UNPOPULAR OPINIONS
Forum > Off Topic > UNPOPULAR OPINIONS
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Atira
Elev |
Skrivet av Elma00: Skrivet av Frivolt: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Frivolt: Om man säger att man är feminist och samtidigt säger att det är okej att hata något kön - Då är man fan ingen feminist och man har heller ingen jävla aning om vad egentligen innebär! End of story! ! Fast så finns det olika typer av feminism. Folk glömmer ofta att feminism inte är en tydlig och enskild ideologi utan att det finns hur många olika typer av feminism som helst. Jahaa...och jag som trodde att feminism var alla likas värde och jämnlikhet! Men se - här lär vi oss nå nytt! tror vi har haft den här diskutionen tidigare menmen - att hata män betyder inte att en vill att de ska behandlas sämre. det betyder att en hatar förtryck. Jag hatar förtryck i alla dess former, men jag hatar inte män för det. 2 jul, 2016 18:24 |
|
Frivolt
Elev |
Atira Eller huur!! Alltså samma här! Jag tycker inte om förtryck men jag hatar inte män! och folk som hatar män är inte feminister enligt mig -.- de är typ...idioter!
2 jul, 2016 18:31 |
|
Elma00
Elev |
Skrivet av Frivolt: Atira Eller huur!! Alltså samma här! Jag tycker inte om förtryck men jag hatar inte män! och folk som hatar män är inte feminister enligt mig -.- de är typ...idioter! Alla hanterar saker på olika sätt? Är en idiot för det? du vet ju inte direkt vad jag, och andra manshatare, har varit med som gör att jag ibland, väldigt sällan, säger att jag hatar män. det är inte så att jag bara gör det för att det är "kul" (vilket det förmodligen finns folk som gör. absolut inte alla, men säkert ett par). jag har varit med om saker, som jag inte tänker berätta om pga det är personligt. men att jag hatar män har inte med att jag är feminist. att du och andra hatar förtryck men inte hatar män är jättebra (faktiskt! jag hatar att jag hatar för att hata är så energikrävande. men jag är en hatfull person, vilket jag försöker göra någonting åt). Enligt mig så kommer hat inte lösa några - men jag kan ändå inte förmå mig att inte hata.
2 jul, 2016 18:39 |
|
Frivolt
Elev |
Skrivet av Elma00: Skrivet av Frivolt: Atira Eller huur!! Alltså samma här! Jag tycker inte om förtryck men jag hatar inte män! och folk som hatar män är inte feminister enligt mig -.- de är typ...idioter! Alla hanterar saker på olika sätt? Är en idiot för det? du vet ju inte direkt vad jag, och andra manshatare, har varit med som gör att jag ibland, väldigt sällan, säger att jag hatar män. det är inte så att jag bara gör det för att det är "kul" (vilket det förmodligen finns folk som gör. absolut inte alla, men säkert ett par). jag har varit med om saker, som jag inte tänker berätta om pga det är personligt. men att jag hatar män har inte med att jag är feminist. att du och andra hatar förtryck men inte hatar män är jättebra (faktiskt! jag hatar att jag hatar för att hata är så energikrävande. men jag är en hatfull person, vilket jag försöker göra någonting åt). Enligt mig så kommer hat inte lösa några - men jag kan ändå inte förmå mig att inte hata. Fast manshatare är ju idioti?? Att hata män bara för att man blivit förtryckt av en man??? Det är inte okej, alls! Hata en person - ja! Hata ,män?? NEJ! Det är att dra alla över en kant och skulle ajg typ: jag ahtar alla som är hen! Så skulle jag väl typ få hela jävla mugglis över mig -.- men det handlar inte om alla män iallafall??? jag menade att de som säger att "de hatar ett kön" inte är gfeminister? för att hata ett kön är inte jämnlikhet - det är dumt""" 2 jul, 2016 18:44 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Frivolt: Skrivet av Elma00: Skrivet av Frivolt: Atira Eller huur!! Alltså samma här! Jag tycker inte om förtryck men jag hatar inte män! och folk som hatar män är inte feminister enligt mig -.- de är typ...idioter! Alla hanterar saker på olika sätt? Är en idiot för det? du vet ju inte direkt vad jag, och andra manshatare, har varit med som gör att jag ibland, väldigt sällan, säger att jag hatar män. det är inte så att jag bara gör det för att det är "kul" (vilket det förmodligen finns folk som gör. absolut inte alla, men säkert ett par). jag har varit med om saker, som jag inte tänker berätta om pga det är personligt. men att jag hatar män har inte med att jag är feminist. att du och andra hatar förtryck men inte hatar män är jättebra (faktiskt! jag hatar att jag hatar för att hata är så energikrävande. men jag är en hatfull person, vilket jag försöker göra någonting åt). Enligt mig så kommer hat inte lösa några - men jag kan ändå inte förmå mig att inte hata. Fast manshatare är ju idioti?? Att hata män bara för att man blivit förtryckt av en man??? Det är inte okej, alls! Hata en person - ja! Hata ,män?? NEJ! Det är att dra alla över en kant och skulle ajg typ: jag ahtar alla som är hen! Så skulle jag väl typ få hela jävla mugglis över mig -.- men det handlar inte om alla män iallafall??? jag menade att de som säger att "de hatar ett kön" inte är gfeminister? för att hata ett kön är inte jämnlikhet - det är dumt""" Let me stop you right there. "Alla som är hen"? Det är inte rätt någonstans. På ämnet, eftersom det finns olika typer av feminism så kan man inte säga att en persons feminism inte är just feminism bara för att man inte håller med. Jag håller till exempel inte med liberalfeminism men jag säger ju inte att det inte är feminism bara för att de inte har samma syn på, eller väg till, jämlikhet. För övrigt finns det helt klart mer anledning för ickemän att hata män än någon att hata ickebinära eller kvinnor. Av de våldtäkter som utförs är en skrämmande stor majoritet av gärningsmännen män, inte kvinnor och inte något annat kön. När det gäller våld i nära relationer är män överrepresenterade som gärningsmän. Sedan finns hela aspekten att de flesta i maktpositioner också är just män. Men alla våldtäkter, våld i nära relationer och annat sexuellt våld är tillräckligt för att någon ska ha all anledning till att vara rädd för eller hata män. Det är trots allt inte män som är livrädda för att gå ute i mörka parker på kvällarna eller att bli drogade av personen de träffade på tinder. 2 jul, 2016 19:05 |
|
mitchan
Lärare |
när jag säger att jag hatar män (vilket bland annat är när äckliga snubbar på stan är äckliga, när nån skickar surprise dick pics, när jag får sliskiga pm på internet, när snubbar på internet blir upprörda och aggressiva för att jag inte svarar på deras sliskiga pm, etc) så är det oftast för att det går så mycket snabbare att säga så än att säga "jag hatar när män gör stereotypiska manssaker som många män gör och tycker är normalt att göra men som väldigt få kvinnor/ickemän uppskattar, gör, eller skulle kunna tänka sig att göra"
:------) ![]()
2 jul, 2016 19:08 |
|
Frivolt
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Frivolt: Skrivet av Elma00: Skrivet av Frivolt: Atira Eller huur!! Alltså samma här! Jag tycker inte om förtryck men jag hatar inte män! och folk som hatar män är inte feminister enligt mig -.- de är typ...idioter! Alla hanterar saker på olika sätt? Är en idiot för det? du vet ju inte direkt vad jag, och andra manshatare, har varit med som gör att jag ibland, väldigt sällan, säger att jag hatar män. det är inte så att jag bara gör det för att det är "kul" (vilket det förmodligen finns folk som gör. absolut inte alla, men säkert ett par). jag har varit med om saker, som jag inte tänker berätta om pga det är personligt. men att jag hatar män har inte med att jag är feminist. att du och andra hatar förtryck men inte hatar män är jättebra (faktiskt! jag hatar att jag hatar för att hata är så energikrävande. men jag är en hatfull person, vilket jag försöker göra någonting åt). Enligt mig så kommer hat inte lösa några - men jag kan ändå inte förmå mig att inte hata. Fast manshatare är ju idioti?? Att hata män bara för att man blivit förtryckt av en man??? Det är inte okej, alls! Hata en person - ja! Hata ,män?? NEJ! Det är att dra alla över en kant och skulle ajg typ: jag ahtar alla som är hen! Så skulle jag väl typ få hela jävla mugglis över mig -.