HBT-frågor.
Forum > Off Topic > HBT-frågor.
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
soratanaka
Elev |
Sjukt långt inlägg.
Jag kommer precis från ett möte med ett parti jag funderar på att gå med i. De drog upp en punkt midways through som gjorde mig förargad. Eftersom jag hängt här i snart ett år och läst en del av era inlägg så betvivlar jag på att ni har sådana här åsikter, och om ni har det får ni helst inte ta illa upp utan läsa klart eller sticka ifrån - vad ni själva behagar. Jag är även osäker på om detta tidigare tagits upp i en egen tråd eller något, men då jag specificerar mig på en del grejer jag behöver ta upp, så hoppas jag att ingen tar illa upp ifall jag skapat en tvillingtråd. Det är bara att lämna en kommentar (gärna med länk) så låser snart en prefekt, lärare eller rektor denna tråd utan vidare mankemang. Nå. HBT. Jag har varit i den naiva tron att vi i dagens samhälle accepterar homo-, bi- och transsexuella (m.fl.) relativt bra. I de umgängen jag tillhör, så är det en självklarhet att det ska betraktas som en normalitet snarare än ett begrepp där man diskuterar HBT-människor som objekt. Jag förstår väldigt starkt att en del har svårt att acceptera HBT-människor på grund av influenser under uppväxten och kanske även religion, men jag tycker samtidigt att vi måste ta tag i detta nu. Personligen är jag en person som ser ord som ord, och läser på innan jag använder mig av orden. Jag känner även att jag är ganska fri i att använda hush-hush-begrepp som flata (då jag själv är en HBT-människa) och nigger (då jag själv är färgad, dock inte svart) och visst använder jag dessa ord varsamt med de människor jag umgås med. Exempelvis kallar jag inte en okänd, svart person för nigger, men jag är fri att kalla svarta vänner för nigger och niggress och så vidare. Jag använder flata och bög på samma sätt, eftersom jag inte ser felet i att inte använda dem. Dagens samhälle har i princip lagt förbud på så många ord att vi dansar runt ämnet genom att säga: "Lagda åt det hållet" eller "Färgad utländsk". Kanske är det bara i området jag bor som detta förekommer, men jag gissar på att det händer på andra platser världen över. Hur som haver så är det så att under mötet jag varit på, nämnt i början av detta redan långa, babbliga inlägg, en person upplyste oss andra att en lesbisk kvinna skickades vidare till en annan vårdcentral på grund av hennes läggning. Jag har försökt finna artikeln om detta, som denna person trodde var i Metro, men eftersom denna artikel troligtvis skrevs för någon månad sedan så känns det något jobbigt att leta reda på exakt artikel när all information var så luddig. Men frågan är den inte var detta stod, utan varför detta händer. Jag, som bär starka åsikter på många saker, tycker att alla vårdcentraler i vårat rike ska ha utbildat sig angående HBT (för visst krävs det en snabb utbildning). Alla ska ha rätt till vård och alla ska ha rätt att kunna gå till närmaste vårdcentral, även om man råkar vara homosexuell och kanske har ingått sexuella relationer med samkönade männikor. På ett plan blev två lesbiska kvinnor utslängda efter att ha kysst varandra, och att övriga passagerare blev äcklade av detta. [x] Det är min starka åsikt att detta är fel. Att sådant här förekommer i världen tycker jag är fel. Vi alla vet att det finns HBT-flyktingar som måste fly från sitt land, kanske även från sin familj, på grund av sin sexualitet. Hinner de inte undan kan de bli stenade till döds, torterade och brutalt mördade. Stuart Walker behövde inte ens bo i ett land där religionen avvisar homosexualitet för att bli bränd och slagen till döds. [x] Som jag tidigare även skrivit här på Mugglarportalen så finns det ju även fall där mobbning mot homosexuella förekommer, och till sådana extrema, utdragna längder att utsatta tar sitt liv. [x] På en del vårdcentraler har läkare fått rekommendationen att bära extra handskar när de tar blodprov på homosexuella, med risken att de bär på HIV. [? (Detta togs upp som allmän information på mötet, vilket jag kan bekräfta är sant då detta förslag har givits till en bekant.)] Grejen ligger inte vem du tar med till sängkammaren. Vem som helst kan bära på HIV. Är du som läkare så rädd att ett par handskar inte räcker, bär två, men bär två till varenda patient. Homosexuella behöver inte bära på detta virus bara för att de råkar vara homosexuella. Jag kan med säkerhet berätta att även heterosexuella kan bära på denna könssjukdom. Det är ett faktum. Det ska inte specificeras på vilken läggning man har. Att vi lever i ett samhälle där sådana här saker händer, trots att vi år -79 tog bort klassificeringen sjukdom på homosexualitet, är absurt. Man skulle ha trott att vi gått framåt i acceptansen till den grad då vi faktiskt undervisar ungdomar och barn att alla är lika värda, trots sexualitet, etnisk tillhörighet och till och med var i klasserna du tillhör (arbetarklass o.s.v.). Fortfarande finns det in-the-closet-personer där de helt enkelt inte vågar komma ut på grund av förtrycket. Det finns fortfarande personer som tar sitt liv för att de inte klarar av att hantera sin egen sexualitet, för att de får en sådan självförakt. Vad vi behöver i vårat samhälle är acceptans. Detta får vi genom att i ett tidigt stadium lära barn att det inte är sexualiteten eller färgen som avgör personen. Att det inte är sexualiteten eller färgen som avgör en personens värde. Vi behöver föreläsningar och mer öppenhet, mindre tabu och öppna ögon. Det var detta jag ville ha sagt, och jag hoppas att jag inte förolämpat någon för mina åsikter som jag medger är en aning subjektiva. ![]() ![]() ![]() xx OBSERVERA!: Jag vet att jag placerade tråden fel. Vänligen ta inte upp detta. Prefekt får gärna flytta ASAP. "We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people." 2 nov, 2011 23:56 |
|
Borttagen
|
Mycket fint skrivet. Kudos! Håller absolut med dig. Mera föreläsningar behövs överallt. När vi hade sexualkunskap i min skola handlade allt om samlaget mellan man och kvinna. Tonåringar av motsatta könen tillsammans men aldrig dom båda könen tillsammans. Jag och några tyckte att det var viktigt att vi skulle ta upp det men vi buades av homofoberna (det är 4-5 killar i min klass) som sa att det var inte naturligt, dom sa att det var äckligt och fel. Föreläsningar om HBT borde ske på skolor.
