Lägg av med Slytherin-mobbningen!
Forum > Harry Potter > Lägg av med Slytherin-mobbningen!
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Erica
Elev |
Skrivet av Cailine: Vi Slytherins står ut med mobbning varje dag. Ja, mobbning. Vi är "onda", "elaka", "morallösa" och så vidare. Och ja, jag pratar om er, Hufflepuffs, Gryffindors och Ravenclaws. Det är ni som driver det här vidare. En Slytherin har följande egenskaper: Ambitiös, målmedvetenhet. Vi kämpar för det vi vill ha, även om vi kanske inte använder de schysstaste knepen. Tänker förklara lite av Slytherins egenskaper nedan och hur de används, men framför allt varför; Någonting de andra elevhemmen oftast missar är vilka kärleksfulla individer vi Slytherins är. De som är närmast oss betyder allt. Ett bevis är Lucius Malfoy. Lucius Malfoy anslöt sig till Mörkrets Herre i unga år, dels då han höll med om hans åsikter, men också för att det var ett säkert kort. Mörkrets Herre var snart uppe på makten, något som Lucius räknade ut. Det gav honom en hög position, vilket fick hans familj att må bra. När Mörkrets Herre försvann ljög Lucius, för sin egen skull, men också för sin familjs. Förstår du? Vi gör allt för att skydda våra egna, även om vi kanske behöver offra vår moral för det.¨ Jag säger inte att Slytherin inte framavlat flest dödsätare och onda trollkarlar, men vi har också framavlat de största och mäktigaste. Dessvärre leder ofta makt till ondska och begär efter mer, men det gör inte en ambitiös person ond. Merlin var en Slytherin då han kämpade, han hade en enorm viljestyrka och ambition. Utan det går det inte att bli en mäktig trollkarl. Alla elevhem är bra på sina sätt, Slytherins har viljestyrkan att kunna bli stora, Gryffindors har modet att kämpa för det de tror på, Hufflepuffs har vänligheten för att kunna lyckas i ett socialt liv, Ravenclaws har fantasin och intellektet att komma långt. Alla de här egenskaperna är fantastiska, så nedvärdera för sjutton inte de andras! Och vi i Slytherin är inte dåliga människor för att Draco Malfoy var taskig mot Harry. James var ju taskig mot Snape, eller hur? Det går i perioder, från person till person! Så, nu tror jag att jag fått ut det jag ville säga. Förresten, visste inte att Andromeda Tonks var en Slytherin? Fördomar
10 aug, 2012 00:00 |
|
Confringo
Elev |
10 aug, 2012 00:06 |
|
Fairydust
Elev |
Skrivet av Cailine: Vi Slytherins står ut med mobbning varje dag. Ja, mobbning. Vi är "onda", "elaka", "morallösa" och så vidare. Och ja, jag pratar om er, Hufflepuffs, Gryffindors och Ravenclaws. Det är ni som driver det här vidare. Slytherin ses som onda för att de målas upp så väldigt mycket i både böckerna och filmerna, för det mesta. Men sen väljer vi som läsare/tittare att tolka det som att alla är onda, hela tiden. Jag ser själv inte Slytherinare som onda. Jag ser utvalda individer som onda. Sen om de är Slytherin, hufflepuff, gryffindor eller rawenclaw, det spelar absolut INGEN roll! Onda människor är vi allihopa, eller ingen alls om man vill se det på det viset. Och jag visste faktiskt inte att Tonks var Slytherinare. Brukar inte tänka på vilka elevhem ''de äldre'' har tillhört. Det känns liksom inte relevant. Sprid kramar, inte hat. I don't wanna break these chains! 11 aug, 2012 10:18 |
|
hyperion
Elev |
tänker bara citera mig själv från slytherin forumet;
Citat: Förstår inte på vilket sätt att vara ambitiös, listig, intelligent, målmedveten och ämnad för storhet gör en ond. Visst, vi kanske är lite själviska ibland och sätter oss själva i första rummet, men det är ju bara en överlevnadsinstinkt. Och sist jag kollade så brydde vi oss väldigt mycket om våra vänner och familj, kolla bara på Narcissa. Hon förråde Voldemort rakt framför näsan på honom bara för att få reda på om hennes son levde. Och kollar man på de egenskaper som Dumbledore säger att Salazar värdesätte i sina elever så passar de väldigt bra in på vår allas Golden Boy, Harry Potter. Folk är för snabba med att dömma helt enkelt. Alla elevhem är olika sidor av samma mynt egentligen, alla elevhem värdesätter vissa lika egenskapar och vissa olika. Vi har alla egenskaper som passar in i alla elevhem, trots att jag anser att jag är så mycket Slytherin man kan bli så har jag ändå många Ravenclaw egenskaper, och en del från både Gryffindor och Hufflepuff. En person är inte ensidig, det är bara vilken sida vi är mest lik som avgör vilket elevhem vi tillhör och framförallt, vilken sida av oss själva som vi väljer att agera på. ![]()
11 aug, 2012 12:21 |
|
Evreka
Elev |
Jag håller helt med om att man inte kan sätta likhetstecken mellan att tillhöra Slytherin och vara ond. Det finns utmärkta exempel på det direkt från böckerna. Professor Slughorn/Snigelhorn har avgjort sina fel och brister - i likhet med alla andra, även Harry - men han är definitivt inte ond. Regulus valde att ta strid mot Voldemort och dö för sin husalfs skull... Det är ett exempel från böckerna på en Slytherin som handlade ädelt.
Sedan är ju HP skriven från Harrys och därför Gryffindors perspektiv. De Slytherins han har mest kontakt med är ju tyvärr rötäggen, och det färgar väl mångas bild av elevhemmet. Men man kan ju också tänka sig att vi känner till fyra ofta nämnda rötägg i Harrys år: Draco, Vincent, Gregory och Pansy. Övriga i klassen är då antagligen helt OK, eftersom de inte är vänner med Draco. Viktigare ändå, de personer som känner sig hemma i Slytherin, Mugglisar eller inte, är inte sämre människor än de som känner sig hemma någon annanstans, verkligen inte! Varje person väljer ju själv vilket sätt hen vill vara på! Det sitter ju inte i elevhemmet! Alla elevhem är lika mycket värda! Det finns exempel från alla elevhem på folk som handlar både bra och dåligt! Ella/Ron - Slingersvans tillhör Gryffindor, han blev en dödsätare ändå. Roa er med HP Puzzles på: Try & Trix (Engelska) 11 aug, 2012 12:42
Detta inlägg ändrades senast 2012-08-11 kl. 12:46
|
|
scarhead
Lärare |
Åh, alla dessa fördomar. Alla i tråden har rätt, just för att det har ''råkat vara mer onda i Slytherin'' betyder inte att man själv är det. Slytherin har fått så hemskt rykte, det är precis lika bra som alla andra elevhem. Jag hör inte hemma i Slytherin på något sätt, men det betyder inte att jag sitter och skriver dåliga saker om det.
jag tycker Slytherin har bra egenskaper och att människorna där är precis lika fina och bra som folk i andra elevhem. 11 aug, 2012 12:46 |
|
Hydra
Elev |
Make love, not war! D8
Tycker redan att alla har uttryck sig så fint, så jag behöver inte Men jag håller med vissa av er, faktiskt. 11 aug, 2012 13:40 |
|
Borttagen
|
det är många som mobbar Hufflepuff oxå
11 aug, 2012 13:40 |
|
Hydra
Elev |
Skrivet av Borttagen: det är många som mobbar Hufflepuff oxå Det håller jag med om. Det är inget fel på Hufflare, faktiskt. Bara för att de är snälla så klassas de som korkade. 11 aug, 2012 14:09 |
|
Hermia
Elev |
Det är helt rätt. Slytherin har en del elaka elever men det har de andra elevhemmen också. James och Sirius mobbade Snape, Pettigrew anslöt sig till Voldemort och jag kan inte kalla Cormac McLaggen för snäll. Zacharias Smith var heller inte särskilt snäll.
Visst var Draco och hans gäng rätt elaka men de är väl inte hela Slytherin. Draco bättrade sig faktist. (Enligt mig iallafall). Alla i Slytherin är inte elaka. Andromeda Tonks/Black var ju rätt snäll. Att Slytherins är onda är bara en fördom för att några var det vilket jag verkligen ogillar. Tänk på alla miljontals elever som gått i Slyherin sedan Hogwarts grundades. Hur många var onda? Alla elevhem är sina fel och brister och även sina goda sidor. Ingen är perfekt. Love between the houses. Once a MADling, always a MADling 11 aug, 2012 14:26 |
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen