Vad har ni i ert "ctrl + v" just nu?
Forum > Quidditchplanen > Vad har ni i ert "ctrl + v" just nu?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
31 maj, 2012 17:16 |
|
AlvaRawenclaw
Elev |
31 maj, 2012 18:28 |
|
Afturelding
Elev |
31 maj, 2012 18:36 |
|
Twix
Elev |
31 maj, 2012 18:37 |
|
Sovsvampen
Elev |
31 maj, 2012 20:12 |
|
AlvaRawenclaw
Elev |
[21:30:44] Niki: :CCC
speech! 31 maj, 2012 20:53 |
|
Sovsvampen
Elev |
31 maj, 2012 20:54 |
|
Vipratten
Elev |
Åtta med flyttningar - utnyttja böjningen
Åttvolten är för mig bara en utgångspunkt och en grund som jag sedan bygger vidare på. Jag väljer att utnyttja ställning och formning från volterna till att rida allehanda flyttningar. Beroende på hur länge jag ridit innan jag börjar övningen och vilken häst jag sitter på väljer jag ett av alternativen nedan och jobbar på just den rörelsen. Ofta byter jag rörelse efter ett par, tre gånger, andra gånger tragglar jag på samma sak nästan ett helt pass, allt beror på dagsform. Sluta / tagen bakdel Här rider jag klart hela åttan så långt att frambenen är på spåret, men bakdelen fortfarande kvar på volten. Utifrån det följer jag sedan spåret för ytterskänkeln och är noga med att behålla ställning och formning i innersidan. Öppna / bogen in Här rider jag också klart hela åttan ut till spåret, men tänker sedan att jag ska vända in på en åtta till. När bogen är innanför spåret men baken fortfarande kvar, följer jag spåret undan innerskänkel. Liksom i baken in är det viktigt att hästen fortfarande är ställd och formad inåt. Det är dock extra viktigt att den inte är förböjd, då det innebär att boker skjuts ut, tillbaka mot spåret och du gör dig själv en otjänst. Skänkelvikning Här följer du INTE åttan hela vägen runt. I stället avslutar du den när du passerar medellinjen andra gånger och går ut i en skänkelvikning mot långsidan. Du rider skänkelvikningen undan den skänkel som var innerskänkel på volten du nyss lämnade, mot yttertygeln på samma volt och behåller ställning - formning. Det är viktigt att rumpan inte smiter före framdelen och att hästen verkligen går undan för din innerskänkel och inte kastar sig ut mot väggen på eget bevåg. Rid gärna ett par steg rakt fram då och då, så du känner att hästen lyssnar på båda dina skänklar. Bilden visar en linje som går hela vägen till hörnet, men den går självklart att anpassa efter egen häst. Förvänd galopp När jag skriver förvänd galopp menar jag absolut inte att du ska rida varv efter varv i ”fel galopp” längs med fyrkanten. Precis som med allt annat hänger det på hästens nivå, din nivå, dagsform och allt annat som kan spela in. Man behöver inte ens rida något hörn, om man rider en tillräckligt brant linje ut till spåret, alltså en hel del brantare än det jag ritat upp. När jag rider förvänd galopp som utgår ifrån åttvolten ser jag till att fatta galopp stax innan jag passerar medellinjen andra gången. Sedan behåller jag bara ställning och formning i innersidan och, speciellt om jag och hästen inte är helt säkra på förvänd galopp, sitter kvar i fattningsposition, framförallt i höften. Här svänger du åt motsatt långsida än om du ridit en skänkelvikning. Om du inte är särskilt van vid förvänd galopp rekomenderar jag att du sitter och jobbar innersidan (galoppsidan) ställd och formad, ut till spåret vid E/B eller lite senare (om kort bana) och bryter av strax innan hörnet. Just because you've got the emotional range of a teaspoon doesn't mean we all have - Hermione Granger
31 maj, 2012 21:10 |
|
AlvaRawenclaw
Elev |
dyaujk
speech! 31 maj, 2012 22:40 |
|
expelliarmus
Elev |
31 maj, 2012 22:40 |
Forum > Quidditchplanen > Vad har ni i ert "ctrl + v" just nu?
Du får inte svara på den här tråden.













Mugglarportalen