JAG ÄLSKAR MIG SJÄLV
Forum > Off Topic > JAG ÄLSKAR MIG SJÄLV
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
childhoodlight
Elev |
Igår, strax efter att ha ätit lunch, stod jag framför spegeln och granskade min kropp i ett provrum inne på H&M. När jag vred och vände på mig samtidigt som jag lade extra märke till hur breda höfter jag har, eller hur mycket mitt fett hänger ut, kände jag hur tårarna brände i ögonen. För jag är ju en av de där tonåringarna som vill ha en storlek mindre i jeans, en plattare mage, längre och slankare lår. Arg och frustrerad som jag var lämnade jag tillbaka kläderna på hyllorna, för åtsittande linnen och hög midja passar ju helt enkelt inte mig.
Jag är en av alla tjejer som med avund kollar igenom tidningar med bilder på modeller som äger felfria utseenden. Jag kan inte neka till att jag är en sådan som spyr galla över Angelina Jolie för att hon kan bära upp sina klänningar med två fantastiska ben som jag själv skulle vilja ha, liksom att jag inte kan neka till att jag jämför mig med mina vänner när vi alla är i omklädningsrummet efter gympalektionerna. Sedan kommer det som en självklarhet att jag vill att mina höftben ska sticka ut lite mer eller att mina nyckelben ska vara snäppet synligare. Det som är synd, men främst skrämmande, är att det här är så vanligt hos unga tjejer. Vi stampar på oss själva genom att hitta fel gång på gång, för att vi inte anser att vi äger det media kallar för vackert. Vi definierar oss själva som fula, som otillräckliga, för att vi inte når upp till de krav som samhället sätter på oss. Varför ber inte media oss att älska oss själva för de vi är, istället för att tydligt markera att det är fel att hitta saker man tycker om med sig själv? På grund av den skeva synen på tjejer och deras utseenden som media idag har bildat, så är det fel i vårt land att ställa sig upp och skrika rakt ut att man älskar sig själv eller att man är vacker. Om jag skulle säga att jag är otroligt fin i ett rum fyllt med människor skulle majoriteten ge mig sneda blickar som tyder på att de anser att jag är en människa med för stor självkänsla och det gör mig så fruktansvärt arg. Varför läggs det fram som ett brott att kunna trivas med sig själv? Varför är det inte okej att ge sig själv komplimanger? För visst, människor säger åt oss att det är viktigt att älska sig själv, att vara sig själv, men samtidigt skriks motsatsen ut från ett annat håll. Nej, det är inte okej att kunna tycka om personen man är. Idag när jag stod inne på Pressbyrån och väntade på att min vän skulle köpa godis, så stod jag och granskade modetidningarna på hyllorna med kvinnor som äger utseendet jag aldrig kommer ha. Precis när jag skulle räcka fram handen för att ta senaste exemplaret av ELLE, kom det fram en kvinna i trettioårsåldern till mig. “Du vet, du är mycket vackrare än personen på omslaget. Du bör inte låta dig själv påverkas av hur tidningarna framställer kvinnor att vara som”, sade hon och innan jag hade hunnit svara hade hon vänt sig om och gått. Det är inte konstigt att jag, fram till just den tidpunkten igår, hade haft en dimma som täckte mina ögon. Jag hade aldrig kunnat se att jag är vacker precis som jag är om det inte vore för vad den okända kvinnan hade sagt. Något som däremot är konstigt är att jag har påverkats av samhället på något enormt sätt utan att egentligen ha lagt märke till det, för det är som vardagsmat för unga tjejer att må dåligt över sina kroppar och utseenden, just på grund av målen samhället tillsammans med media sätter för oss. Egentligen borde jag ha kunnat inse tidigare att jag duger precis som jag är; att jag en storlek hit och dit på jeans inte gör någonting, att mina ben är fina som de är och att jag inte behöver vara längre för att kunna se bra ut. Min lärdom; att jag är mer än vad samhället säger åt mig att jag är.
6 nov, 2011 16:05 |
|
Borttagen
|
6 nov, 2011 16:10 |
|
Celebikai
Elev |
6 nov, 2011 16:13 |
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av Borttagen: http://www.youtube.com/watch?v=C7RqMzmBWgY !!! Not my type of music, HOWEVER, I dooo love the lyrics! Tack Celebikai!
6 nov, 2011 16:17 |
|
LoonyMe
Elev |
6 nov, 2011 16:19 |
|
Borttagen
|
6 nov, 2011 16:20 |
|
Amandan
Elev |
Du är vackrare än Angelina Jolie t.ex, det är du verkligen. ♥
Otroligt fin text, ännu en gång, alla som är osäkra över sig själva borde ta en titt på denna text. Min tumblr!
6 nov, 2011 16:23 |
|
Borttagen
|
6 nov, 2011 16:24 |
|
IamAK
Elev |
jag fick tårar i ögonen när jag läste det här. jag orkar inte med samhället... och jag har ändå alltid varit ganska nöjd med mitt utseende. men samtidigt så finns det andra som har påverkats av det som har kommenterat mig och fått mig att bli ledsen, även om dom inte direkt menade något eller om jag ändå vet att dom har fel. jag skulle hellre vilja att någon kallar mig smal än tjock t.ex. så jävla cp det är att man ändå tänker så.
6 nov, 2011 16:34 |
|
childhoodlight
Elev |
Guys you are so sweet, really sweet indeed. Jag skrev inte den här texten för att få beröm, utan för att jag vill visa er att ni är vackra precis som ni är.
6 nov, 2011 16:49 |
Du får inte svara på den här tråden.







Mugglarportalen