- men det handlar inte om alla män iallafall??? jag menade att de som säger att "de hatar ett kön" inte är gfeminister? för att hata ett kön är inte jämnlikhet - det är dumt""" Let me stop you right there. "Alla som är hen"? Det är inte rätt någonstans. På ämnet, eftersom det finns olika typer av feminism så kan man inte säga att en persons feminism inte är just feminism bara för att man inte håller med. Jag håller till exempel inte med liberalfeminism men jag säger ju inte att det inte är feminism bara för att de inte har samma syn på, eller väg till, jämlikhet. För övrigt finns det helt klart mer anledning för ickemän att hata män än någon att hata ickebinära eller kvinnor. Av de våldtäkter som utförs är en skrämmande stor majoritet av gärningsmännen män, inte kvinnor och inte något annat kön. När det gäller våld i nära relationer är män överrepresenterade som gärningsmän. Sedan finns hela aspekten att de flesta i maktpositioner också är just män. Men alla våldtäkter, våld i nära relationer och annat sexuellt våld är tillräckligt för att någon ska ha all anledning till att vara rädd för eller hata män. Det är trots allt inte män som är livrädda för att gå ute i mörka parker på kvällarna eller att bli drogade av personen de träffade på tinder. Så alltså Män som blit misshandnlade av kvinnor ska bara hålla käften och skylla sig själva??? Eller va? Alltså folk som säger att hata ett kön är likamed feminst har helt och hållet missförstått innebörden och borde tänka om! eller jaa - alla får väl fan tycka va fan de vill men det är sånt här som gör att jag inte vill säga att jag är feminst! Jag tycke eatt alla ska få va den de vill, älska vem de vill, och behandlas lika vilket kön de än har! men det är väl ionte feminsm?m eller ?????????? 2 jul, 2016 19:11 |
|
Atira
Elev |
Alltså... Jag kan på ett sätt förstå varför vissa personer hatar män. Trots att jag inte gör det.
Om man ständigt blivit sviken/förtryckt/misshandlad vare sig det är fysiskt eller psykiskt av män i sin omedelbara närhet: Sin pappa, sin bror, manliga lärare, pojkvänner, killkompisar, andra manliga släktingar eller någon annan man om och om igen tror jag tillslut man blir less. Personer som råkat ut för detta lär har en större chans att börja hata på män som grupp för alla män de varit i kontakt med har svikit dem på ett eller annat sätt. Jag tror att det i många fall finns sånt här liggande bakom hos de feminister som säger att de hatar män. Men jag kan ha sorgligt fel... Frivolt Måste erkänna att det är ganska dumt att hata män. För jag tycker att hat kommer man ingen vart med. Men att kalla folk för idioter är inte så smart heller.. 2 jul, 2016 19:21 |
|
mitchan
Lärare |
Skrivet av Frivolt: ...förstått innebörden fel? Skrivet av Atira: Frivolt Måste erkänna att det är ganska dumt att hata män. För jag tycker att hat kommer man ingen vart med. Men att kalla folk för idioter är inte så smart heller.. Well de har iaf förståt innebörden fel! vilket stör mig. Och det är nog därför som feminism fått så lådigt rykte! jag tror att vad du inte inser är att folk inte hatar män för att dom är feminister eller är feminister för att dom hatar män... det är två helt olika saker? jag har en kompis som hatar män för att alla män i hennes liv har vart assholes och gjort hemska saker och brutit ner henne psykiskt. hon är rädd för män, och hon hatar dom. det har ingenting att göra med om hon är feminist eller inte, det har en helt annan grund, ett helt annat syfte och.. bör inte jämföras på det här viset. dom flesta jag har sett påstå sig hata män har liknande grunder/anledningar. ofta är det väldigt relaterat till att dom är RÄDDA för män på grund av tidigare erfarenheter. det är inte dumt eller idiotiskt. :--s enda sättet man skulle kunna anse det vara relaterat till att många av dom antagligen även är feminister är om man spekulerar i att samma erfarenheter som fick dom att bli rädda för/hata män kanske även fick dom att tänka efter lite rent politiskt och inse att det är fel på samhället och att feminism är nice och stuff. men.... man behöver inte vara feminist för att hata eller vara rädd för män. och det är inte relaterat alls. ![]()
2 jul, 2016 20:09 |
|
Elma00
Elev |
Skrivet av Frivolt: Skrivet av Elma00: Skrivet av Frivolt: Atira Eller huur!! Alltså samma här! Jag tycker inte om förtryck men jag hatar inte män! och folk som hatar män är inte feminister enligt mig -.- de är typ...idioter! Alla hanterar saker på olika sätt? Är en idiot för det? du vet ju inte direkt vad jag, och andra manshatare, har varit med som gör att jag ibland, väldigt sällan, säger att jag hatar män. det är inte så att jag bara gör det för att det är "kul" (vilket det förmodligen finns folk som gör. absolut inte alla, men säkert ett par). jag har varit med om saker, som jag inte tänker berätta om pga det är personligt. men att jag hatar män har inte med att jag är feminist. att du och andra hatar förtryck men inte hatar män är jättebra (faktiskt! jag hatar att jag hatar för att hata är så energikrävande. men jag är en hatfull person, vilket jag försöker göra någonting åt). Enligt mig så kommer hat inte lösa några - men jag kan ändå inte förmå mig att inte hata. Fast manshatare är ju idioti?? Att hata män bara för att man blivit förtryckt av en man??? Det är inte okej, alls! Hata en person - ja! Hata ,män?? NEJ! Det är att dra alla över en kant och skulle ajg typ: jag ahtar alla som är hen! Så skulle jag väl typ få hela jävla mugglis över mig -.- men det handlar inte om alla män iallafall??? jag menade att de som säger att "de hatar ett kön" inte är gfeminister? för att hata ett kön är inte jämnlikhet - det är dumt""" Så bara för att folk inte ser feminism på samma sätt som dig är de alltså idioter? Intressant, tyvärr så har inte du direkt rätten att bestämma vad som räknas som feminism och inte. Kalla mig inte idiot. Sluta. Det finns många olika sorters feminism, t.ex queerfeminism och liberalfeminism. Jag håller inte med liberalfeminism, jag går dock inte runt och kallar alla de idioter och säger åt dem att deras feminism inte är feminism - för jag vet att feminism inte är svart och vit. Att du inte håller med om manshatande feminister betyder inte att de inte är feminister. det betyder att du inte håller med, vilken är en väldigt stor skillnad. En man? Snarare... alla män. Exakt alla män förtrycker mig och ickeman. Min pappa förtrycker, min lillebror förtrycker, min morfar förtryckte. Jag som vit förtrycker. Du kanske inte håller med, och tänker inte direkt sitta och försöka få dig att tycka som jag, för alla tycker olika. Men liksom, alla män får "fördelar" (i brist på bättre ord, har fått ordtorka haha!) på grund av att de är män. Du kanske har hört talas om löneskillnaderna? Det är ett bra exempel. Det finns SÅKLART NACKDELAR med att vara man. Som att folk säger åt unga fittbärare att klä sig ordentligt, inte ge falska förhoppningar till män, inte gå hem ensam (och om de månt måste göra det så ska de vara uppmärksamma). Som att män inte får visa känslor, som att män alltid ska vilja ha sex, som att män måste vara stora och starka så de kan skydda sina partners etc. De här nackdelarna betyder dock inte att män inte förtrycker. ALLA män förtrycker, enligt mig, kanske inte enligt dig. Hen är ett pronomen. Alla som är ickebinära, skulle du kunna säga istället. Problemet med att säga "jag hatar alla som är ickebinära" är att ickebinära inte förtrycker någon pga deras kön/ickekön. de kan förtrycka på grund av deras hudfärg, men inte på grund av deras kön/ickekön. Så nej, det är inte alls samma sak. Det är bara jävligt transfobiskt. Som sagt - du bestämmer inte vad feminism är och inte är. Simple as that. Du bestämmer vilken feminism du tror på, men inte andras. Jag tycker ditt "argument" att det är dumt låter lite som att jag skulle säga "ALLA MÅSTE GILLA QUEEN DE ÄR DET BÄSTA BANDET TYCKER DU INTE DET ÄR DU DUM!!". Lite barnsligt helt enkelt.
2 jul, 2016 20:46 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen