Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriva av sig-tråden

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

1 2 3 ... 678 679 680 ... 2301 2302 2303
Användare Inlägg
lillamymin
Elev

Avatar


Amandan: Prata med dina föräldrar om detta om du tycker att det är för mycket. Jag är lika gammal som du, och min mamma låter mig i princip göra vad jag vill så länge det inte är olagligt eller skadligt. Det verkar som om dina föräldrar både tycker att du fortfarande är ung och inte litar på dem. Ta ett snack med dem. Tala om att du känner att du behöver frihet och att om de vill att du berättar så kan du göra det, men att du också känner att du behöver ha ett liv som är ditt och som de inte har med att göra. Ställ dem frågan hur de hade känt som vuxna, inte som ungdomar! Fråga också varför de känner att de vill vet så mycket, därifrån kan du ju fråga vad du kan göra för att de ska ha ett mindre kontrollbehov.

Det är viktigt att du klargör för dem att du kommer att tala om någon om det är riktigt allvarligt, och att du kommer att hålla löften som du ger dem. Ungefär så har min morsa och jag arbetat ut det. Jag försöker också alltid tala om för henne vart jag är eller i alla fall berätta efteråt om jag har träffat någon eller varit någonstans, även om hon inte ens vet att jag varit borta. Sen exakt vad jag gjort bryr hon sig inte om. Om det händer saker som stör försöker jag alltid visa att det är något, även om inte alltid exakt vad det är. Det får henne att känna att hon kan lite på mig. Prova med det. Fråga om ni också kan ha någon sorts deal och hur de vill ha det för att de ska känna sig trygga med vad du gör.

Hoppas du har fått lite inspiration nu

Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.

25 sep, 2012 22:36

Amandan
Elev

Avatar


Wrackspurt: Ja alltså du har ju rätt. Jag har verkligen försökt, men det leder bara till bråk. Lyckas alltid bli ganska hetsig, haha! De säger ju att de litar på mig, men när de är såhär så tvivlar jag..

lillamymin: Taack för toppensvar! Jo men det låter jättebra att ha typ en "deal" med dem. Svårt när de alltid tar varandras parti dock och parar ihop sig mot mig som står lite ensam.. haha. Men tack, hjälpte mycket!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F28.media.tumblr.com%2Ftumblr_ltc0jeaRGd1qlqgbzo1_r1_400.gif Min tumblr!

25 sep, 2012 23:03

Jac
Elev

Avatar


Skrivet av Amandan:
Hur mycket tycker ni att ens föräldrar har rätt till att veta om dig? Om du är 15 år, hur mycket frihet ska du ha och hur mycket ska du ha ansvar för?

Mina föräldrar säger gång på gång att de knappt vet någonting om mitt liv. Jag vet inte vad sjutton jag ska säga mer, berättar allt, de vet exakt vilka alla mina klasskompisar är och skulle kunna räkna upp dem bara sådär, de vet vilka jag umgås med osv, och jag berättar alltid när jag väl är med någon, vem och vad vi gör.
Min mamma har kollat fruktansvärt mycket om mig och mina vänner på facebook, och jag fick verkligen nog igår och sa ifrån. Då blev de förbannade och började hälla massor av saker över mig som de säger att de fått höra från andra föräldrar, som jag aldrig berättat. Men alla dessa saker de nämner har vi diskuterat, allihopa tillsammans, många gånger. Jag har berättat allt detta för dem. Och då menar de på att de fått höra från dessa föräldrar först, innan jag berättat. Är det en så fruktansvärt stor grej? Som t.ex jag var på en fest hos min kompis i somras. Sa till mina föräldrar att det skulle vara en del folk jag kände från min klass och klassen över mig. Nu klagar de på att jag aldrig sa hur många det var exakt vid det tillfället. Det var väl runt 20 typ. utan att de fick höra det från hon som höll i festens mamma. De hade korsförhör efteråt och frågade mig allt möjligt och jag svarade ärligt på precis allting. Förstår itne vad jag kan göra mer. Får knappt någon frihet.


Min mamma är likadan, nu är jag ju yngre men hon är väldigt överbeskydande, får tex inte åka t-bana utan vuxen efter nio, behövde i sommras vara hemma nio, jag bor för f*n i en liten förort där det händer ingenting! Min pappa brys sig helt tänkekt inte, bryr sig inte vilka jag är med, han bryr sig ju lite, vid sju på vardagar om jag inte är hemma skickar han ett sms och frågar vart jag är, hos mamma måste jag runga på eftermiddagen och säga vart jag är.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fwww.lovethispic.com%2Fuploaded_images%2F9361-In-Love-With-You.jpg

25 sep, 2012 23:25

Amandan
Elev

Avatar


Jac: Känner igen mig lite i det där. Fick inte åka kollektivt ensam vid nio i din ålder heller. Sjukt jobbigt. Förstår att det måste vara jobbigt!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F28.media.tumblr.com%2Ftumblr_ltc0jeaRGd1qlqgbzo1_r1_400.gif Min tumblr!

25 sep, 2012 23:26

Majis
Elev

Avatar


Amandan och Jac: Jag kan förstå om ni inte fick/får åka kollektivt efter klockan nio, för mycket kan hända då, men........ Vill ni åka själva efter nio på tex en T-bana? xD Haha! Tror inte om jag skulle vilja det så dags själv Jag skulle ju kunna göra det, men inget jag längtar efter ^^

Hej, hej, här glider Majsen in! (?) You can call me Dr M

25 sep, 2012 23:29

Jac
Elev

Avatar


Skrivet av Majis:
Amandan och Jac: Jag kan förstå om ni inte fick/får åka kollektivt efter klockan nio, för mycket kan hända då, men........ Vill ni åka själva efter nio på tex en T-bana? xD Haha! Tror inte om jag skulle vilja det så dags själv Jag skulle ju kunna göra det, men inget jag längtar efter ^^

Gången jag ville men fick inte åka t-bana var när jag och en kompis hade planer att sova över och vi ville sova hos henne och hon bor i stan. Vi fick inte åka in och min kompis ville inte sova här då så hennes pappa fick komma och hämta henne. Blev väldigt sur på min mamma för min kompis går i gemen gansk mycket gissar jag

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fwww.lovethispic.com%2Fuploaded_images%2F9361-In-Love-With-You.jpg

25 sep, 2012 23:33

Ginny00
Elev

Avatar


sanna1324567: Nej, det var då jag började skriva öht Jag lovar - DÅ SNACKAR VI USELT.

26 sep, 2012 09:30

Borttagen

Avatar


Skrivet av Ginny00:
sanna1324567: Nej, det var då jag började skriva öht Jag lovar - DÅ SNACKAR VI USELT.
Haha, okajj

26 sep, 2012 21:45

Borttagen

Avatar


ÄR SÅ SJUKT BESVIKEN PÅ MIG SJÄLV OCH IRRITERAD PÅ ALLT OCH ALLA ATT DET INTE ÄR SANT.

26 sep, 2012 21:58

Majis
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
ÄR SÅ SJUKT BESVIKEN PÅ MIG SJÄLV OCH IRRITERAD PÅ ALLT OCH ALLA ATT DET INTE ÄR SANT.

Vad har hänt?

Hej, hej, här glider Majsen in! (?) You can call me Dr M

26 sep, 2012 22:05

1 2 3 ... 678 679 680 ... 2301 2302 2303

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

Du får inte svara på den här tråden.