Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Mobbning.

Forum > Off Topic > Mobbning.

Användare Inlägg
Solkatten
Elev

Avatar


Hur förklarar vi för våra barn och barnbarn vad mobbning är? Här är hur en lärare i New York gjorde det för sin klass.
Hon bad dem att göra följande övning: Barnen skulle ta varsitt pappersark. Sedan blev de tillsagda att skrynkla ihop det stampa och slå på det och men utan att riva det. Så bad hon barnen vika bladet, titta på hur smutsigt, fyllt med märken och ärr arket var.
Så ombads barnen att .........säga förlåt till pappersarket. Fast de hade bett om ursäkt och att de hade försökt att släta ut det, var det fortfarande skrynkligt.
- "Dessa märken kommer aldrig att försvinna, oavsett hur mycket du försöker ta bort dem. Detta motsvarar vad en mobbare gör mot andra. Även om du säger förlåt efteråt, kommer ärren aldrig försvinna."
Barnens ansiktsuttryck sade att budskapet hade önskad effekt. Kopiera och sprida ordet om du är mot mobbning! ♥

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

9 nov, 2011 11:07

Borttagen

Avatar


Den texten har jag sett på FB
Jag håller dock inte med till 100.

Hum, jag vet inte jag. jag blev mobbad och utstött och allt - men just nu känner jag att det gav mig mycket med. Jag lärde mig att vara självständig, att man inte kan tycka om alla men respektera alla och mycket sådant som folk som inte varit "lite annorlunda" har med sig. Jag ser det på flertalet av mina klasskamrater att de är vana vid att stå i centrum och så.

Dessutom tror jag även att man vid någon punkt måste inse att folk alltid kommer prata illa om en, och man själv kommer alltid prata illa om folk. Så är det, för alla kan inte sammarbeta. Sedan finns det såklart olika nivåer och mobbing är oacceptabelt. Däremot skall man även tänka på vad man själv som mobbad gör mot andra, för jag sårade många enormt genom vad jag tyckte var att försvara mig.

Mycket är olika ifrån fall till fall och det är svårt att säga vad som är rätt och fel.

9 nov, 2011 11:16

Solkatten
Elev

Avatar


Antar att det går från person till person. Vissa kan hantera mobbning och tillslut kanske kan bli bättre, men vissa inte.

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

9 nov, 2011 11:22

Forum > Off Topic > Mobbning.

Du får inte svara på den här tråden.