Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriva av sig-tråden

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

1 2 3 ... 866 867 868 ... 2301 2302 2303
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Skrivet av themarauder:
MTEL: Jag dricker bara cola =) till allt.
Jag ska försöka vänja av mig och lära mig tycka om något annat.. jag funderar t.om. på att typ testa hyptnos eller ngt..
Tack! =)

Terrakowski:
Herre gud, vad ska vi göra du och jag xd
Kanske också borde ha ngn specialtandkräm, och köpa flour........ Åh fy har sådan ångest..


Du skulle kunna läsa på lite om vad som händer i kroppen när vi dricker läsk
fast du kanske vet allt sånt... när det gäller beroenden så är man ialf jag ganska duktig på att inte bry mig :p

27 feb, 2013 00:17

Terrakowski
Elev

Avatar


themarauder
Otroligt nog har jag sluppit hål i mina permanenta tänder, när jag var liten hade jag alltid hål ^^

Vi kanske borde bosätta oss en månad på en öde ö för att "trappa ner"? Bara vatten... Risken är dock att man avlider av törst ^^

Det är faktiskt ett handikapp

EDIT: Har också hört det är kolsyran! :O

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fa%2Fa5%2FErnst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG%2F350px-Ernst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG Non Serviam

27 feb, 2013 00:18

Detta inlägg ändrades senast 2013-02-27 kl. 00:20
Antal ändringar: 1

Obliviate_
Elev

Avatar


themarauder Nej, det är väll sockret?
Kolsyra är ju egentligen bara luft vad jag vet, om jag inte missat nått väldigt grundläggande.

27 feb, 2013 00:19

Borttagen

Avatar


themarauder: Som jag förstått det så är det socker som fräter på tänderna...

27 feb, 2013 00:20

Terrakowski
Elev

Avatar


Skrivet av Obliviate_:
themarauder Nej, det är väll sockret?
Kolsyra är ju egentligen bara luft vad jag vet, om jag inte missat nått väldigt grundläggande.


Kol( syra) fräter ganska bra ^^

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fa%2Fa5%2FErnst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG%2F350px-Ernst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG Non Serviam

27 feb, 2013 00:20

themarauder
Lärare

Avatar


Terrakowski: Helt klart värt ett försök!! =D

Obliviate_: Hoppas att du har rätt! =) det skulle underlätta en del.

=) - just like themarauder

27 feb, 2013 00:21

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
themarauder: Som jag förstått det så är det socker som fräter på tänderna...


Kolsyra kan skada tänderna om man dricker mycket, men socker lär vara den största boven

Kan ju tillägga att det var vad jag hade HÖRT..

såhär står det på en sida...

Hur påverkar kolsyra tänderna?

– Sannolikt inte ett dugg. Kolsyrat vatten är i sig inte skadligt. Kolsyran är en mycket svag syra som snabbt neutraliseras och inte påverkar tänderna negativt.

Men om man tillsätter citron eller andra sura fruktjuicetillsatser blir situationen en helt annan. Sura tillsatser till kolsyrat vatten gör att det är stor risk för skador om man dricker det ofta.

– Effekten av juice eller läsk är mycket kraftig på tändernas emalj. De syror som finns i juice och läsk fräter tydligt på emaljen och kan ge kraftiga skador, erosionsskador. När man gör experiment för att se hur skadliga olika drycker är, används ofta kolsyrat vatten som en kontroll där man inte ser någon effekt på tänderna.


Heheh, men det bästa vore kanske att prata med en tandläkare.

27 feb, 2013 00:22

Detta inlägg ändrades senast 2013-02-27 kl. 00:25
Antal ändringar: 1

Obliviate_
Elev

Avatar


Skrivet av Terrakowski:
Skrivet av Obliviate_:
themarauder Nej, det är väll sockret?
Kolsyra är ju egentligen bara luft vad jag vet, om jag inte missat nått väldigt grundläggande.


Kol( syra) fräter ganska bra ^^


Är du säker?

"Kolsyra är en kemisk förening som uppkommer när koldioxid löser sig i vatten. - wikipedia"

Varför skulle det vara skadligt? :o

27 feb, 2013 00:22

Terrakowski
Elev

Avatar


Skrivet av themarauder:
Terrakowski: Helt klart värt ett försök!! =D

Obliviate_: Hoppas att du har rätt! =) det skulle underlätta en del.


Kolla detta När drar vi?

http://woldsam.wordpress.com/2008/02/26/coca-cola-myten/

Det är inte direkt skadligt men fräter gör det... Det består av kol, syre och väte.

Vatten kan också bli en syra om det reagerar med en annan vattenmolekyl tillsammans med en anna syra. Se Oxoniumjoner (H3O)

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fa%2Fa5%2FErnst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG%2F350px-Ernst_Nordin_Non_Serviam_04.JPG Non Serviam

27 feb, 2013 00:23

Detta inlägg ändrades senast 2013-02-27 kl. 00:27
Antal ändringar: 1

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
themarauder: Som jag förstått det så är det socker som fräter på tänderna...


Kolsyra kan skada tänderna om man dricker mycket, men socker lär vara den största boven


"Carbonated water erodes tooth enamel, though the effect is negligible" (Engelska wikipedia) Så jag antar att man måste dricka väääääääääääldigt mycket för att kolsyra ska fräta på tänderna.

27 feb, 2013 00:25

1 2 3 ... 866 867 868 ... 2301 2302 2303

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

Du får inte svara på den här tråden.