Visste ni att...
Forum > Harry Potter > Visste ni att...
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Skrivet av bullen289: Skrivet av Borttagen: * Det här är en väldigt dold skatt från Rowlings sida..: Den första meningen Snape ställer till Harry är ju följande: "Potter! What would I get if I added powdered root of asphodel to an infusion of wormwood?" Enligt det viktorianska blomsterspråket så är Asphodel en slags lilja med innebörden "min ånger följer dig till graven." Wormwood har innebörden av "avsaknad" vilket också symboliserar bitter förtvivlan. Om man kombinerar dessa båda så är det som att Severus i själva verket sa: "Jag ångrar bittert Lilys död." Älskar verkligen det här! Finns fler liknande saker, även om jag inte har några just nu Säg gärna till om du hittar några! Jag älskar dolda budskap, tänkte på det när jag läste den engelska versionen för första gången och såg det, jag är inte proffs på flora och sådär, men jag vet ändå en hel del och insåg att det hade en väldigt betydelsefull innebörd så jag bestämde mig för att kolla upp det - och det stämde! 27 jan, 2013 21:27 |
|
bullen289
Elev |
Skrivet av Borttagen: skapade en tråd för sånna budskap Skrivet av bullen289: Skrivet av Borttagen: * Det här är en väldigt dold skatt från Rowlings sida..: Den första meningen Snape ställer till Harry är ju följande: "Potter! What would I get if I added powdered root of asphodel to an infusion of wormwood?" Enligt det viktorianska blomsterspråket så är Asphodel en slags lilja med innebörden "min ånger följer dig till graven." Wormwood har innebörden av "avsaknad" vilket också symboliserar bitter förtvivlan. Om man kombinerar dessa båda så är det som att Severus i själva verket sa: "Jag ångrar bittert Lilys död." Älskar verkligen det här! Finns fler liknande saker, även om jag inte har några just nu Säg gärna till om du hittar några! Jag älskar dolda budskap, tänkte på det när jag läste den engelska versionen för första gången och såg det, jag är inte proffs på flora och sådär, men jag vet ändå en hel del och insåg att det hade en väldigt betydelsefull innebörd så jag bestämde mig för att kolla upp det - och det stämde! 27 jan, 2013 21:59 |
|
beccie99
Elev |
Skrivet av lunalovegood!!: I första filmen, när Harry och Ron sitter mitt emot varandra i en kupé på Hogwartsexpressen, säger Ron någonting. Då har han sidobena. Sedan filmar man på Harry som svarar, och sedan tillbaka på Ron igen. Då har han mittbena! =O Japp, det visste jag! Det var allt jag hade att säga, men troligtvis var det ingenting vettigt... :/ 28 jan, 2013 19:52 |
|
lunalovegood!!
Elev |
Skrivet av beccie99: Det tycker jag är dåligt! Skrivet av lunalovegood!!: I första filmen, när Harry och Ron sitter mitt emot varandra i en kupé på Hogwartsexpressen, säger Ron någonting. Då har han sidobena. Sedan filmar man på Harry som svarar, och sedan tillbaka på Ron igen. Då har han mittbena! =O Japp, det visste jag! 28 jan, 2013 19:58 |
|
Borttagen
|
Åh vad söt Hedwig är. ♥♥
28 jan, 2013 19:58 |
Du får inte svara på den här tråden.

Mugglarportalen