Cho Chang, nagel i ögat eller bara en Lojal vän?
Forum > Harry Potter > Cho Chang, nagel i ögat eller bara en Lojal vän?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Ms.Markus
Elev |
Skrivet av accioron: Skrivet av Ms.Markus: Jag gillar verkligen inte Cho, som måga har sagt tidigre är hon gnällig och överkänslig, men jag tycker också att Harry agerar helt fel när det gäller Cho. Hon måste ju stå upp för hennes vän, det skulle jag ha gjort (kanske inte för Marietta eftersom jag har fått intrycket av att hon är ännu mer gnällig och envis än vad Cho är) och det måste Harry förstå. Samtidigt har Harry det jobbigt med all kritik, så han har en ursäkt till att bete sig fel och vara lite taskig... Men nej! Hon är inte alls gnällig och överkänslig, om man faktiskt tänker på vad hon är med om. Liksom, låt inte Hermione behöva dra det hela igen. Hon är i en jobbig period i livet, och det är inte någonting hon är överkänslig över, hon mår bara dåligt. Så Harry har en ursäkt till att bete sig så som han gör, men inte Cho? De lider båda två, på olika sätt. Men enligt den logiken skulle man lika gärna kalla Harry gnällig och överkänslig. Ugh, kom igen. Jo egentligen har du rätt... Cho behöver helt klart någon att prata med om Cedric och det hon går igenom, men då är Harry inte den personen. Inte Marietta heller för den delen... Harry pratar om det med Ron och Hermione, Cho behöver också sådanna vänner. Marietta verkar inte vara så stöttande (fast hon har inte så stor plats i boken heller så jag vet inte riktigt hur hon är). När det gäller överkänsligheten så tror jag att fortfarande att Harry har större anledning till att vara "gnällig", för han har The Daily Prophet som skriver om elakheter om honom hela tiden och vart han än går viskar elever och ger honom pikar. Dessutom gänner han av Voldemort hela tiden och det underlättar ju liksom inte någonting, det gör det tvärt om bara värre. Och Harry såg ju Diggory dö det gjorde inte Cho... Men jag säger inte att det inte är synd om Cho, för hon har det enormt svårt hon med! Hon kände Cedric mycket bättre än Harry och hon sörjer honom mer än vad Harry gör också, men samtidigt har hon inte så gott som hela trollkarlssamhllet emot henne heller.. ![]()
25 okt, 2011 16:17 |
|
Disa
Elev |
Skrivet av LilyLunaPotter: Egentligen, varför hatar alla Cho så mycket för att hon försvarade Marietta? Alltså, jag gillar inte Cho,men av andra orsaker. Tänk er att vara Cho och liksom behöva handskas med att hennes bästa vän tjallade och att hennes ''kärlek'' avskyr henne för det? Skulle ni ha tagit Harrys sida eller val er bästa vän? Jag hade vart sur ett tag, men sedan förlåtit henne:3 Jag tycker ju Cho är superjobbig. Hon är gnällig, egoistisk och i mina ögon förstår jag inte vad hon gör i Ravenclaw för så smart är hon inte. http://www.gratisgodis.se/?r=138038 Gratis är gott, speciellt när det är godis B) 25 okt, 2011 16:28 |
|
accioron
Elev |
Ms.Markus Fast man kan inte ''mäta'' någons börda som utomstående. För Harry är det svårt att gå igenom det han tvingas till, men Cho, som inte vet vad Harry går igenom, har det nog otroligt mycket mer jobbigt än vad hon någonsin har varit med om. Det handlar ju inte bara om Cedric.
“Well, obviously, she's feeling very sad, because of Cedric dying. Then i expect she's feeling confused because she liked Cedric and now she likes Harry, and she can't work out who she likes best. Then she'll be feeling guilty, thinking it's an insult to Cedric's memory to be kissing Harry at all, and she'll be worrying about what everyone else might say about her if she starts going out with Harry . And she probably can't work out what her feelings towards Harry are anyway, because he was the one who was with Cedric when Cedric died, so that's all very mixed up and painful. Oh, and she's afraid she's going to be thrown off the Ravenclaw Quidditch team because she's flying so badly." Disa Men va? Hur vet du någonting om hur smart Cho är? Du får se henne genom Harry, någon som redan har problem nog för att kunna se hennes. Lyssna på Hermione, som jag skrev där uppe. Det handlar inte om något himla gnäll, och vadå egoistisk? Var får du det ifrån? Vi ser Cho från Harrys perspektiv, och vi ser henne inte alls en stor del i böckerna. Intelligens har ingenting med känslor etc att göra. Kom ihåg vad hon har varit med om, inte bara vad Harry har. Glöm inte heller att Cho var en av de få som kunde producera en kroppslig patronus, eller åtminstone en av de få vi se. 25 okt, 2011 16:44
Detta inlägg ändrades senast 2011-10-25 kl. 16:45
|
|
Morris
Elev |
Hon är skum...
Eh.. Eller... Nej, där ljög jag va? ^^ 25 okt, 2011 16:45 |
|
Ms.Markus
Elev |
accioron : Nej, ingen utomsående kan mäta någons börda, varken du eller jag. Det finns olika meningar om relationen mellan Cho och Harry, och så är det med allting.
Både Harry och Cho går igenom en mycket tuff tid och det är troligen en anledning till varför det inte funkar mellan dem.. ![]()
25 okt, 2011 16:51 |
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av Ms.Markus: Jag gillar verkligen inte Cho, som måga har sagt tidigre är hon gnällig och överkänslig, men jag tycker också att Harry agerar helt fel när det gäller Cho. Hon måste ju stå upp för hennes vän, det skulle jag ha gjort (kanske inte för Marietta eftersom jag har fått intrycket av att hon är ännu mer gnällig och envis än vad Cho är) och det måste Harry förstå. Samtidigt har Harry det jobbigt med all kritik, så han har en ursäkt till att bete sig fel och vara lite taskig... Du skriver att man inte kan mäta någons börda, fast ändå gör du det själv genom att kalla henne för överkänslig. Man kan inte skriva att någon har det svårare än någon annan. Det är sant att Harry och Cho går igenom olika saker; men hur vet du att det som Harry känner är lättare att hantera för honom än vad det Cho kämpar emot, eller vice cersa? Någonting som är jättelitet för dig kan göra så sjukt mycket ont för mig. Därför förstår jag inte i logiken med att folk säger att Cho är "överkänslig": varken du eller jag, eller någon annan, har egentligen rätt att bedöma det! För precis som accioron skrev så lider de på olika sätt. Skrivet av Disa: Jag tycker ju Cho är superjobbig. Hon är gnällig, egoistisk och i mina ögon förstår jag inte vad hon gör i Ravenclaw för så smart är hon inte. Jag behöver inte ens gå igenom det här med "gnällig" då det har beskrivits så många gånger här i tråden. Citerar det accioron tidigare citerade; “Well, obviously, she's feeling very sad, because of Cedric dying. Then i expect she's feeling confused because she liked Cedric and now she likes Harry, and she can't work out who she likes best. Then she'll be feeling guilty, thinking it's an insult to Cedric's memory to be kissing Harry at all, and she'll be worrying about what everyone else might say about her if she starts going out with Harry . And she probably can't work out what her feelings towards Harry are anyway, because he was the one who was with Cedric when Cedric died, so that's all very mixed up and painful. Oh, and she's afraid she's going to be thrown off the Ravenclaw Quidditch team because she's flying so badly." Föreställ dig att någon du är kär i dör. Föreställ dig att du senare förälskar dig i personen som såg honom dö. När det kommer till döden som är så svårt för majoriteten av människorna att hantera, skulle inte du känna ångest eller känna dig skyldig att du faller för personen som vittnade när den du förut hade känslor för tog sitt sista andetag? Det är självfallet att Cho känner som hon gör. Helt klart självfallet. Vill du utveckla det där med egoistisk? På vilket sätt är hon det? Smart kommer i flera olika former, mind you. Många anser att Luna inte är smart för att hon inte tror på det vetenskapliga, men betyder det att hon inte är smart? Nej. Hon hamnade i Ravenclaw för att det finns vishet inom henne, liksom Cho. Sedan finns det andra egenskaper som betecknar någon som går i Ravenclaw också! :-)
25 okt, 2011 17:30 |
|
Disa
Elev |
Gosh! Inte meningen att starta en anstormning. Jag skrev bara vad jag ansåg. I mina ögon är det Cho gör egoistiskt, när hon uppmuntrar Harry för att sedan lämna honom och liknande - jag tycker inte att det är snyggt.
