man som jättetjejig kvinna (den sorten som shoppar klänningar och tjejiga attiraljer, inreder allt själv, lagar maten, låter mannen arbeta och inte ha med hushållet att göra osv) prackar på med en massa feminism-grejer och diskuterar febrilt om hur orättvist samhället är. Liksom. DRA TILL GARAGET DÅ OCH SMUTSA NER DIG LITE! eller typ. något sådant. hahaha ^^' _____ Detta inlägget är på en skämtsam och vänskaplig nivå så ta inte illa upp av något, tack! ☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 21 nov, 2011 15:28 |
|
Hotissue
Elev |
HAHAHA den där listan stämmer helt in på mig så fick väl lära mig att jag inte har något självförtroende /självständighet som måste ha bekräftelse dårå ;PpPppPpP
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
21 nov, 2011 15:53 |
|
Borttagen
|
Tycker också att sådana generaliserande listor mest är jobbiga och irriterande. Samtidigt blir jag lika irriterad när någon kallar sig "feminist" men samtidigt gnäller på min syster om att hon faktiskt TYCKER OM hushållsarbete och vill ha många barn och inte göra karriär. Tycker att feminism borde handla om att tjejer får göra vad de vill, inte bara göra saker tvärt mot vad normen säger att de skall göra.
Så tjejer får gilla rosa, eller meka med maskiner, eller bli poliser, eller tycka om hästar, eller satsa på karriären, eller vara hemmafruar. Det är i alla fall så jag ser det. 21 nov, 2011 17:22 |
|
Wingardium Leviosa
Elev |
Jag blir mest irriterad på
"Om hon är ledsen och bara sticker ifrån dig, spring efter! Även om hon säger åt dig att dra åt helvete.." och "Tjejer älskar att pussas. När som helst" Det är vidrigt att säga så. Vidrigt att säga att "Ett nej från en tjej betyder inte nej". Vadå pussas när som helst? Vadå springa efter henne även om hon inte vill? VA? Alltså... Det är ju hur viktigt som helst att man lär sig respektera varandras nej. Killarnas nej är ett nej och tjejernas tjej är ett nej. Om sådana här grejer fortsätter spridas så blir tjejernas nej bara mer och mer nedtryckta.
21 nov, 2011 17:30 |
|
Li
Biträdande rektor |
Skrivet av Borttagen: Tycker också att sådana generaliserande listor mest är jobbiga och irriterande. Samtidigt blir jag lika irriterad när någon kallar sig "feminist" men samtidigt gnäller på min syster om att hon faktiskt TYCKER OM hushållsarbete och vill ha många barn och inte göra karriär. Tycker att feminism borde handla om att tjejer får göra vad de vill, inte bara göra saker tvärt mot vad normen säger att de skall göra. Så tjejer får gilla rosa, eller meka med maskiner, eller bli poliser, eller tycka om hästar, eller satsa på karriären, eller vara hemmafruar. Det är i alla fall så jag ser det. Tycker också att det är viktigt, att man ska få göra saker som man vill. Jag älskar t.ex. rosa, vill ha man och barn, tycker om att städa, diska och älskar prinsessor, men vill se det som att det mer är för att det är jag, inte för att jag är tjej. without something there is no nothing 21 nov, 2011 17:38 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Li: Skrivet av Borttagen: Tycker också att sådana generaliserande listor mest är jobbiga och irriterande. Samtidigt blir jag lika irriterad när någon kallar sig "feminist" men samtidigt gnäller på min syster om att hon faktiskt TYCKER OM hushållsarbete och vill ha många barn och inte göra karriär. Tycker att feminism borde handla om att tjejer får göra vad de vill, inte bara göra saker tvärt mot vad normen säger att de skall göra. Så tjejer får gilla rosa, eller meka med maskiner, eller bli poliser, eller tycka om hästar, eller satsa på karriären, eller vara hemmafruar. Det är i alla fall så jag ser det. Tycker också att det är viktigt, att man ska få göra saker som man vill. Jag älskar t.ex. rosa, vill ha man och barn, tycker om att städa, diska och älskar prinsessor, men vill se det som att det mer är för att det är jag, inte för att jag är tjej. Absolut. Säkert finns det de som påstår att du BARA gillar det för att du redan från barn blivit matad med att tjejer skall gilla sådant, fast det gör ju inte att man faktiskt inte blir glad av de sakerna. Tycker inte att anledningen till varför man gillar någonting är lika viktig som ATT man gör det. Själv avskyr jag rosa och prinsessor, gillar inte att städa, men klär mig hemskt gärna i klänning eller kjol, tycker att smink är roligt och är gift och gravid. =) 21 nov, 2011 17:43 |
|
Celebikai
Elev |
Yvja: Grattis
OnTopic: Har två vänner på fb som alltid lägger upp sånt. Extremt irriterande. " Ring och smsa henne ofta! Hon blir bara glad av att se ditt namn på displayen.." Ifall min kille skulle ringa mig ofta skulle jag bli irriterad .-. "Om hon är ledsen och bara sticker ifrån dig, spring efter! Även om hon säger åt dig att dra åt helvete.." Om en kille skulle sa åt en tjej att dra åt helvete, skulle hon ta det som en förolämpling eller skulle hon springa efter? ![]()
21 nov, 2011 19:04 |
|
Borttagen
|
''Tjejer älskar att pussas. När som helst.''
SEXUAL HARASSMENT 21 nov, 2011 19:10 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen