Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Finska böckerna

Forum > Harry Potter > Finska böckerna

1 2 3 4 5
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Haha, jag har läst en av böckerna. Hatar alla konstiga namn, typ Professori Kalkaros (Professor Snape), Professori McGarmiwa (Professor McGonnagall) osv.

Glöm inte TYLYPAHKA! (Hogwarts) ;D

ÅH JA!

Just why, come on Finland what's wrong with you?

Finnar (hostvihost) översätter ju allt till och med städer ex. Stockholm - Tukholma
Det stör mig så sjukt mycket XD

ja usch vi är ju äckliga

okej nej

men ändå liksom. min finskalärare sa typ "Jag tycker att det är trevligt att de översätter till så fina och roliga namn! Svenskarna är så lata och vill bara bli engelsmän allihop." HAHAHAHAHAHAH JAG DOG XD

11 jan, 2013 19:46

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Haha, jag har läst en av böckerna. Hatar alla konstiga namn, typ Professori Kalkaros (Professor Snape), Professori McGarmiwa (Professor McGonnagall) osv.

Glöm inte TYLYPAHKA! (Hogwarts) ;D

ÅH JA!

Just why, come on Finland what's wrong with you?

Finnar (hostvihost) översätter ju allt till och med städer ex. Stockholm - Tukholma
Det stör mig så sjukt mycket XD

ja usch vi är ju äckliga

okej nej

men ändå liksom. min finskalärare sa typ "Jag tycker att det är trevligt att de översätter till så fina och roliga namn! Svenskarna är så lata och vill bara bli engelsmän allihop." HAHAHAHAHAHAH JAG DOG XD

AHAHAHAHA that's about right

11 jan, 2013 19:47

Pond
Elev

Avatar


Haha, aw. Dem ser.. Unika ut.

She's the queen of let's play, ALL HAIL TO THE MANGAMINX

11 jan, 2013 23:09

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Haha, jag har läst en av böckerna. Hatar alla konstiga namn, typ Professori Kalkaros (Professor Snape), Professori McGarmiwa (Professor McGonnagall) osv.


Tack och lov för den svenska översättningen alltså... phew!

11 jan, 2013 23:30

Borttagen

Avatar


Herregud! Det är inte ens likt! 7:e boken har ju Harry en jättestor näsa. (Ingen får ta illa upp)

11 jan, 2013 23:37

Sirius_Musta
Elev

Avatar


Jag bara ä l s k a r de finska omslagen! ♥ Har snart alla på finska också.

Och vadå finnar översätter allt? Finska är ju faktiskt ett helt annat språk, det skulle inte gå att läsa Professori Snape.. ja, ni förstår säkert själva. Och Professori McGonagalli skulle det ju bli. Ni hör ju själv hur det låter! Finnarna är smarta som bytt och översatt namnen så att de liksom flyter på i texten.

Och så Tukholma. Förstår inte.. Typ alla (iaf många) finska städer finns ju på svenska också. Det är väl helt naturligt? Där skulle det ju också låta lite konstigt att säga "Minä olen menos Stockholmiin". Och vi säger väl kanske också oftare att "jag ska till Helsingfors" än att säga "jag ska till Helsinki"...eller vad vet jag..

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi45.tinypic.com%2F29mpo9y.jpg

12 jan, 2013 01:19

Dilly Weasley
Elev

Avatar


Orden är ganska som tex "Luihuinen"(slytherin), " Rohkelikko"( är inte säker hur man stavar, men...gryffindor), puuskupuh(Hufflepuff), Korpinkynsi(Ravenclaw)!

"Hm, you must be a Weasley"

12 jan, 2013 08:58

Borttagen

Avatar


Skrivet av Kintsugi:
De finska omslagen känns konstiga men vanliga. Känns som att det är en återkommande stil om jämför med andra HP-omslag runt om i världen.

Jag älskar att det finns så himla många olika stilar, motiv, arbetstekniker och perspektiv som återspeglar Harry Potter-böckerna på världens alla omslag. Mina favoriter är och förblir Sveriges följt av Danmarks men det är nog för att jag älskar det vackra djupet och tekniken hos dem båda.

Sökte på de danska omslagen, de var snyggare än de svenska tycker jag

13 jan, 2013 12:34

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Kintsugi:
De finska omslagen känns konstiga men vanliga. Känns som att det är en återkommande stil om jämför med andra HP-omslag runt om i världen.

Jag älskar att det finns så himla många olika stilar, motiv, arbetstekniker och perspektiv som återspeglar Harry Potter-böckerna på världens alla omslag. Mina favoriter är och förblir Sveriges följt av Danmarks men det är nog för att jag älskar det vackra djupet och tekniken hos dem båda.

Sökte på de danska omslagen, de var snyggare än de svenska tycker jag


Tror även att JK Rowling har favoriserat de danska över alla andra också. Vet inte om fallet fortfarande är så dock men vill minnas att hon sagt det i någon intervju

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

13 jan, 2013 12:50

Borttagen

Avatar


Skrivet av Kintsugi:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Kintsugi:
De finska omslagen känns konstiga men vanliga. Känns som att det är en återkommande stil om jämför med andra HP-omslag runt om i världen.

Jag älskar att det finns så himla många olika stilar, motiv, arbetstekniker och perspektiv som återspeglar Harry Potter-böckerna på världens alla omslag. Mina favoriter är och förblir Sveriges följt av Danmarks men det är nog för att jag älskar det vackra djupet och tekniken hos dem båda.

Sökte på de danska omslagen, de var snyggare än de svenska tycker jag


Tror även att JK Rowling har favoriserat de danska över alla andra också. Vet inte om fallet fortfarande är så dock men vill minnas att hon sagt det i någon intervju

Förstår varför

13 jan, 2013 12:50

1 2 3 4 5

Forum > Harry Potter > Finska böckerna

Du får inte svara på den här tråden.