En kostig sak i böckerna
Forum > Harry Potter > En kostig sak i böckerna
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
ikka
Elev |
^Hm, nej. Eller, jag vet ingenting om Lockhart's blodstatus, men oavsett om han vet vad en telefon är eller inte så kan han väl knappast behöva den på Hogwarts? Eller ens kunna använda den där. Låter som en miss.
![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
2 feb, 2011 20:30 |
|
Borttagen
|
Skrivet av ikka: ^Hm, nej. Eller, jag vet ingenting om Lockhart's blodstatus, men oavsett om han vet vad en telefon är eller inte så kan han väl knappast behöva den på Hogwarts? Eller ens kunna använda den där. Låter som en miss. Jag menar det! måste vare en miss! 2 feb, 2011 20:32 |
|
soratanaka
Elev |
Skrivet av ikka: Btw, en sak som jag kom att tänka på nu. Är det någonsin någon på Hogwarts som blir sjuk? Eller finns det besvärjelser emot sjukdomar? De använder väl Pepper-Up Potions, eller är de fanfic, det med? Madam Pomfrey är ju där. Antar att det inte ligger i större vikt när det inte handlar om huvudkaraktärerna, och Rowling hoppar ofta över sådana saker för att skriva mer relevanta saker än en lätt förkylning snabbt botad av trolldrycker. Skrivet av Borttagen: En sak som stör mig är att i 2an så när Lockman försöker komma iväg snabbt och håller på att packa, så kommer Ron och Harry in och frågar vart han är påväg. Då svarar Lockman att han har fått ett "brådskande samtal". Han vet väl inte ens vad en telefon e? (Så är det i den svenska versionen, så det kanske är något fel med översättningen?) Kan lika gärna innebära ett illvrål. Samtal behöver inte nödvändigtvis innebära telefon. Dessutom kan det vara annan innebörd i trollkarlsvärlden (e.g. illvrål, ugglepost, floo-call - vilket Sirius Black använder sig av i fjärde boken för att nå Harry, det vill säga att man dyker upp via brasan, eller vad det heter på svenska. I engelskan kallas detta "Floo Network" "We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people." 2 feb, 2011 20:37 |
|
Borttagen
|
Skrivet av soratanaka: Skrivet av ikka: Btw, en sak som jag kom att tänka på nu. Är det någonsin någon på Hogwarts som blir sjuk? Eller finns det besvärjelser emot sjukdomar? De använder väl Pepper-Up Potions, eller är de fanfic, det med? Madam Pomfrey är ju där. Antar att det inte ligger i större vikt när det inte handlar om huvudkaraktärerna, och Rowling hoppar ofta över sådana saker för att skriva mer relevanta saker än en lätt förkylning snabbt botad av trolldrycker. Skrivet av Borttagen: En sak som stör mig är att i 2an så när Lockman försöker komma iväg snabbt och håller på att packa, så kommer Ron och Harry in och frågar vart han är påväg. Då svarar Lockman att han har fått ett "brådskande samtal". Han vet väl inte ens vad en telefon e? (Så är det i den svenska versionen, så det kanske är något fel med översättningen?) Kan lika gärna innebära ett illvrål. Samtal behöver inte nödvändigtvis innebära telefon. Dessutom kan det vara annan innebörd i trollkarlsvärlden (e.g. illvrål, ugglepost, floo-call - vilket Sirius Black använder sig av i fjärde boken för att nå Harry, det vill säga att man dyker upp via brasan, eller vad det heter på svenska. I engelskan kallas detta "Floo Network" Men borde det inte va "brådskande meddelande" då? 2 feb, 2011 20:40 |
|
soratanaka
Elev |
@Angelina; Som sagt, trollkarlsvärlden kan använda ungefär likadana uttryck som vi, men att det, i det samhället, betyder något annat.
En större miss är väl ändå att efter GoB, när Voldemort använt Harrys blod, ändå inte kan ta sig in genom "the Blood Wards" på Privet Drive 4. "We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people." 2 feb, 2011 20:41 |
|
Magiska Ellie
Elev |
Har alltid funderat på hur trollkarlar fixar att lära sig läsa, skriva och räkna - såna där grundläggande saker som de inte lär sig på Hogwarts. För vad jag har förstått är det bara Harry och de mugglarfödda eleverna som har gått på mugglarskola innan. Sedan är man ju inte direkt fulländad på stavning och skrivning när man var 11 år... men eleverna vidarutvecklas ju inte på det området på Hogwarts. Lär trollkarlsföräldrarna upp sina barn själva, eller finns det någon slags trollformel för att lära sig sånt? ^^
/Ellie 2 feb, 2011 20:49 |
|
soratanaka
Elev |
Skrivet av Magiska Ellie: Har alltid funderat på hur trollkarlar fixar att lära sig läsa, skriva och räkna - såna där grundläggande saker som de inte lär sig på Hogwarts. För vad jag har förstått är det bara Harry och de mugglarfödda eleverna som har gått på mugglarskola innan. Sedan är man ju inte direkt fulländad på stavning och skrivning när man var 11 år... men eleverna vidarutvecklas ju inte på det området på Hogwarts. Lär trollkarlsföräldrarna upp sina barn själva, eller finns det någon slags trollformel för att lära sig sånt? ^^ Detta har jag också funderat över. Min tro är att barn från trollkarlsfamiljer skickas till antingen speciella skolor för att lära sig sådana saker, eller till vanliga mugglarskolor. Eftersom fysik, kemi, biologi och teknik inte är de viktigaste ämnena i trollkalrsvärlden så antar jag att dessa ämnen kommer i en vidareutbildning (för exempelvis en Onämbar kan dessa ämnen vara obligatoriska). Språket bör utvecklas avsevärt när lärarna rättar läxorna och rättar dem i språk (jag antar att detta förekommer). Sedan går det väl "snabbare" i utbildningen i England. Men jag förstår din poäng och även jag har funderat över detta. Även andra, eftersom detta "förekommer" i en del fanfictions. "We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people." 2 feb, 2011 21:15 |
|
EMELESEL
Elev |
Skrivet av Magiska Ellie: Har alltid funderat på hur trollkarlar fixar att lära sig läsa, skriva och räkna - såna där grundläggande saker som de inte lär sig på Hogwarts. För vad jag har förstått är det bara Harry och de mugglarfödda eleverna som har gått på mugglarskola innan. Sedan är man ju inte direkt fulländad på stavning och skrivning när man var 11 år... men eleverna vidarutvecklas ju inte på det området på Hogwarts. Lär trollkarlsföräldrarna upp sina barn själva, eller finns det någon slags trollformel för att lära sig sånt? ^^ man börjar ju på hogwarts när man är elva år, då har man ju lärt sig sådant i mugglarskolan eller? 3 feb, 2011 15:55 |
|
Bellatrix!!
Elev |
Jepp, så tror jag med att det är!
_______________________________________ Bellatrix!!♥♥♥♥♥♥ http://www.youtube.com/watch?v=Tx1XIm6q4r4 3 feb, 2011 16:14 |
|
EMELESEL
Elev |
men man kan inte ha hunnit lära sig så mycket matte och så på bara 4 år.
3 feb, 2011 16:16 |
Du får inte svara på den här tråden.



Mugglarportalen