Alkohol, föräldrar eller de man känner
Forum > Off Topic > Alkohol, föräldrar eller de man känner
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Sandrew
Elev |
Ett ämne jag skulle vilja ha här är om Alkohol.
Vart är gränsen till att man är alkoholist, har man föräldrar som konsumerar för mycket? Jag personligen har växt upp med alkohol hos en förälder. Min pappa var alkoholist under hela min uppväxt och den var inte vacker. Mina föräldrar skildes när jag var tre år gammal, bodde varannan vecka hos pappa och han drack varje gång, detta var när jag o min bror var äldre, men inte så pass att vi skulle klara oss själva, laga mat t ex. Han träffade en ny kvinna, mamma till min syster och allt var så bra ett långt tag, men på någon höger började de båda två, det var ok för min syster då vi inte var där men helgerna vi var så drack de så att de sov dagarna i ända, jag slutade som en mamma till min syster vilket inte är rätt. Ofta ringde vi farmor så de fick hämta oss. Allt är bra idag, pappa är nykter och helt okay, för att vara min pappa, vi är inte så nära varandra för att vi inte haft den chansen att lära känna varandra. Min syster har ingen kontakt med honom. Min bror har väl samma förhållande som jag. Men vad jag vill få fram i den här tråden är att uppmärksamma alkoholmissbruk, om man misstänker att man har en vän, bekant eller dylikt, kanske kan man hjälpa med att stötta, vara där. Det är sådan sjukdom som drabbar många av oss. Har ni eller har ni någon? Eller bara prata av fri vilja, kom med kommentarer. Inget personligt ska behövas berättas. 19 nov, 2011 17:08 |
|
Borttagen
|
Om man är oroad över att man har föräldrar (eller syskon) som konsumerar för mycket, försök hålla lite koll på hur mycket det är och mata in svaren i det här testet, så får du ett hum: http://alkoholprofilen.se
Om man inte är spattig så vet man nog dock själv när det är för mycket. Mina föräldrar drack nästan ingenting under min uppväxt, men pappa brukade bli vän med alkoholister. Jag tror han ville försöka hjälpa dem. Min man hade alkoholproblem när vi träffades, men nu har han varit helt spritfri i ett halvår och jag är grymt stolt över honom. 19 nov, 2011 18:57 |
|
Borttagen
|
Det är sorgligt att ett ämne som människorna har hittat ska orsaka kontakten mellan far och dotter/son ..
19 nov, 2011 19:01 |
|
annawpotter
Elev |
Sandrew, väldigt bra skrivit och detta är ett mycket viktigt ämne att ta upp!
Jag har själv haft turen att inte ha så mycket alkohol i min familj, men förstår verkligen att det måste vara fruktansvärt. ![]()
19 nov, 2011 19:03 |
|
Tonks-nea1
Elev |
Det var bra skrivet av dig sandre. Tror inte att jag skulle ha ståt ut om någon av mina föråldrar drak så mycket.
Min mamma har bara drukit ett glas vin i hella hennes liv och min pappa vet jag inte hur mycket han dricker men ingen av dem är alkohlister!
19 nov, 2011 19:27 |
|
expelliarmus
Elev |
Det finns en alkohol-tråd där det har skrivits ganska mycket om ämnet, prova att läsa igenom den!
19 nov, 2011 20:22 |
|
Borttagen
|
Gränsen till alkoholist är när man säger åt en person att sluta. Men att den INTE kan hålla sig ifrån det. - Enligt mig!
19 nov, 2011 20:35 |
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen