Styra drömmar.
Forum > Off Topic > Styra drömmar.
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Om man vill styra en dröm så kan man ju göra olika reality-cheks men om jag kommer bara så nära att jag börjar tycka att något i drömmen verkar overkligt så vaknar jag direkt :c
12 sep, 2013 21:33 |
|
stellaa
Elev |
Solkatten - Nä jag dödar mig själv, då vaknar jag automatiskt!
Dock har jag drömt några drömmar där jag kan kontrollera att jag ska vakna. Då tvingar jag typ upp mina ögonlock (i verkligheten) och då vaknar jag. Fråga mig inte hur jag gör, för jag har ingen aning hahaha. Men det är som att jag i drömmen säger åt mig själv att öppna ögonen, och då gör jag det och vaknar ![]() 12 sep, 2013 21:37 |
|
Solkatten
Elev |
Tror ni man kan bestämma själv vilken plats man vill vara på i sin dröm? Och om man skulle kunna drömma om samma dröm? Asså man fortsätter där den slutade i förra? Hade varit grymt kul och tänk vilka saker man kan göra haha.
Jag har läst att om man har en fobi i verkligheten mot något så kan man med hjälp av att kunna styra drömmar bota den. "If you expect disappointment, then you can never really be disappointed." 12 sep, 2013 21:44 |
|
ikka
Elev |
Efter att vi såg Inception berättade min kompis för mig att man kan ta reda på om man drömmer eller inte genom att titta på en klocka. Om man kollar på en klocka flera gånger efter varandra i en dröm så kan tiden hoppa jättemycket och då inser man att man drömmer. Efter det drömde jag ganska mycket och kanske 3-5 gånger var jag tillräckligt närvarande i drömmen för att titta på min klocka och inse att jag drömde. Minns att jag väldigt gärna ville hoppa ut genom ett fönster för att se om jag kunde flyga, men jag var aldrig tillräckligt säker på att det verkligen var en dröm för att våga :c Det här var för kanske fyra år sen och efter det har det inte hänt igen :c
![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
12 sep, 2013 21:51 |
|
Borttagen
|
Solkatten: Vad jag vet så går det alldeles utmärkt att bestämma vart man vill vara, har läst att vissa t.ex gör så att de går igenom en dörr och bestämmer att när de kommer ut på andra sidan ska de vara på kanske Hawaii och så är dom det.
Jag har läst att man aldrig har fem fingrar på en hand när man drömmer, kan det stämma? 12 sep, 2013 21:52 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Solkatten: Asså hur ser det ut när man styr ens dröm? Ser man sig själv som om man kollar på en annan (asså typ som i en film eller något) eller är man i ens riktiga kropp också känns det som att man är i verkligheten eller vad? Är riktigt nyfiken! Det är ett medvetet val. Tänk dig att du, ditt riktiga vakna du, står vid en väg och ska gå över. Då kommer den en lastbil. Vad är det som får dig att inte gå rakt ut i vägen? Vad det nu än är så är det samma sak med klardrömmar. Det är ett medvetande helt enkelt. Man är medveten om att man drömmer och gör aktiva val. Kan inte förklara det bättre än så. Man drömmer och så väljer man att drömma något annat. Om jag drömmer att jag är jagad av någon t.ex så kan jag ge mig själv vingar och flyga iväg. Eller så kan jag bestämma att "nej nu är det här en olustig dröm. Nu ska den här drömmen vara trevlig istället". Man styr inte hela tiden och man är inte aktivt medveten. Medvetandet finns där och kickar liksom in när man "kopplar på det". Det kan t.ex funka som Amanda beskrev det här ovan. Flera har frågat hur man gör. Jag har insett att jag har tränat upp det sen jag var liten, utan att förstå det själv. Jag tyckte att det vore roligt att styra drömmar helt enkelt och försökte åstadkomma det utan att förstå det eller ens veta vad klardrömmar var. Man kan träna genom att t.ex tänka på något speciellt innan man somnar. Alltså "Nu ska jag drömma att jag och Johnny Depp rider på en enhörning". Att man bestämmer vad man ska drömma om. Man kan också öva genom att helt enkelt bestämma sig för att man ska vara medveten nästa gång man drömmer. Man kommer inte lyckas första gången eller andra eller 50e gången. Det tar lång tid att komma in i. 12 sep, 2013 22:04
Detta inlägg ändrades senast 2013-09-12 kl. 22:23
|
|
ikka
Elev |
Skrivet av Borttagen: Jag har läst att man aldrig har fem fingrar på en hand när man drömmer, kan det stämma? Jag tror att jag har provat att räkna fingrarna nån gång - och misslyckats. Har för mig att det var väldigt diffust hur många fingrar jag hade egentligen, typ att de flöt ihop med varandra eller att antalet varierade mellan olika gånger som jag försökte räkna dem. Det var ganska längesen, så jag kommer inte ihåg så noga^^ ![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
12 sep, 2013 22:15 |
|
Borttagen
|
Skrivet av ikka: Skrivet av Borttagen: Jag har läst att man aldrig har fem fingrar på en hand när man drömmer, kan det stämma? Jag tror att jag har provat att räkna fingrarna nån gång - och misslyckats. Har för mig att det var väldigt diffust hur många fingrar jag hade egentligen, typ att de flöt ihop med varandra eller att antalet varierade mellan olika gånger som jag försökte räkna dem. Det var ganska längesen, så jag kommer inte ihåg så noga^^ Okej, tack. Jag har försökt få in en vana att alltid kolla på klockan två gånger, räknat mina fingrar och fråga mig själv om jag drömmer lite då och då så att dessa vanor ska följa med in i drömmen och avslöja hur vidare jag drömmer eller inte :p 12 sep, 2013 22:28 |
|
Solkatten
Elev |
Asså när man då klardrömmer vaknar man upp i sitt rum vid samma tid då eller? :s
"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed." 12 sep, 2013 22:50 |
|
YES
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Solkatten: Skrivet av Borttagen: Jag vill verkligen lära mig att styra drömmar! Har någon här testat att göra en WILD? Jag tänkte prova inatt men är ganska rädd...:s Om ni har blev ni rädda och hur kändes det? Vad är det? Fanny13: Asså hur ser det ut när man styr ens dröm? Ser man sig själv som om man kollar på en annan (asså typ som i en film eller något) eller är man i ens riktiga kropp också känns det som att man är i verkligheten eller vad? Är riktigt nyfiken! Hur många minuter i drömmen har det gått i verkligheten? Det är en teknik för att få lucida drömmar, nu vet jag inte särskilt mycket om det men utifrån vad jag läst då så kan det vara riktigt skrämmande. Vet du vad en sömnparalys är? (När man vaknar innan kroppen vaknar och inte kan röra sig) Det är ungefär vad det hela går ut på. Man försöker hamna i det tillståndet och sedan liksom flyta vidare in i drömmen. Dock är det ganska mycket att tänka på osv. Om jag förstår dig rätt så har jag gjort det flera gånger! Det är dock rätt läskigt enligt mig. Jag har aldrig lyckats flyta tillbaka till att drömma och jag gör det aldrig med flit. Men när det händer brukar jag ofta drömma att jag faler ner för nått stup av nått slag. Då blir jag plötsligt vid medvetande och kan se mitt rum men kan inte röra mig. Då känns det i kroppen som att jag fortfarande faller och efter en stund som är otroligt svår att avgöra så känns det som att jag slår emot sängen/marken efter fallet trots att jag inte har rört mig ett dug. Efter det brukar jag "vakna" helt. (Om jag nu förstod dig rätt. xD) Whatever
13 sep, 2013 06:46 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen