Lägg av med Slytherin-mobbningen!
Forum > Harry Potter > Lägg av med Slytherin-mobbningen!
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Ella/Ron
Elev |
Alla dödsätare (som gick på Hogwarts) kommer från Slytherin, Ni-vet-vem och typ alla "onda" kommer från det gröna elevhemmet. Så det är väl ganska förståligt att Slytherin blev det "onda" elevhemmet. Men bara för att många onda kommer från Slytherin betyder det inte att alla är onda. Tänk på Snape och Snigelhorn!
Trollkarlar och häxor som plaseras i Slyterin kan ha plaserats där för dom är kvicktänkta och listiga inte för att dom är onda. Och jag tycker att man ska sluta klaga på andra elevhem. Det finns brister med alla elevhem så sluta klaga på dom. Ditt elevhem har också brister (detta gäller inte bara mobbningen mot Slytherin). På en skola som Hogwarts borde alla vara vänner... Nu känns det som om jag har hållit värsta talet för hela Hogwarts och alla stirrar på mig och applåderar qqqaqqNah 9 aug, 2012 16:08 |
|
Vildvittra
Elev |
Alla dödsätare är inte Slytherin ^^ kära du...Slingersvans är ett exempel och jag kan slå vad om att det kommer dödsätare från andra elevhem med.....bara kanske inte i lika stor skala och kanske inte de är så uppmärksammade.
Sen så har jag liksom inte märkt här på ugglis så mycket mobbning mot Slytherinare xD Alltså snälla....det borde väll ändå alla fatta att bara för att man är Slytehrin går man runt och torterar och skadar folk för sitt höga nöjes skull. Sen har alla elevhem bra och dåliga egenskaper...det är ju bara genom böckerna det har blivit så. Liksom typ såhär: Slytherin- Onda och sluga Gryffindor- Modiga och goda Ravenclaw- Kloka Hufflepuff- Korkade Och vem har sagt att det är så? O.o Snape var inte ond. Cormack var inte god eller vidare modig... Cho Chang kan jag inte kalla supersmart Och varken Cedric, Tonks eller Erni var korkade. Alltså alla har fördommar och så är det liksom bara ;P "Du lever bara en gång och den gången e nu. Finns bara en som vet hur du ska leva och det e du." 9 aug, 2012 16:26 |
|
Matizze
Elev |
I och med att man fick följa Harry genom böckerna antar jag att det automatiskt blev så att Slytherinare klassades som onda. För utan att tänka på det påverkas man av det man läser vilket gör att man ofta känner med huvudkaraktären och sedan kan ha svårt att komma ur det och fundera själv. Vi har inte alla bitarna om personer och elevhem, och det gör att vi bara kan se det hela från Harrys perspektiv. Ett långt ifrån perfekt perspektiv fläckat med Harrys egna känslor.
![]()
9 aug, 2012 18:31 |
|
Goizan
Elev |
Skrivet av Matizze: I och med att man fick följa Harry genom böckerna antar jag att det automatiskt blev så att Slytherinare klassades som onda. För utan att tänka på det påverkas man av det man läser vilket gör att man ofta känner med huvudkaraktären och sedan kan ha svårt att komma ur det och fundera själv. Vi har inte alla bitarna om personer och elevhem, och det gör att vi bara kan se det hela från Harrys perspektiv. Ett långt ifrån perfekt perspektiv fläckat med Harrys egna känslor. Precis. Visst det finns onda i Slytherin men det är inte alls många! Harry själv är ju inte precis perfekt... [img]http://tinypic.com/view.php?pic=1180igh&s=6[/img)
9 aug, 2012 18:37 |
|
Borttagen
|
Bra skrivet,
Skrivet av Cailine: Vi Slytherins står ut med mobbning varje dag. Ja, mobbning. Vi är "onda", "elaka", "morallösa" och så vidare. Och ja, jag pratar om er, Hufflepuffs, Gryffindors och Ravenclaws. Det är ni som driver det här vidare. En Slytherin har följande egenskaper: Ambitiös, målmedvetenhet. Vi kämpar för det vi vill ha, även om vi kanske inte använder de schysstaste knepen. Tänker förklara lite av Slytherins egenskaper nedan och hur de används, men framför allt varför; Någonting de andra elevhemmen oftast missar är vilka kärleksfulla individer vi Slytherins är. De som är närmast oss betyder allt. Ett bevis är Lucius Malfoy. Lucius Malfoy anslöt sig till Mörkrets Herre i unga år, dels då han höll med om hans åsikter, men också för att det var ett säkert kort. Mörkrets Herre var snart uppe på makten, något som Lucius räknade ut. Det gav honom en hög position, vilket fick hans familj att må bra. När Mörkrets Herre försvann ljög Lucius, för sin egen skull, men också för sin familjs. Förstår du? Vi gör allt för att skydda våra egna, även om vi kanske behöver offra vår moral för det.