UNPOPULAR OPINIONS
Forum > Off Topic > UNPOPULAR OPINIONS
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
boknörd_
Elev |
Jag tycker personligen att det är löjligt att typ alla i min klass håller på högern utan att kunna något om politik. Personligen tycker jag att högern är själviska, tänker bara på de som redan ha pengar och de flesta i klassen har mycket bra ekonomi. Jag är håller inte på vänstern heller, gillar inte riktigt politik, men det är ju min åsikt. Tycker det är konstigt att vissa av dem som håller på högern är typ extrema och bara: 'Vänstern är sämst!' eller när våran SO-lärare berättade om högern och nämnde vänstern och en tjej sa: 'Den dåliga sidan!'
Jag menar, hon visste ju inget om vänstern, so whaaat? Min reaktion var typ: 'Eeeh?' Jag har ju inget emot något av sidorna men jag gillar dem inte heller.
2 jul, 2016 21:09 |
scarhead
Lärare |
Skrivet av Elma00: jag håller med dig på allt du säger, du har satt allt jag känner i ord, men jag vill också lägga till lite här.En man? Snarare... alla män. Exakt alla män förtrycker mig och ickeman. Min pappa förtrycker, min lillebror förtrycker, min morfar förtryckte. Jag som vit förtrycker. Du kanske inte håller med, och tänker inte direkt sitta och försöka få dig att tycka som jag, för alla tycker olika. Men liksom, alla män får "fördelar" (i brist på bättre ord, har fått ordtorka haha!) på grund av att de är män. Du kanske har hört talas om löneskillnaderna? Det är ett bra exempel. ALLA män förtrycker, enligt mig, kanske inte enligt dig. detta är så sant, för sitter man i en privilegierad sits så förtrycker man. nödvändigtvis inte aktivt, men jag som vit t.ex. förtrycker rasifierade. jag som cis förtrycker, jag som en tjej med ekonomisk trygghet förtrycker osv, men sedan vad jag väljer att göra utöver det är en annan sak enligt mig. jag väljer helt enkelt att vidga mina kunskaper, att lyssna och lära mig från de med tolkningsföreträde, att inte aktivt förtrycka. jag tycker inte det är rätt av mig att reagera på om en rasifierad skulle säga ''jag hatar vita'' som en reaktion mot förtryck, eller om en icke-binär skulle säga ''jag hatar cismänniskor'', för att det är en reaktion från all förtryck de upplever. det jag kan göra som en individ är att göra det jag redan nämnt, och inte vara ett dickhead mer eller mindre. så ja, alla män förtrycker. 2 jul, 2016 21:10
Detta inlägg ändrades senast 2016-07- 2 kl. 21:11
|
|
Frivolt
Elev |
OKEJ JAG HÅLLER FKN TYST FRAMFÖRER HEJDÅ !!
2 jul, 2016 21:11 |
|
Atira
Elev |
Jag tycker inte du behöver hålla tyst. Jag trycker det är bra att du inte hatar män. Men att kalla folk för idioter gör ju att de känner sig påhoppade. Och vill försvara sig och förklara.. Det är en skillnad på att hata förtryck och på att hata män. Jag håller med att ALLA män förtrycker i egenskap av att de råkar vara män. Samma som att vita förtrycker icke-vita, ciskvinnor förtrycker ickebinära osv. När man menar förtrycker i detta sammanhang så menar man helt enkelt att de är mer privilegierade. De är inte en "utsatt grupp". En del kan vara både förtryckare och bli förtryckta. Jag som ciskvinna förtrycker ickebinära då jag har mer privilegier än dem. Men jag är mindre privilegierad än en cisman. Som utövar förtryck över mig. OBS! Detta behöver INTE ske medvetet!! En person behöver alltså INTE förtrycka någon aktivt för att utöva förtryck... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men mäns prestationer är på något sätt fortfarande mer värda, de kan göra saker och komma undan med det för att folk säger "typiskt killar" eller "boys will be boys".. Det är detta förtryck jag hatar. Jag hatar orättvisorna i samhället och vill se en total jämnlikhet mellan alla kön och ickekön. Och jag tror detta är vad många menar när de säger att de hatar män. Jag har dock inte gjort det valet eftersom jag anser att man inte kan hjälpa vad man föds som. Jag kan inte hjälpa att jag som vit ciskvinna har vissa privilegier över vissa grupper... Lika lite kan en man hjälpa att han råkar vara född som en man. Men detta är ett individuellt val och man måste respektera om andra tänker annorlunda. Jag hatar machokulturen, synen på kvinnor som sexobjekt, "boys will be boys"-kommentarer osv. Med andra ord: FÖRTRYCK. Längre än så sträcker sig inte mina kunskaper i ämnet feminism och jag hoppas att jag inte trampat någon på tårna. Eller fått saker om bakfoten helt och hållet 2 jul, 2016 21:37 |
|
Frivolt
Elev |
Skrivet av Atira: Jag tycker inte du behöver hålla tyst. Jag trycker det är bra att du inte hatar män. Men att kalla folk för idioter gör ju att de känner sig påhoppade. Och vill försvara sig och förklara.. Det är en skillnad på att hata förtryck och på att hata män. Jag håller med att ALLA män förtrycker i egenskap av att de råkar vara män. Samma som att vita förtrycker icke-vita, ciskvinnor förtrycker ickebinära osv. När man menar förtrycker i detta sammanhang så menar man helt enkelt att de är mer privilegierade. De är inte en "utsatt grupp". En del kan vara både förtryckare och bli förtryckta. Jag som ciskvinna förtrycker ickebinära då jag har mer privilegier än dem. Men jag är mindre privilegierad än en cisman. Som utövar förtryck över mig. OBS! Detta behöver INTE ske medvetet!! En person behöver alltså INTE förtrycka någon aktivt för att utöva förtryck... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men mäns prestationer är på något sätt fortfarande mer värda, de kan göra saker och komma undan med det för att folk säger "typiskt killar" eller "boys will be boys".. Det är detta förtryck jag hatar. Jag hatar orättvisorna i samhället och vill se en total jämnlikhet mellan alla kön och ickekön. Och jag tror detta är vad många menar när de säger att de hatar män. Jag har dock inte gjort det valet eftersom jag anser att man inte kan hjälpa vad man föds som. Jag kan inte hjälpa att jag som vit ciskvinna har vissa privilegier över vissa grupper... Lika lite kan en man hjälpa att han råkar vara född som en man. Men detta är ett individuellt val och man måste respektera om andra tänker annorlunda. Jag hatar machokulturen, synen på kvinnor som sexobjekt, "boys will be boys"-kommentarer osv. Med andra ord: FÖRTRYCK. Längre än så sträcker sig inte mina kunskaper i ämnet feminism och jag hoppas att jag inte trampat någon på tårna. Eller fått saker om bakfoten helt och hållet precis vad jag försöker säga! att hata förtryck är en sak, men att hata män en helt annan. Jag avskyr förtryck. tycker de tär idiotiskt! Men att hata män bara för att nån man har varit dum i huvet, är bara dumt! Och sen finns det ju kvinnor som våldtar män "typiskt kvinnor" och kvinnor i samam sits som "män" och även "icke kön" i denna sits. vilket gör mig väldigt förbtrullad hur en kan avsky män men smaitidigt tycka att jämnlikhet är något att sträva efter. Som jag sa förut, som Zara sa: Hata matchokuulturen! Håller jag med om, Men det har inget med kön att göra, och det är det där med att avsky ett speciellt kön är ngt jag är emot 2 jul, 2016 21:52 |
|
Atira
Elev |
