Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Fördomar, tankar och Slytherin

Forum > Harry Potter > Fördomar, tankar och Slytherin

1 2 3 4
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+3


Skrev ett långt inlägg kring det här för några dagar sedan men det försvann i och med kraschen. Så ni får ni förmodligen en nedkortad version.

Slytherin i böckerna

Ni som tycker det är konstigt att Rowling visar upp Slytherin som det dåliga elevhemmet i böckerna är fullt naturligt. Varför? Böckerna läses ur Harrys synvinkel, Harry blir mobbad och utsatt av Slytherinarna på diverse sätt, därmed tycker han självklart att dessa är det vidrigaste på hela Hogwarts. Tänk er om böckerna hade handlat om Snape? Ja, då hade Gryffindor målats upp som det hemska elevhemmet, varför? För att han blev utsatt och mobbad av Gryffindorelever.

Böckernas åsikt kring vissa saker så som elevhem är vinklat då du tar del av Harrys tankar och liv, du kan inte vara objektiv när dina läsare ska sätta dig in i en karaktär som tycker vissa saker. Allt handlar om vem det handlar om och hur det är vinklat utifrån den personens synvinkel. Hade böckerna handlat om Neville, Draco, Luna eller Umbridge hade ju andra saker målats om som "dåliga".

Hemligheternas kammare

Salazar skapade nog hemligheternas kammare för att fortfarande ha ett finger med i spelet efter det att han lämnat skolan. Helt enkelt en försiktighetsåtgärd, eftersom att han var slug var det en hemlighet som gjorde att han fick sista ordet, som gjorde att han skulle kunna ändra att mugglarfödda skulle få gå på Hogwarts.

Angående att Salazar och Godric kom bra överens? Det är inte så konstigt egentligen. Hur kan vi vara så säkra på att Godric alltid har förespråkat mugglarnas rättigheter och lika värde? Nej, det kan vi inte. Han kan, likt Dumbledore mugglarnas förkämpe nummer ett, ha ansett att trollkarlarna borde härska över mugglarna. Senare går han, likt vår käre rektor, igenom något som får honom att ändra sig och detta slutar med att Salazar anser att han har svikit honom. Detta skulle kunna vara ungefär samma sak som när Grindewald och Dumbledore bröt sitt vänskapsband.

Salazar ansåg förmodligen att trollkarlar var renare, mer sofistikerade och speciella - vilket de är då de besitter en förmåga som mugglarna inte gör. Detta kan ha gjort att han ansåg att den som ska härska är den starkaste och att det då var trollkarlarna. Sedan vill jag fråga en sak, är det så konstigt att han avskydde mugglarna? Nej. Häxbränningar är ett perfekt exempel på den tolerans mugglarna visade alla som var speciella och därmed visade han nog inte mugglarna någon större tolerans de heller. Öga för ett öga? Kanske, men förmodligen mycket för att han, likt Voldemort, ansåg sig vara speciell och med sin speciella kraft skulle han härska över den grupp som inte besitter denna kraft.

Hoppas det inte blev rörigt.

Slytherin som elevhem

Vi kan inte förneka att det har avlats fram mest onda trollkarlar från Slytherins elevhem, alla är inte onda, men flest onda har kommit från Slytherin. Är det konstigt? Nej.
Slytherin:
- Slug
- Äregirig
- Nå sina mål till vilket pris som helst
- Värdera sitt eget skinn högt - enligt Phineas Nigellus Black.

Dessa egenskaper ökar risken för att du hamnar på fel väg och vi kan inte blunda för att Slytherin eftersträvar dessa egenskaper till viss del. Alla är inte onda, nej men Slytherinare har en större risk att utvecklas åt "fel" håll på grund av det här.

Exempel, Hufflepuff:
- Behandla alla lika
- Lojala
- Rätt ska vara rätt

Jämför och kom fram till något bra själva. Egenskaperna är ju bara en grund och det är självklart inte bara just de sakerna som spelar in men ändå. Ni ser ändå skillnaderna och förmodligen förstår ni vad jag menar med att ställa upp det såhär.

Slytherin har en tendens att avla fram onda trollkarlar och häxor, detta kan vi inte blunda för MEN Slytherin är INTE ett ont eller elakt elevhem i sig. Det är en skillnad, en stor skillnad.

Slytherin in my heart.

28 okt, 2012 23:07

Wingardian
Elev

Avatar



Skrivet av Borttagen:
Skrev ett långt inlägg kring det här för några dagar sedan men det försvann i och med kraschen. Så ni får ni förmodligen en nedkortad version.

Slytherin i böckerna

Ni som tycker det är konstigt att Rowling visar upp Slytherin som det dåliga elevhemmet i böckerna är fullt naturligt. Varför? Böckerna läses ur Harrys synvinkel, Harry blir mobbad och utsatt av Slytherinarna på diverse sätt, därmed tycker han självklart att dessa är det vidrigaste på hela Hogwarts. Tänk er om böckerna hade handlat om Snape? Ja, då hade Gryffindor målats upp som det hemska elevhemmet, varför? För att han blev utsatt och mobbad av Gryffindorelever.

Böckernas åsikt kring vissa saker så som elevhem är vinklat då du tar del av Harrys tankar och liv, du kan inte vara objektiv när dina läsare ska sätta dig in i en karaktär som tycker vissa saker. Allt handlar om vem det handlar om och hur det är vinklat utifrån den personens synvinkel. Hade böckerna handlat om Neville, Draco, Luna eller Umbridge hade ju andra saker målats om som "dåliga".

Hemligheternas kammare

Salazar skapade nog hemligheternas kammare för att fortfarande ha ett finger med i spelet efter det att han lämnat skolan. Helt enkelt en försiktighetsåtgärd, eftersom att han var slug var det en hemlighet som gjorde att han fick sista ordet, som gjorde att han skulle kunna ändra att mugglarfödda skulle få gå på Hogwarts.

Angående att Salazar och Godric kom bra överens? Det är inte så konstigt egentligen. Hur kan vi vara så säkra på att Godric alltid har förespråkat mugglarnas rättigheter och lika värde? Nej, det kan vi inte. Han kan, likt Dumbledore mugglarnas förkämpe nummer ett, ha ansett att trollkarlarna borde härska över mugglarna. Senare går han, likt vår käre rektor, igenom något som får honom att ändra sig och detta slutar med att Salazar anser att han har svikit honom. Detta skulle kunna vara ungefär samma sak som när Grindewald och Dumbledore bröt sitt vänskapsband.

Salazar ansåg förmodligen att trollkarlar var renare, mer sofistikerade och speciella - vilket de är då de besitter en förmåga som mugglarna inte gör. Detta kan ha gjort att han ansåg att den som ska härska är den starkaste och att det då var trollkarlarna. Sedan vill jag fråga en sak, är det så konstigt att han avskydde mugglarna? Nej. Häxbränningar är ett perfekt exempel på den tolerans mugglarna visade alla som var speciella och därmed visade han nog inte mugglarna någon större tolerans de heller. Öga för ett öga? Kanske, men förmodligen mycket för att han, likt Voldemort, ansåg sig vara speciell och med sin speciella kraft skulle han härska över den grupp som inte besitter denna kraft.

Hoppas det inte blev rörigt.

Slytherin som elevhem

Vi kan inte förneka att det har avlats fram mest onda trollkarlar från Slytherins elevhem, alla är inte onda, men flest onda har kommit från Slytherin. Är det konstigt? Nej.
Slytherin:
- Slug
- Äregirig
- Nå sina mål till vilket pris som helst
- Värdera sitt eget skinn högt - enligt Phineas Nigellus Black.

Dessa egenskaper ökar risken för att du hamnar på fel väg och vi kan inte blunda för att Slytherin eftersträvar dessa egenskaper till viss del. Alla är inte onda, nej men Slytherinare har en större risk att utvecklas åt "fel" håll på grund av det här.

Exempel, Hufflepuff:
- Behandla alla lika
- Lojala
- Rätt ska vara rätt

Jämför och kom fram till något bra själva. Egenskaperna är ju bara en grund och det är självklart inte bara just de sakerna som spelar in men ändå. Ni ser ändå skillnaderna och förmodligen förstår ni vad jag menar med att ställa upp det såhär.

Slytherin har en tendens att avla fram onda trollkarlar och häxor, detta kan vi inte blunda för MEN Slytherin är INTE ett ont eller elakt elevhem i sig. Det är en skillnad, en stor skillnad.

Slytherin in my heart.


Tycker du la upp bra tankar angående Slytherin och håller med fullt med dig. Det här är lite av mina tankar:

Till att börja med tycker jag också det är fullt naturligt att Slytherin i boken framställs som "elaka" och "onda". Boken skrivs ur Harrys perspektiv och hans tankar och åsikter. Det behöver inte betyda att det är kalla fakta eller att det helt stämmer.
Det är Slyherin Harry blir utfryst, utskrattad och kränkt av och inte Hufflepuff det betyder inte att alla i Slyherin är elaka. Om Harry Potter varit ur Snapes perspektiv hade antagligen Gryffindor framställts som elaka, onda och antag ligen -mobbare. Om boken varit neural eller alltså inte framställts ur "någons" perspektiv hade antagligen varken Gryffindor eller Slytherin framställts som elaka och onda men kanske skulle ändå bra och dåliga sidor visats upp (men kanske inte dömda från en persons synvinkel.
Jag tror att de dem misstolkar Slytherin och de som tycker många misstolkar Slyherin kanske skulle tyckt, förstått eller uppfattat annorlunda om Harry Potter skulle varit i förstaperson, då förstår man ju att det är "ur Harrys synvinkel."

Dock tror jag Slytherin ändå har mer "ondska" än till exempel Hufflpuff. Slytherin står ju egentligen för att vara slug och ha en stark vinnarinstikt. Visst, det betyder inte att man genast har domen elak för att man har de egenskaperna. Men de kan föra med sig det och det är därför Slytherin har flest onda trollkarlar. Det är inte av en slump.

Angående varför de flesta trollkarlar tar avstånd och känner en vägg mellan sig och mugglarna och varför det uppstått en sådan dålig reltion mellan mugglare och trollkarlar. När vi ser något nytt eller annorlunda blir vid ofta rädda och förvirrade. Ta till exempel om din kompis en dag skulle flyga rakt upp i taket en dag eller att jorden skulle få en dödsförklaring. Skulle du inte bli rädd eller åtminstonde förvirrad?
När vi blir rädda an vi göra saker vi inte avsett att göra och vi agerar på olika sätt. Därför kan det ha hänt saker mellan mugglarna och trollkarlarna som gör att trollkarlarna och häxorna inte gillar mugglare. Även trollkarlarna kan vara rädda för mugglarna, vad de gör och vad de inte gör för att de är annorlunda. Och de inte kan hantera det. Också för att de anser sig ha mer makt eller kunkap än mugglarna men det är en annan refräng.

Så jag tror inte att det bara är svart eller vitt Slytherin är såhär och Gryffindor såhär likaväl så Draco eller Snape "bara" är ond eller Harry "bara" är snäll. Egentligen gillar jag inte att använda orden ond eller god, eller elak och snäll. Jag hoppas att ni tyckte texten var tydlig, den blev lite luddig.
Det är iallafall hur jag ser på relationen mellan trollkarlar och mugglare och huruvida Slytherin döms och är.

24 nov, 2012 19:51

1 2 3 4

Forum > Harry Potter > Fördomar, tankar och Slytherin

Du får inte svara på den här tråden.