¨ Jag säger inte att Slytherin inte framavlat flest dödsätare och onda trollkarlar, men vi har också framavlat de största och mäktigaste. Dessvärre leder ofta makt till ondska och begär efter mer, men det gör inte en ambitiös person ond. Merlin var en Slytherin då han kämpade, han hade en enorm viljestyrka och ambition. Utan det går det inte att bli en mäktig trollkarl. Alla elevhem är bra på sina sätt, Slytherins har viljestyrkan att kunna bli stora, Gryffindors har modet att kämpa för det de tror på, Hufflepuffs har vänligheten för att kunna lyckas i ett socialt liv, Ravenclaws har fantasin och intellektet att komma långt. Alla de här egenskaperna är fantastiska, så nedvärdera för sjutton inte de andras! Och vi i Slytherin är inte dåliga människor för att Draco Malfoy var taskig mot Harry. James var ju taskig mot Snape, eller hur? Det går i perioder, från person till person! Så, nu tror jag att jag fått ut det jag ville säga. Förresten, visste inte att Andromeda Tonks var en Slytherin? Jätte bra skrivet! Jag har dock en liten synpunkt och det är att det inte riktigt går att följa en mall hur personer är efter elevhem. Till exempel: Jag är en blandning mellan Hufflepuff och Slytherin. En Hufflepuff kan ha lika mycket viljastyrka, intellekt, och mod som någon annan eftersom vi alla är individer med olika egenskaper. (Jag talar för alla elevhem). Vi kan alla ha drag av olika egenskaper, som vissa kanske lutar mer åt ett annat elevhem. /freddie 9 aug, 2012 18:49 |
|
lusianna
Elev |
håller med
Lusianna 9 aug, 2012 19:00 |
|
Shaunee
Elev |
Bra skrivet, Cailine!
Du har helt rätt! Men sedan är det ju fördomar mot alla elevhem T.ex Slytherin lär ju vara onda, Hufflepuff dumskallar, Rawenclaw plugghästar och Gryffindor muskelberg osv. Fördomarna suger, bara för att man tillhör ett särskilt elevhem behöver man ju inte vara sån! Och inte för att elevrna i det elevhemmet är sådan heller, alltså Om man är "ond/dumskalle/plugghäst/muskelberg" skiftar ju från person till person, det är ju inte ett särskilt elevhem som är så 9 aug, 2012 19:10 |
|
Irah
Elev |
Det finns nästan fördomar till alla elevhem. Vissa tycker att vi från Slytherin är onda bara för att det är så i böckerna och vissa tycker att Hufflepuff är korkade av någon anledning. Orka bry sig och gå vidare. Jag bryr mig inte om någon säger att Slytherin är onda, det är bara att gå vidare.
9 aug, 2012 22:22 |
|
Borttagen
|
Jag märker inte av det så mycket men det kanske är för att jag själv inte är Slytherin. Jag tycker det är synd att de flesta Slytherins i böckerna framstår som fula och osympatiska (antagligen för att det är från Harrys perspektiv). Men samtidigt har jag börjat lägga märke till när det inte är så, t ex i tredje boken står det något om att ALLA elever på skolan fick Professor Lupin som favoritlärare förutom Draco och hans gäng med Slytherins (vet ej exakt citat). Dracos gäng är ju knappast hela elevhemmet så det måste ju betyda att resten av Slytherinarna diggade Lupin. Men många kanske uppfattar det som att alla i Slytherin hatade Lupin, om man läser slarvigt.
EDIT: Jag hittade! "In no time at all, Defense Against the Dark Arts had become most people’s favorite class. Only Draco Malfoy and his gang of Slytherins had anything bad to say about Professor Lupin." (Och ja, jag tycker att huruvuda man gillar Lupin eller inte (utifrån det man vet om den karaktären då) väldigt väl visar hur sympatisk man är ^^) 9 aug, 2012 22:34 |
|
Rawenclaw98
Elev |
Blev arg på min mamma och lillasyster typ i förgår för att dom bara: "Neeeeeeeej jag kom i Slytherin på pottermore!" Och: "Jag vill inte vara i Slytherin, för dom är bara dumma"!
Jag blev så arg och sa till dom att de som kommer i Slytherin kommer inte bara dit för att dom är dumma. Och att alla slytherinelever är inte så elaka, som alla verkat tro. Jag fortsatte och fortsatte att berätta och tillslut sa min mamma: "Ta det lungt det är bara ett elevhem!" Haha precis vad man kunde ha sagt till henne i början Cailine Håller helt med dig! ................
Proud Ravenclaw................Newtina trash
9 aug, 2012 23:56 |
Du får inte svara på den här tråden.







Mugglarportalen