Skrivet av Frivolt: Skrivet av Atira: Jag tycker inte du behöver hålla tyst. Jag trycker det är bra att du inte hatar män. Men att kalla folk för idioter gör ju att de känner sig påhoppade. Och vill försvara sig och förklara.. Det är en skillnad på att hata förtryck och på att hata män. Jag håller med att ALLA män förtrycker i egenskap av att de råkar vara män. Samma som att vita förtrycker icke-vita, ciskvinnor förtrycker ickebinära osv. När man menar förtrycker i detta sammanhang så menar man helt enkelt att de är mer privilegierade. De är inte en "utsatt grupp". En del kan vara både förtryckare och bli förtryckta. Jag som ciskvinna förtrycker ickebinära då jag har mer privilegier än dem. Men jag är mindre privilegierad än en cisman. Som utövar förtryck över mig. OBS! Detta behöver INTE ske medvetet!! En person behöver alltså INTE förtrycka någon aktivt för att utöva förtryck... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men mäns prestationer är på något sätt fortfarande mer värda, de kan göra saker och komma undan med det för att folk säger "typiskt killar" eller "boys will be boys".. Det är detta förtryck jag hatar. Jag hatar orättvisorna i samhället och vill se en total jämnlikhet mellan alla kön och ickekön. Och jag tror detta är vad många menar när de säger att de hatar män. Jag har dock inte gjort det valet eftersom jag anser att man inte kan hjälpa vad man föds som. Jag kan inte hjälpa att jag som vit ciskvinna har vissa privilegier över vissa grupper... Lika lite kan en man hjälpa att han råkar vara född som en man. Men detta är ett individuellt val och man måste respektera om andra tänker annorlunda. Jag hatar machokulturen, synen på kvinnor som sexobjekt, "boys will be boys"-kommentarer osv. Med andra ord: FÖRTRYCK. Längre än så sträcker sig inte mina kunskaper i ämnet feminism och jag hoppas att jag inte trampat någon på tårna. Eller fått saker om bakfoten helt och hållet precis vad jag försöker säga! att hata förtryck är en sak, men att hata män en helt annan. Jag avskyr förtryck. tycker de tär idiotiskt! Men att hata män bara för att nån man har varit dum i huvet, är bara dumt! Och sen finns det ju kvinnor som våldtar män "typiskt kvinnor" och kvinnor i samam sits som "män" och även "icke kön" i denna sits. vilket gör mig väldigt förbtrullad hur en kan avsky män men smaitidigt tycka att jämnlikhet är något att sträva efter. Som jag sa förut, som Zara sa: Hata matchokuulturen! Håller jag med om, Men det har inget med kön att göra, och det är det där med att avsky ett speciellt kön är ngt jag är emot Jag tror inte folk (vanligen?) hatar män som individer. De allra flesta hatar nog män som grupp. Just för att de sitter i en sån position där de kan utöva förtryck. Det finns kvinnor som våldtar män och utövar aktivt förtryck över män, men den delen är så väldigt liten procentuellt sett.. Säger inte att det gör det okej för det gör det inte. Det är lika illa att en kvinna våldtar som att en man gör det, men problemet är att män oftast är de som våldtar och det gör att synen på män som grupp försämras. Det enda jag vill få fram är att jag inte hatar män men jag kan förstå varför vissa personer gör det. Man kan vara emot det men någonstans måste man bara respektera att alla tycker olika och det måste vara okej. 2 jul, 2016 22:10 |
|
Embroyo
Elev |
3 jul, 2016 13:06 |
|
wisteria
Elev |
jag hatar smör, it's gross af
3 jul, 2016 13:21 |
|
Embroyo
Elev |
Skrivet av wisteria: jag hatar smör, it's gross af jAAAAA visst är det? fick kväljningar en gång när jag åt en macka med mycket smör (visste inte hur mycket det var i när jag bet i den) 3 jul, 2016 13:28 |
|
wisteria
Elev |
Skrivet av Embroyo: Skrivet av wisteria: jag hatar smör, it's gross af jAAAAA visst är det? fick kväljningar en gång när jag åt en macka med mycket smör (visste inte hur mycket det var i när jag bet i den) har inte ätit smör frivilligt sedan jag var nyfödd... kräkes när jag råkade få smör på en av mina mackor och åt den, var så gross asså ew. värre finns inte 3 jul, 2016 13:31 |
Du får inte svara på den här tråden.




Mugglarportalen