Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Behöver hjälp med min SO läxa, tack.

Forum > Off Topic > Behöver hjälp med min SO läxa, tack.

1 2
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Som sagt, jag behöver hjälp med min SO läxa. Det handlar om ''Lag och Rätt''.
Man ska para ihop något av dem här med vilket brott det är.

1. Om du tar dig in på skolan via ett öppet fönster en mörk kväll och smyger runt en stund utan att ta något. Svar:

2. Om du skriver svärord och sparkar en polisman hårt på smalbenen för att komma undan, när han vill kontrollera om din moped är trimmad. Svar:

3. Om du går in i en mataffär och plockar upp ett kexpaket som någon tappat och tar med det ut. Svar:

4. Om du hittar en utmärkt grill i någons trädgård och tar med dig den hem. Svar:

5. Om du hittar en cykel i ett dike och tar med den hem. Svar:

6. Om några kompisar tar sig in i ett gammalt hus och du står kvar utanför och väntar på dem. Svar:

7. Om du övertalar en kompis som står i kafeterian, att ge dig en glass gratis. Svar:

8. Om du köper en helt ny mp3-spelare för 100 spänn av en okänd person på torget i Mariestad, som du vet ev. kan vara stulet. Svar:


Man ska para ihop dom med dessa svar:

A: Snatteri
B: Olovligt förfogande
C: Hemfridsbrott eller egenmäktigt förfarande
D: Våld mot tjänsteman
E: Stöld
F: Häleri
G: Inget brott alls

Svaren jag kommit fram till hittills är:

1.C
2.D
3.
4.
5.
6.
7.
8.F

Kan ni hjälpa mig lite? Hehe. :3
Rätta mig gärna om jag har svarat fel på någon utav dom, och skulle någon kunna vara snäll att förklara för mig vad olovligt förfogande och hemfridsbrott/egenmäktigt förfarande är för något? :3

--------------------------------------------
EDIT:

... Jag behöver hjälp igen, hehe. :3

Kan någon förklara vad dessa betyder:

Dagsböter
Villkorlig dom
Rättpsykiatrisk vård
Förundersökning
Åtalare
Åklagare

Sen undrar jag om fösvaradvokaten hjälper den som anklagats för brottet, eller den som blivit utsatt?

Om man blivit vittne, blir man förhörd innan rättegången, eller berättar man bara allt när man väl är i rättegången?

Vad är det för skillnad på domstol och rättegång?

Vad är det för skillnad på tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen?


Taack. ♥

16 nov, 2011 17:01

Detta inlägg ändrades senast 2011-11-28 kl. 19:57
Antal ändringar: 1

superman
Elev

Avatar


1. C
2. D
3. A
4. E
5. B
6. G
7. G
8. F

tror jag

16 nov, 2011 17:10

Borttagen

Avatar


16 nov, 2011 17:33

Mr_Ollivander
Elev

Avatar


1. C
2. D
3. A
4. E
5. B
6. G
7. ?
8. F
men ja vet inte...

fuck the cistem

16 nov, 2011 18:05

annawpotter
Elev

Avatar


2an är ju absolut D
3an tycker jag borde vara snatteri, alltså A.
De andra vet jag inte.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F2594d8a3eebbd26ca6bc403ec0b06ba3%2Ftumblr_mgzef3pg801rtpflwo1_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fdata.whicdn.com%2Fimages%2F16886870%2Ftumblr_ls3bwg8UZp1qfcl2go1_500_large.jpg

16 nov, 2011 18:09

Borttagen

Avatar


Okej, tack alla! :3

16 nov, 2011 21:50

Borttagen

Avatar


supermanhar rätt!

17 nov, 2011 15:33

Borttagen

Avatar


... Jag behöver hjälp igen, hehe. :3

Kan någon förklara vad dessa betyder:

Dagsböter
Villkorlig dom
Rättpsykiatrisk vård
Förundersökning
Åtalare
Åklagare

Sen undrar jag om fösvaradvokaten hjälper den som anklagats för brottet, eller den som blivit utsatt?

Om man blivit vittne, blir man förhörd innan rättegången, eller berättar man bara allt när man väl är i rättegången?

Vad är det för skillnad på domstol och rättegång?

Vad är det för skillnad på tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen?


Taack. ♥

28 nov, 2011 19:57

Solkatten
Elev

Avatar


http://www.synonymer.se/ <--- Använd den

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

28 nov, 2011 19:59

Borttagen

Avatar


Skrivet av Solkatten:
http://www.synonymer.se/ <--- Använd den


Jag förstår inte den där sidan, nästan inget jag söker på kommer upp, och synonymerna till orden förstår jag inte riktigt heller, eller alltså, förstår fortfarande inte vad det är för något. ^^
Men tack ändå. :3

28 nov, 2011 20:06

1 2

Forum > Off Topic > Behöver hjälp med min SO läxa, tack.

Du får inte svara på den här tråden.