3 nov, 2011 00:13 |
|
Borttagen
|
3 nov, 2011 00:33 |
|
Amandan
Elev |
3 nov, 2011 00:37 |
|
liiiinneaa
Elev |
Vet inte vad jag ska säga. Så grymt bra skrivet. Verkligen.
3 nov, 2011 00:41 |
|
SweWolf
Elev |
"Homophobia Is Gay"
Väldigt bra tråd och ja, som sagt är detta något som börs ta upp i tidig ålder. Knappt ingen i min klass visste ens vad "HBT" stod för, som jag blev väldigt förvånad över. Det är ett stort utrop i dagens samhälle och som du sa, det är verken utseendet eller läggningen som avgör en människa SweWolf the one and only! - www.CimTheKing.com 8 nov, 2011 23:16 |
|
annawpotter
Elev |
Mycket bra skrivit och så JÄVLA rätt!
Jag är själv bi och har kämpat mycket för homosexuella o bisexuellas rättigheter. ![]()
8 nov, 2011 23:24 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Mycket fint skrivet. Kudos! Håller absolut med dig. Mera föreläsningar behövs överallt. När vi hade sexualkunskap i min skola handlade allt om samlaget mellan man och kvinna. Tonåringar av motsatta könen tillsammans men aldrig dom båda könen tillsammans. Jag och några tyckte att det var viktigt att vi skulle ta upp det men vi buades av homofoberna (det är 4-5 killar i min klass) som sa att det var inte naturligt, dom sa att det var äckligt och fel. Föreläsningar om HBT borde ske på skolor. På min skola undervisade dom om båda, RFSU eller vad dom nu hette kom och undervisade om bi och homo-sexualitet medans lärarna stod för den mesta undervisningen om heterosexualitet 8 nov, 2011 23:34 |
|
Borttagen
|
Det där med extra handskar kan jag dock inte förstå? Läkare ska ha den utbildning så att de förstår att HIV-viruset inte smittar via huden utan sexuellt umgänge och blod. Det var bara mesigt. (Inget illa menat mot dig, utan mot läkarna.)
Det du skrev här i ditt inlägg är verkligen oerhört viktigt för folk att veta, så att de kan förstå och öppna ögonen för vad som egentligen händer i HBT-personers värld jämfört med heterosexuellas. Acceptansen bör vara större i vårat moderna samhälle! Riktigt bra skrivet, verkligen. 9 nov, 2011 01:41 |
|
ikka
Elev |
Jag håller verkligen med till fullo! Och bristen på kunskap är väldigt, väldigt stor. Min lilla syster som är 14 visste inte att homosexuella kan ha sex förens jag berättade det för henne i förra veckan. Det är helt absurt då hon precis haft sexualkunskap i skolan! Jag gick i samma skola som henne i högstadiet och jag kan inte minnas att de nämnde ett enda ord om bögar eller flator, mer än att de finns (om ens det, som sagt var, jag minns inte allt).
Det är såklart viktigt att ha kunskap om HBT-personer för människor som ligger utanför den kategorin, men det kan även bli så himla fel om HBT-personerna inte får någon kunskap själva. Min ex-flickvän är trans (tjej biologisk, kille psykiskt). Först när hon var 14-15 fick hon höra ordet transsexuell. Hon hade då enda sedan lågstadiet trott att det var något fel på henne, eftersom hon inte visste att det fanns något som hette transsexualitet. Hon har mått så himla dåligt på grund av det, i många år. Jag blir bara så fruktansvärt arg när jag hör sånt! Vi vet alla att homosexualitet, bisexualitet och transsexualitet existerar - varför låtsas något annat? Jag förstår att det är svårt för alla att acceptera HTB eftersom det är så främmande begrepp för många, men att det är främmande betyder inte att det är onormalt eller fel. ![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
9 nov, 2011 16:19 |
Du får inte svara på den här tråden.










Mugglarportalen