Och visst får hon vara gnällig men jag måste ju ändå få säga vad jag tycker Självklart kommer intelligens i olika former men jag anser inte att Cho är vis men uppenbarligen har jag fel där eftersom hon hamnade i Ravenclaw. Visst får jag se henne genom Harry men om vi skall ta hänsyn till det så kan vi inget säga om henne alls eftersom Harry kan ha tolkat henne totalfel. http://www.gratisgodis.se/?r=138038 Gratis är gott, speciellt när det är godis B) 25 okt, 2011 17:35 |
|
Ms.Markus
Elev |
Skrivet av childhoodlight: Skrivet av Ms.Markus: Jag gillar verkligen inte Cho, som måga har sagt tidigre är hon gnällig och överkänslig, men jag tycker också att Harry agerar helt fel när det gäller Cho. Hon måste ju stå upp för hennes vän, det skulle jag ha gjort (kanske inte för Marietta eftersom jag har fått intrycket av att hon är ännu mer gnällig och envis än vad Cho är) och det måste Harry förstå. Samtidigt har Harry det jobbigt med all kritik, så han har en ursäkt till att bete sig fel och vara lite taskig... Du skriver att man inte kan mäta någons börda, fast ändå gör du det själv genom att kalla henne för överkänslig. Man kan inte skriva att någon har det svårare än någon annan. Det är sant att Harry och Cho går igenom olika saker; men hur vet du att det som Harry känner är lättare att hantera för honom än vad det Cho kämpar emot, eller vice cersa? Någonting som är jättelitet för dig kan göra så sjukt mycket ont för mig. Därför förstår jag inte i logiken med att folk säger att Cho är "överkänslig": varken du eller jag, eller någon annan, har egentligen rätt att bedöma det! För precis som accioron skrev så lider de på olika sätt. Skrivet av Disa: Jag tycker ju Cho är superjobbig. Hon är gnällig, egoistisk och i mina ögon förstår jag inte vad hon gör i Ravenclaw för så smart är hon inte. Jag behöver inte ens gå igenom det här med "gnällig" då det har beskrivits så många gånger här i tråden. Citerar det accioron tidigare citerade; “Well, obviously, she's feeling very sad, because of Cedric dying. Then i expect she's feeling confused because she liked Cedric and now she likes Harry, and she can't work out who she likes best. Then she'll be feeling guilty, thinking it's an insult to Cedric's memory to be kissing Harry at all, and she'll be worrying about what everyone else might say about her if she starts going out with Harry . And she probably can't work out what her feelings towards Harry are anyway, because he was the one who was with Cedric when Cedric died, so that's all very mixed up and painful. Oh, and she's afraid she's going to be thrown off the Ravenclaw Quidditch team because she's flying so badly." Föreställ dig att någon du är kär i dör. Föreställ dig att du senare förälskar dig i personen som såg honom dö. När det kommer till döden som är så svårt för majoriteten av människorna att hantera, skulle inte du känna ångest eller känna dig skyldig att du faller för personen som vittnade när den du förut hade känslor för tog sitt sista andetag? Det är självfallet att Cho känner som hon gör. Helt klart självfallet. Vill du utveckla det där med egoistisk? På vilket sätt är hon det? Smart kommer i flera olika former, mind you. Många anser att Luna inte är smart för att hon inte tror på det vetenskapliga, men betyder det att hon inte är smart? Nej. Hon hamnade i Ravenclaw för att det finns vishet inom henne, liksom Cho. Sedan finns det andra egenskaper som betecknar någon som går i Ravenclaw också! :-) Efter att ha argumenterat om det här och sett andras åsikter så tycker jag att jag var lite hård mot Cho innan. Hon är ju mänsklig och självklart har hon det svårt, jag tror att ingen kan förstå henne helt och hållet. Både Harry och Cho vet inte riktigt hur de ska bete sig mot varandra och därför blir det bara fel.. Men fortfarande så har jag intrycket av att Cho reagerar överkänsligt när det gäller att prata med Harry, det beror kanske på allt det svåra som hon går igenom, men det går liksom ut över Harry eftersom han inte vet hur hon känner och när hon håller det för sig själv, hur ska då Harry veta? ![]()
25 okt, 2011 17:47 |
|
childhoodlight
Elev |
Disa
Vi har inte hindrat dig från att ha dina åsikter, men att man argumenterar emot någon betyder inte att man inte äger någon tolerans. Vi är inte emot dig på något sätt för att vi inte samtycker! ^^ Och det var ju inte direkt så att Cho ville lämna honom och uppmuntrade honom bara för det? Hon hoppade ju på honom på grund av det med Hermione; men uppbenbarligen hade hon uppfattat allting fel, vilket vi alla gör ibland. Ms.Markus Liksom Harry som låter allting gå ut över Ron och Hermione i början av Fenixorden. Harry gör exakt likadant mot Ron och Hermione som Cho gör mot Harry, men det är ingen som nämner det just för att han är Harry och hon är Cho. Därför finner jag ingen anledning till att skydda Harry angående detta då han har gjort exakt likadant mot sina bästa vänner.
25 okt, 2011 17:53 |
|
Ms.Markus
Elev |
^
Jo, men ändå delar Harry allt med Hermione och Ron och inser själv att han varit orättvis, medans han sedan själv får gå runt och undra om Chos beteende innan Hermione berättar vad det hndlar om. Varken Harry eller Cho har uppträtt korrekt... ![]()
25 okt, 2011 18:04 |
Du får inte svara på den här tråden.




Mugglarportalen