Hijab
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Skrivet av Hotissue: Men ni snackade om religion och jag ville ta upp min Skrivet av Borttagen: JUDENDOM AR BAST FOR DET AR MIN RELIGION (aven om jag ej ar religios). NU SKA INGEN SAGA EMOT MIG FOR DET AR MIN ASIKT. Niqab ar laskigt. Varfor far en muslimsk kvinna bara ta en man (som maste vara muslim) medan en muslimsk man far ta 4 fruar? Alltså jag vet inte riktigt hur judendomen kom in en fråga om hijab eller niqab............... Om du vill diskutera islam så får du gärna göra det i en annan tråd som handlar om det 25 okt, 2011 17:12 |
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av Borttagen: ^ ^ Som grund ja men i varenda religion finns det plats för krig. I kristendomen finns det korståg och i islam finns det jihad. Men jag bryr mig inte om självmordsbombare för dom är fundamentalister. Ja, men det är ju på grund av MÄNNISKORNA. Men människorna äger liksom inte religionen.
25 okt, 2011 17:14 |
|
accioron
Elev |
Jag tycker inte att det ska finnas några som helst förbud eller liknande för att bära Niqab/Hijab på allmänna ställen, t.ex. i stan. Dock så instämmer jag med många andra i tråden om Niqab just när det kommer till exempelvis läraryrket (Hijab tror jag dock inte skulle vara något problem!). Det är viktigt att man lätt kan ''lära känna'' någon som man måste spendera så mycket tid med, och att kunna se ansiktet är en stor del i det, tycker jag. Så, jag tycker att det absolut ska vara tillåtet, så länge det inte finns ställen (som sagt, t.ex. skolor etc) där det påverkar negativt.
Det som stör mig är när folk säger ''man borde inte få vara klädd så här eftersom att Sverige är ett kristet land''. Sverige är inte ett kristet land längre, det är sekulariserat och vi har, tack och lov, religionsfrihet. Förra veckan så var Dilsa Demirbag-Sten i min skola och debatterade mot Kent Ekeroth (SD) och hon sa en sak som jag verkligen instämmer med: ''Bara för att Sverige är ett land som stödjer religionsfrihet betyder inte det att staten ska lägga sig i. Staten ska inte bygga moskér (eller andra religiösa byggnader). Det får de religiösa sköta. Religion, i vilken form som helst, ska inte styra Sverige då vi är ett sekulariserat land. Det betyder inte att man inte ska få bygga moskér överhuvudtaget, utan att det, likt allt annat religiöst, annordnas av de som är religiösa'' Känns som att jag gick utanför ämnet nu (förlåt!) men för göra det tydligt: Nej, jag tycker inte att det ska vara förbjudet att bära varken Niqab eller Hijab, så länge det inte kan påverka ens yrke eller liknande negativt. Efter att ha läst mycket om det i skolan så är jag inte alls likadant inställd till fördommen om att det vore förtryckande att bära det. Dock så tänker jag inte låta bli att påstå att i stort sett alla dessa religioner som vi känner till är förtryckande mot många grupper. 25 okt, 2011 17:16 |
|
Ginnyy
Elev |
Jag kan tycka att det är obehagligt om man inte ser ansiktet på en person, men då är det ju samma sak om man har luva och stora solglasögon. Och om man då skulle förbjuda det så kan man ju lika gärna förbjuda luva och solglasögon? Så jag tycker definitivt inte att det ska förbjudas, det är ju på det sättet människan vill leva och då ska man få göra det tycker jag!
Däremot ska man inte få bryta mot de regler som finns, det finns ju de som alltid går runt i heltäckande kläder, och då även i typ badhus och sånt där man inte får ha kläder. Det tycker jag är fel, fast det kanske inte hör till ämnet..?
25 okt, 2011 17:19 |
|
Hotissue
Elev |
MelodyJoseph: Alltså, jag kan verkligen inte svara på alla frågor speciellt då jag varken är muslim eller påstår mig vara kunnig om det mesta
TheCasualtie: Samma sak gäller för dig som jag precis skrev. accioron: Ingen fara! Absolut givande när diskussionerna leder lite utanför ramarna också Jag håller verkligen med om det. När det var en fråga på Facebook som handlade om hurvida folk ville ha moskéer i Sverige så var det många som svarade: Nej fy! Det vill jag inte att mina skattepengar ska gå till. Vilken tur att det inte gör det då Ginnyy: Joo, det hör nog till ämnet tycker jag. Däremot så tycker jag att det är en väldigt stor fråga (även ekonomisk) då jag tycker att man kanske borde investera i att ha vissa simhallar/mindre rum med bassänger där man faktiskt kan ha kläder på sig. Eftersom att om man täcker sig själv så kan man ju inte bara göra ett undantag helt plötsligt och strip down bara sådär, haha. Om du fattar. Och man ska ju också kunna ha den möjligheten att simma i badhus, även om man har en viss religion.
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
25 okt, 2011 17:25 |
|
Roretta
Elev |
Kvinnor har smink för att i vårt samhälle anses det "bra"/"fint"/är vi vackrare får vi automatiskt högre status på kulturellt kapital.
I samhället där dessa kvinnor vuxit upp är det likadant fast med slöjor. Om ni blev sagda att "har ni inte slöjor så är ni en lockelse för männen", då skulle ni väl ha på er dem? De får bära dem om det vill. Dock tycker jag inte om familjer där barnet inte ens har chansen till att välja för att föräldrarna försöker tvinga över deras värderingar till barnet. MEN OM BARNET VÄXT UPP I SVERIGE SÅ FINNS DET JU EN CHANS ATT DET INTE VILL HA SLÖJA FÖR ATT DESS BETYDELSE INTE BETONAS AS MUCH HÄR osv :/ Berits hand touched fried chicken. /proud 25 okt, 2011 19:16 |
|
baramin
Elev |
Jag tycker att det är det helt okej. Ser ingen anledning till att det ska vara förbjudet. Visst har jag hört att det är kvinnoförnedrande, men jag vet inte om jag håller med om det. De flesta jag har träffat använder slöja för att visa att de tillhör islam, och jag har aldrig träffat någon som använder det för att de tvingas av sina manliga släktingar. Det behöver självklart inte betyda att det alltid är så, det är inte det jag säger. Islam är inte en särskilt kvinnoförtryckande religion- i Koranen står det att kvinnor och män ska vara lika mycket värda. Använd slöjan då för att uttrycka religionen ser jag inte vad som är kvinnoförnedrande med det. Orkar inte gå djupare in på det här just nu, men åh.
she had a face straight from a magazine, god only knows, but you'll never leave her. 25 okt, 2011 19:35 |
|
Hotissue
Elev |
Roretta: Jaa på ett ungefär. Förutom att syftet inte är att vara fin/tilldragande med slöjan...
Jaa, jag tror det är upp till var och en vad den väljer att göra. baramin: Neej, inte särskilt mycket kvinnoförtryck. Man brukar säga att kvinnan har paradiset under sina fötter och har den största kärleken
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
25 okt, 2011 20:05 |
|
Amandan
Elev |
Jag tycker att hijab är okej, men niqab är jag tveksam till.
Ser åtminstone någon varje dag med niqab. Jag tycker att det är lite jobbigt. Liksom, att se ansiktet på en annan människa är en del av kommunikationen det med. Skulle aldrig kunna kommunicera med en människa som jag bara hör rösten från och ser ögonen på. Liksom, på ett dagis, om en kvinna med niqab jobbade på ett dagis med mindre barn tror jag att barnen skulle bli rädda. Min tumblr!
25 okt, 2011 20:05 |
|
Hotissue
Elev |
Amandan: Barn verkar faktiskt vara mindre dömande
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
25 okt, 2011 20:15 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen