Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Gymnasiet

Forum > Off Topic > Gymnasiet

1 2 3 4
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Jag är väldigt osäker när det gäller vilket gymnasium/linje jag planerar att söka till .. vill antagligen gå någon typ av estet linje, men ja, som sagt, jag vet verkligen inte säkert. .__.

30 sep, 2011 07:02

Borttagen

Avatar


Jag vill bli journalist eller psykolog, och båda två är samhäll men med olika inriktningar

30 sep, 2011 07:04

Borttagen

Avatar


Skrivet av Grace:
Jag går spetsestet - "Specialutformat estetiskt program på högre nivå med samhällsvetenskaplig eller naturvetenskaplig inriktning" Jag går dans med natur.

Jag har 15 timmar dans i veckan i skolan, alltså tre timmar per dag. Utöver det ska jag hinna med halva naturkursen, matte A-D, Kemi A, Biologi A och fysik A. B-kurserna fick helt enkelt inte plats i programmet.

Jag valde natur för att jag var bra på det, gillade matte och trodde att "man kan bli vad som helst" bara man läser natur. Så är inte verkligheten. Visst kan man inte bli läkare om man inte har gått natur, men för att komma in på vissa utbildningar, exempelvis juridik, behöver man meritpoäng från kurser som man inte får om man går natur. Så vilket program som ger flest möjligheter beror helt på vad man vill göra sen. Man kan ju gå sam och völja till fler mattekurser som individuellt val.

Många tror att estet är slappt, enkelt och att bara de som är allmänt ointresserade av skolan väljer det. Det stämmer inte heller! Våra svenskalärare ställer minst lika höga krav på oss som på sam-eleverna. Vi får minst lika mycket läxor och många av oss har väldigt bra betyg. Förutom att vi ska orka alla teorikurser ska vi dessutom orka träna 3-4 timmar per dag och vi har ofta extrarep (ibland på helgerna) inför föreställningar. Precis som med alla program orkar man bara med det om det är något man gillar och trivs med. Estet är ofta nedvärderat!

Självklart skiljer sig alla program lite från skola till skola. Allt beror på lärarna, resten av klassen och miljön i övrigt. Jag tycker att jag går världens bästa program men det är ju inte säkert att ni skulle tycka det om ni gick det här programmet...


Man kan visst läsa juridik om man gått natur, såvitt jag vet. Natur är den utan tvekan bredaste linjen, det ska ge behörighet till allt (sen beror det givetvis på betygen om man kommer in). Du läser halva kursen, så antagligen kan du inte läsa juridik.

Men jag håller absolut med, man bör satsa på något man tycker är roligt och är intresserad av, jag förringar inte alls estelinjen, jag har flera syskon som gått både bild och form, dans och teater.

Jag vill dessutom säga att det är inte kört om man vill bli läkare utan att ha gått natur, jag vet en person som gick samhälle och sedan spenderade ett år med att läsa de kurser som krävdes, och som sedan kom in på läkarlinjen i Lund.

30 sep, 2011 11:29

expelliarmus
Elev

Avatar


^ Det är klart det finns andra vägar till att bli läkare. Bara för att man inte har gått natur på gymnasiet så är man ju inte dödsdömd inom läkaryrket. Jag valde dock att gå natur för att göra det så enkelt som möjligt att komma in på läkarlinjen. Jag vill inte behöva plugga extra år utöver gymnasiet, så därför är ju natur lätt den bästa utbildning om man vet att man vill bli läkare :-)

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_lyvd2jjLx11qgje7ho1_400.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_lsvd9cOJ7V1r4p3tmo1_500.png

30 sep, 2011 11:35

Grace
Elev

Avatar


Skrivet av expelliarmus:
^ Det är klart det finns andra vägar till att bli läkare. Bara för att man inte har gått natur på gymnasiet så är man ju inte dödsdömd inom läkaryrket. Jag valde dock att gå natur för att göra det så enkelt som möjligt att komma in på läkarlinjen. Jag vill inte behöva plugga extra år utöver gymnasiet, så därför är ju natur lätt den bästa utbildning om man vet att man vill bli läkare :-)

Ja, det är klart att man kan bli läkare, ingenjör eller vad man nu vill oavsett vilken linje man har gått. Det skrev jag aldrig att man inte kan. Men jag håller inte med om att natur är den bredaste linjen. Det jag menar är att vissa kurser i samprogrammet ger meritpoäng till vissa kurser på universitetet vilket gör det lättare att komma in på dem. T.ex. samhällskunskap B som inte naturprogrammet har. Så när man söker vidare är det inte alltid en fördel att ha gått natur...

Jinx, ja, jag läser halva naturkursen men jag läser ett helt program. Resten av mina poäng ligger på danskurser. Så jag har ändå behörighet att söka vidare

All people smile in the same language <3

30 sep, 2011 12:29

1 2 3 4

Forum > Off Topic > Gymnasiet

Du får inte svara på den här tråden.