Solstorm ''planerad'' att inträffa runt 2012-2013
Forum > Off Topic > Solstorm ''planerad'' att inträffa runt 2012-2013
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av MonsterCookie: OMG NU ÄR JAG RÄDD D': Sånt här skrämmer alltid ihjäl mig :33 Men det är nog ingen fara hörrni. Det var ju en solstorm förra året oxå och inget hände då heller. Elektroniken hade ett tufft år bara. vill inte förstöra det där, men det hände ungefär i mitten av april 2010, right? och det var några dagar efteråt som NASA berättat att de såg en stor flamma, eller "arm" från solen, eftersom de håller koll på den ju. Titta här. Jag vill inte förstöra det där men eheh Ärligt talat tror jag mer på det här än vad Aftonbladet och SvD skriver... Hur kan en solstorm påverka oss på jorden? Det är koronamassutkastningarna som kan orsaka störst påverkan. Vid riktigt stora utbrott kan laddade partiklar nå så långt att de orsakar geomagnetiska stormar, dvs störningar i jordens eget magnetfält. Vid sällsynta tillfällen kan det leda till följdeffekter som störningar i radiokommunikationer eller strömavbrott. Men hur mycket beror på vilken mängd materia som kastas ut, i vilken riktning och i vilken hastighet, samt styrkan och riktningen på det magnetiska fält som molnet med laddade partiklar bär med sig. Det är alltså många faktorer som måste samverka för att vi på jorden överhuvudtaget ska märka av aktiviteterna på solen. Kan vi människor påverkas av sådana störningar? Vi märker sällan av solstormar. Men om stora utbrott leder till strömavbrott eller störningar i radiokommunikationer påverkas vi förstås av de besvär som då uppstår. När kommer nästa stora solstorm? Det finns forskare som ger prognosen att nästa topp i solaktiviteterna kommer någon gång 2012-2014. Men stora solstormar kan uppstå när som helst, även om statistiken visar att de kommer tätare under maximum i solcykeln. Kan nästa stora solstorm vara farlig? Nej. Det förekommer ibland diskussioner i olika forum att nästa maximum i solaktivitet kan uppnå mycket hög styrka. Men forskare, kraftbolag och myndigheter är både väl informerade och väl förberedda på de utbrott som faktiskt sker då och då. Strömavbrott kan inträffa, men sannolikheten för att solstormar kan orsaka några större skador är ytterst liten. http://www.svk.se/general/Modulen-Genvagar/Vanliga-fragor-FAQ/Fragor-om-solstormar/
13 nov, 2011 14:18 |
|
Borttagen
|
Skrivet av childhoodlight: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av MonsterCookie: OMG NU ÄR JAG RÄDD D': Sånt här skrämmer alltid ihjäl mig :33 Men det är nog ingen fara hörrni. Det var ju en solstorm förra året oxå och inget hände då heller. Elektroniken hade ett tufft år bara. vill inte förstöra det där, men det hände ungefär i mitten av april 2010, right? och det var några dagar efteråt som NASA berättat att de såg en stor flamma, eller "arm" från solen, eftersom de håller koll på den ju. Titta här. Jag vill inte förstöra det där men eheh Ärligt talat tror jag mer på det här än vad Aftonbladet och SvD skriver... Hur kan en solstorm påverka oss på jorden? Det är koronamassutkastningarna som kan orsaka störst påverkan. Vid riktigt stora utbrott kan laddade partiklar nå så långt att de orsakar geomagnetiska stormar, dvs störningar i jordens eget magnetfält. Vid sällsynta tillfällen kan det leda till följdeffekter som störningar i radiokommunikationer eller strömavbrott. Men hur mycket beror på vilken mängd materia som kastas ut, i vilken riktning och i vilken hastighet, samt styrkan och riktningen på det magnetiska fält som molnet med laddade partiklar bär med sig. Det är alltså många faktorer som måste samverka för att vi på jorden överhuvudtaget ska märka av aktiviteterna på solen. Kan vi människor påverkas av sådana störningar? Vi märker sällan av solstormar. Men om stora utbrott leder till strömavbrott eller störningar i radiokommunikationer påverkas vi förstås av de besvär som då uppstår. När kommer nästa stora solstorm? Det finns forskare som ger prognosen att nästa topp i solaktiviteterna kommer någon gång 2012-2014. Men stora solstormar kan uppstå när som helst, även om statistiken visar att de kommer tätare under maximum i solcykeln. Kan nästa stora solstorm vara farlig? Nej. Det förekommer ibland diskussioner i olika forum att nästa maximum i solaktivitet kan uppnå mycket hög styrka. Men forskare, kraftbolag och myndigheter är både väl informerade och väl förberedda på de utbrott som faktiskt sker då och då. Strömavbrott kan inträffa, men sannolikheten för att solstormar kan orsaka några större skador är ytterst liten. http://www.svk.se/general/Modulen-Genvagar/Vanliga-fragor-FAQ/Fragor-om-solstormar/ yeah sure, men om man tänker sig det + ett energimoln ? jag säger inte att jag har rätt, eller någon annan fel. jag är "öppen sinnad" så jag lägger ju bara fram olika förslag och sådant, men jag tror inte alltid på det jag skriver eller säger, och ärligt så håller jag med alla som kanske säger att det inte är sant, men man vet ju ärligt talat inte vad som kommer hända. forskare, NASA, och sånt- hur mycket vet de igentligen genom uträkningar? jag säger inte att de har fel, men någonstans kanske de har gjort något litet fel som gjorde själva summan helt fel. ^^ 13 nov, 2011 14:25 |
|
scarhead
Lärare |
oh no D:
måste planera vad jag ska ta ner... om jag stänger av allt elektroniskt kommer jag inte ha någon musik på D: OCH INGEN HP-FILM AKSBNDIEBCVUJ och böcker.... hm. kommer få bosätta mig i källaren ett tag alltså. 13 nov, 2011 14:32 |
|
MonsterCookie
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av MonsterCookie: Skrivet av Borttagen: Skrivet av MonsterCookie: OMG NU ÄR JAG RÄDD D': Sånt här skrämmer alltid ihjäl mig :33 MIG MEEED! Jag kommer bo i vårat skyddsrum redan innan solstormen om de nu kommer börja varna för det.. D: OCH DÅ MÅSTE JAG HA MASSA SAKER ATT LÄSA, ANNARS DÖR JAG! D: JAG TROR INTE VI HAR ETT SKYDDSRUM!! :OOO Dags att börja planera vilka böcker som ska med... OCH GUD, VI KOMMER BEHÖVA FIXA ETT ENOOOOOORMT LAGER MED BINDOR OCH IPREN. NI KAN FÅ BO I VÅRAT SKYDDSRUM YAY wolfstar deserved better. 13 nov, 2011 15:16 |
|
Borttagen
|
Skrivet av scarhead: oh no D: måste planera vad jag ska ta ner... om jag stänger av allt elektroniskt kommer jag inte ha någon musik på D: OCH INGEN HP-FILM AKSBNDIEBCVUJ och böcker.... hm. kommer få bosätta mig i källaren ett tag alltså. det är ju tydligen inte så säkert att det kommer hända, men man vet ju aldrig. och händer det så kommer du märka det- det kommer bli varmare och du kommer få se / höra varningar 13 nov, 2011 15:28 |
|
Somnium
Elev |
Det här skrämmer mig. :c
Gillar inte att läsa om sånt här... Borde gå härifrån... O_o http://slytherinunicorn.tumblr.com/
13 nov, 2011 15:29 |
|
Borttagen
|
egentligen är det ju bra att du läser om detta, om till exempel någon varnar om det så vet du ju vad som kommer hända och vad det handlar om
EDIT: Det kanske inte är sant att det blir så stort, men man borde ta och överväga möjligheterna och överväga om det är dags att förbereda sig i fall att, och liksom ta reda på konsekvenserna av händelsen. Hoppas ni fattar, eftersom jag inte är bra på att använda ord :s EDIT2: Jorden ligger i farozonen, när extrema explosioner i solens magnetfält fyller solsystemet med energi som från flera miljarder atombomber. År 1859 rasade en supersolstorm, som skulle ha fått dagens globala strömförsörjning och infrastruktur att kollapsa – och nästa kan inträffa år 2012. - Illvet För sex-sju-åtta år sedan så hade det varit kallt, mörkt och så vidare i Canada efter en solstorm. 13 nov, 2011 15:33 |
|
Li
Biträdande rektor |
Åh nej, kallt och mörkt :c låter som... november.
without something there is no nothing 13 nov, 2011 16:37 |
|
Celebikai
Elev |
13 nov, 2011 16:38 |
|
Li
Biträdande rektor |
JA och man har en anledning att typ tända massa ljus, mysa ner sig i filtar och äta kakor without something there is no nothing 13 nov, 2011 16:40 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen