Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriva av sig-tråden

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

1 2 3 ... 867 868 869 ... 2301 2302 2303
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
themarauder: Som jag förstått det så är det socker som fräter på tänderna...


Kolsyra kan skada tänderna om man dricker mycket, men socker lär vara den största boven


"Carbonated water erodes tooth enamel, though the effect is negligible" (Engelska wikipedia) Så jag antar att man måste dricka väääääääääääldigt mycket för att kolsyra ska fräta på tänderna.



Fyllde på mitt inlägg över

27 feb, 2013 00:27

themarauder
Lärare

Avatar


Skrivet av Terrakowski:
Skrivet av themarauder:
Terrakowski: Helt klart värt ett försök!! =D

Obliviate_: Hoppas att du har rätt! =) det skulle underlätta en del.


Kolla detta När drar vi?

http://woldsam.wordpress.com/2008/02/26/coca-cola-myten/

FY FAN......................
Jag ska borsta tänderna morgon, middag, kväll och ALDRIG dricka cola..........
'

=) - just like themarauder

27 feb, 2013 00:27

Obliviate_
Elev

Avatar


Skrivet av themarauder:
Skrivet av Terrakowski:
Skrivet av themarauder:
Terrakowski: Helt klart värt ett försök!! =D

Obliviate_: Hoppas att du har rätt! =) det skulle underlätta en del.


Kolla detta När drar vi?

http://woldsam.wordpress.com/2008/02/26/coca-cola-myten/

FY FAN......................
Jag ska borsta tänderna morgon, middag, kväll och ALDRIG dricka cola..........
'


Min tanke också..

27 feb, 2013 00:30

Terrakowski
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
themarauder: Som jag förstått det så är det socker som fräter på tänderna...


Kolsyra kan skada tänderna om man dricker mycket, men socker lär vara den största boven


"Carbonated water erodes tooth enamel, though the effect is negligible" (Engelska wikipedia) Så jag antar att man måste dricka väääääääääääldigt mycket för att kolsyra ska fräta på tänderna.



Fyllde på mitt inlägg över


"Är kolsyra farligt för tänderna?
Sura drycker, drycker med lågt pH-värde, är inte bra för tändernas emalj. Exempel på sura drycker är läsk och juice. Men hur är det med kolsyra i vatten? Kan det också vara skadligt för tänderna? För att få svar på den frågan har vi vänt oss till Dan Ericson, professor i cariologi vid Malmö högskola.

Hur påverkar kolsyra tänderna?

– Sannolikt inte ett dugg. Kolsyrat vatten är i sig inte skadligt. Kolsyran är en mycket svag syra som snabbt neutraliseras och inte påverkar tänderna negativt.

Men om man tillsätter citron eller andra sura fruktjuicetillsatser blir situationen en helt annan. Sura tillsatser till kolsyrat vatten gör att det är stor risk för skador om man dricker det ofta.

– Effekten av juice eller läsk är mycket kraftig på tändernas emalj. De syror som finns i juice och läsk fräter tydligt på emaljen och kan ge kraftiga skador, erosionsskador. När man gör experiment för att se hur skadliga olika drycker är, används ofta kolsyrat vatten som en kontroll där man inte ser någon effekt på tänderna." (http://www.drickkranvatten.se/vanliga-fragor)

I den mängden verkar det inte vara farligt, men va surt (you saw what i did there? ^^) att man inte ska ha citron i

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fa%2Fa5%2FErnst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG%2F350px-Ernst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG Non Serviam

27 feb, 2013 00:30

Borttagen

Avatar


Skrivet av Terrakowski:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
themarauder: Som jag förstått det så är det socker som fräter på tänderna...


Kolsyra kan skada tänderna om man dricker mycket, men socker lär vara den största boven


"Carbonated water erodes tooth enamel, though the effect is negligible" (Engelska wikipedia) Så jag antar att man måste dricka väääääääääääldigt mycket för att kolsyra ska fräta på tänderna.



Fyllde på mitt inlägg över


"Är kolsyra farligt för tänderna?
Sura drycker, drycker med lågt pH-värde, är inte bra för tändernas emalj. Exempel på sura drycker är läsk och juice. Men hur är det med kolsyra i vatten? Kan det också vara skadligt för tänderna? För att få svar på den frågan har vi vänt oss till Dan Ericson, professor i cariologi vid Malmö högskola.

Hur påverkar kolsyra tänderna?

– Sannolikt inte ett dugg. Kolsyrat vatten är i sig inte skadligt. Kolsyran är en mycket svag syra som snabbt neutraliseras och inte påverkar tänderna negativt.

Men om man tillsätter citron eller andra sura fruktjuicetillsatser blir situationen en helt annan. Sura tillsatser till kolsyrat vatten gör att det är stor risk för skador om man dricker det ofta.

– Effekten av juice eller läsk är mycket kraftig på tändernas emalj. De syror som finns i juice och läsk fräter tydligt på emaljen och kan ge kraftiga skador, erosionsskador. När man gör experiment för att se hur skadliga olika drycker är, används ofta kolsyrat vatten som en kontroll där man inte ser någon effekt på tänderna." (http://www.drickkranvatten.se/vanliga-fragor)

I den mängden verkar det inte vara farligt, men va surt (you saw what i did there? ^^) att man inte ska ha citron i


Copycat ;p


helt ärligt, jag blev sugen på cola nu.

27 feb, 2013 00:31

Terrakowski
Elev

Avatar


MTEL
Stå emot MTEL, stå emot!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fa%2Fa5%2FErnst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG%2F350px-Ernst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG Non Serviam

27 feb, 2013 00:34

Borttagen

Avatar


Skrivet av Terrakowski:
MTEL
Stå emot MTEL, stå emot!


Finns ändå inget som är öppet

27 feb, 2013 00:45

Terrakowski
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Terrakowski:
MTEL
Stå emot MTEL, stå emot!


Finns ändå inget som är öppet

Det är det ända som räddar oss förkastade själar ^^

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fa%2Fa5%2FErnst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG%2F350px-Ernst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG Non Serviam

27 feb, 2013 00:50

Obliviate_
Elev

Avatar


Skrivet av Terrakowski:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Terrakowski:
MTEL
Stå emot MTEL, stå emot!


Finns ändå inget som är öppet

Det är det ända som räddar oss förkastade själar ^^


Vänta bara. Snart är ni äldre och har körkort, då är det inget som räddar en //Åkt o köpt snabbmat mitt i natten flertalet gånger

27 feb, 2013 00:55

Terrakowski
Elev

Avatar


Skrivet av Obliviate_:
Skrivet av Terrakowski:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Terrakowski:
MTEL
Stå emot MTEL, stå emot!


Finns ändå inget som är öppet

Det är det ända som räddar oss förkastade själar ^^


Vänta bara. Snart är ni äldre och har körkort, då är det inget som räddar en //Åkt o köpt snabbmat mitt i natten flertalet gånger

Sedan 7/11 fick för sig att ha öppet dygnet runt kan inte ens avstånd stoppa mig

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fa%2Fa5%2FErnst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG%2F350px-Ernst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG Non Serviam

27 feb, 2013 00:58

1 2 3 ... 867 868 869 ... 2301 2302 2303

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

Du får inte svara på den här tråden.