Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Gymnasiet

Forum > Off Topic > Gymnasiet

1 2 3 4
Användare Inlägg
Latmask
Elev

Avatar


Jag går estetlinje och alla tänker väl "jaha vad ska du bli då". Det vet jag inte. Men jag tänkte såhär, jag har hellre tre roliga år med något jag tycker om istället för 3 jobbiga pluggår.
Jag vet att jag säkert har förutfattade meningar om teoretiska linjer, det är säkert inte så jobbigt som jag tror.
I vilket fall som helst får jag ändå grundläggande behörighet till fortsatta studier. Om jag skulle ha några speciella mål för framtiden skulle jag välja till de kurser jag behöver, tror det skulle räcka ganska långt faktiskt.
Men eftersom jag inte vet vad jag vill så får jag se vad som händer när jag går ut skolan.

29 sep, 2011 00:44

Adina
Elev

Avatar


Jag går spetsutbildning i fysik. Jag har egentligen inte jobbat så mycket med fysik innan, så jag trodde jag skulle få jättesvårt för det eftersom jag bara valde fysikspets för att mattelektionerna är sjukt bra.
Seriöst, jag rekommenderar fysikspets till alla mattenördar, jag älskar matte och nu har jag hamnat i en klass där jag kan jobba med matte på riktigt.
Dessutom är den här klassen sjukt rolig att vara med... kanske det är så att folk som pluggar fysik och matte är av naturen jätteroliga...
Fast då måste du flytta till Skåne

:)

29 sep, 2011 18:56

IamAK
Elev

Avatar


kan tyvärr inte hjälpa dig, går estet ♥

29 sep, 2011 19:22

liiiinneaa
Elev

Avatar


Tack igen för alla inläggen! Hinner som sagt inte svara på alla, men läser och tar åt mig av alltihop! ♥

29 sep, 2011 19:25

childhoodlight
Elev

Avatar


Går också i nian! ska gå på samhällsvetenskapslinjen inriktning beteendevetenskap!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F1bf78e6b3d2d7300daeeb5216ee65cb0%2Ftumblr_mg61lr0KgA1rcru73o1_500.gif

29 sep, 2011 19:45

Borttagen

Avatar


Hoppas på Cybergymnasiet och jag vill läsa samhällsvetenskap c:
Like mah brotha before me

29 sep, 2011 19:46

Celebikai
Elev

Avatar


Vill läsa estet med mediainriktning

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F5e1b4e892ac80beefb04a19df526215e%2Ftumblr_mi7yitfMRq1qhvxigo4_250.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Fabb13ebfa3a32cfa38d69acd20e1468d%2Ftumblr_mi7yitfMRq1qhvxigo5_250.gif

29 sep, 2011 19:48

liiiinneaa
Elev

Avatar


Skrivet av childhoodlight:
Går också i nian! ska gå på samhällsvetenskapslinjen inriktning beteendevetenskap!


Haha, du skrev det på förra sidan :p

29 sep, 2011 20:36

Grace
Elev

Avatar


Jag går spetsestet - "Specialutformat estetiskt program på högre nivå med samhällsvetenskaplig eller naturvetenskaplig inriktning" Jag går dans med natur.

Jag har 15 timmar dans i veckan i skolan, alltså tre timmar per dag. Utöver det ska jag hinna med halva naturkursen, matte A-D, Kemi A, Biologi A och fysik A. B-kurserna fick helt enkelt inte plats i programmet.

Jag valde natur för att jag var bra på det, gillade matte och trodde att "man kan bli vad som helst" bara man läser natur. Så är inte verkligheten. Visst kan man inte bli läkare om man inte har gått natur, men för att komma in på vissa utbildningar, exempelvis juridik, behöver man meritpoäng från kurser som man inte får om man går natur. Så vilket program som ger flest möjligheter beror helt på vad man vill göra sen. Man kan ju gå sam och völja till fler mattekurser som individuellt val.

Många tror att estet är slappt, enkelt och att bara de som är allmänt ointresserade av skolan väljer det. Det stämmer inte heller! Våra svenskalärare ställer minst lika höga krav på oss som på sam-eleverna. Vi får minst lika mycket läxor och många av oss har väldigt bra betyg. Förutom att vi ska orka alla teorikurser ska vi dessutom orka träna 3-4 timmar per dag och vi har ofta extrarep (ibland på helgerna) inför föreställningar. Precis som med alla program orkar man bara med det om det är något man gillar och trivs med. Estet är ofta nedvärderat!

Självklart skiljer sig alla program lite från skola till skola. Allt beror på lärarna, resten av klassen och miljön i övrigt. Jag tycker att jag går världens bästa program men det är ju inte säkert att ni skulle tycka det om ni gick det här programmet...

All people smile in the same language <3

29 sep, 2011 21:34

childhoodlight
Elev

Avatar


Går också i nian! ska gå på samhällsvetenskapslinjen inriktning beteendevetenskap!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F1bf78e6b3d2d7300daeeb5216ee65cb0%2Ftumblr_mg61lr0KgA1rcru73o1_500.gif

30 sep, 2011 06:59

1 2 3 4

Forum > Off Topic > Gymnasiet

Du får inte svara på den här tråden.