UNPOPULAR OPINIONS
Forum > Off Topic > UNPOPULAR OPINIONS
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
La Croix
Elev |
Skrivet av Scorperion: Skrivet av Beben: Skrivet av Scorperion: Oavsett vad det ändras till (eller inte ändras till) hoppas jag att vi faktiskt håller åldersgränsen. Vet inte riktigt hur det är på andra ställen, men i affärerna där jag bor / går i skola är det way too many 10-åringar som kan köpa energidricka hit och dit. Ibland känns det som att det knappt finns en åldersgräns, men det beror ju på vart i landet en bor Jag tycker åldersgränsen till energidricka borde höjas till 16. Jag vet att det är det på vissa ställen och ibland är det till och med 18, men vanligtvis är det 15. Hit och dit är man med om diskussioner mellan om det ska fortsätta vara 15 eller om det ska höjas till 18 men jag tycker 16 är en ganska lagom ålder För tioåringar är det ju livsfarligt. Självklart kan det orsaka problem för äldre också men för mindre barn är det ju värst. Och även om åldersgränsen håller i sig så är det ju lätthänt att man köper ut till yngre kompisar. Det är därför jag tycker 16 är en bra ålder. Är man 15 går man ju fortfarande i grundskolan och (nu säger jag inte att det är så för alla men vanligtvis) förväntas då att ha en massa yngre kompisar, medan man som 16 förväntas att gå i gymnasiet och umgås därmed mest med äldre personer. Det säger jag för att jag vet hur vanligt det är att köpa energidricka under skoltid Grejen är att det inte "finns" en åldersgräns. Det som finns är däremot en rekommendation till butikerna att sätta 15-års ålder som gräns vid försäljning. "Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag har tagit ett gemensamt beslut om att rekommendera 15 års gräns vid försäljning av energidrycker." - svenskdagligvaruhandel.se Det är alltså inte samma sak som med tobak eller alkohol. Folk får köpa energidryck oavsett ålder rent lagligt och det innebär att det inte finns något straff för att sälja energidryck till personer under 15 års ålder. Det finns däremot motioner till riksdagen om att göra det mer formellt och lagstadgat. Ett utdrag ur en: "Mot bakgrund av det så borde Socialdepartementet låta myndigheterna utreda om det ska finnas en lagstadgad åldersgräns, energidryckens effekt på hälsan och om åldersgräns att sälja dessa produkter." Länk om någon vill läsa hela: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/aldersgrans-vid-forsaljning-av-energidrycker_H502824 6 mar, 2018 18:54 |
|
lillamymin
Elev |
Surdegsbröd är vidrigt!
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse. 9 mar, 2018 18:04 |
|
Corazon
Elev |
12 mar, 2018 19:19 |
|
catradora
Elev |
21 mar, 2018 21:25 |
|
LoserbecomesLover
Elev |
Jag gillar att gå i skolan, även om vissa ämnen är lite tråkigare än andra. Stör mig så sjukt mycket på folk som ba: Asså gud vad onödigt att gå i skolan skulle hellre dö.
(och ja, jag har pratat med folk som sagt ungefär så^) love is love 4 apr, 2018 20:47 |
|
Lazarus
Prefekt |
4 apr, 2018 20:53 |
|
Scorperion
Elev |
4 apr, 2018 21:36 |
|
Frivolt
Elev |
Skrivet av Lazarus: Spenat är gott. Spenat är JÄTTEGOTT!! Spenatsoppa :'D ♥ ♥ Nu blev jag hungrig xD haha!! 4 apr, 2018 22:17 |
|
Lazarus
Prefekt |
Skrivet av Frivolt: Skrivet av Lazarus: Spenat är gott. Spenat är JÄTTEGOTT!! Spenatsoppa :'D ♥ ♥ Nu blev jag hungrig xD haha!! Men ja! Kom hit så äter vi spenatsoppa
4 apr, 2018 22:51 |
|
Frivolt
Elev |
Skrivet av Lazarus: Skrivet av Frivolt: Skrivet av Lazarus: Spenat är gott. Spenat är JÄTTEGOTT!! Spenatsoppa :'D ♥ ♥ Nu blev jag hungrig xD haha!! Men ja! Kom hit så äter vi spenatsoppa Tar kvasten o kommer direkt 4 apr, 2018 23:01 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen