@ Intresseklubben antecknar
Forum > Off Topic > Intresseklubben antecknar
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Leoney
Elev |
Skrivet av L'Amour et Psyché: nu antar jag ju att du är ironisk men HERREGUD vad det kliar i fingrarna att skriva världens uppsats om varför papperssugrör till viss del är SÄMRE än plastsugrörHallå. Jag tänker rädda planeten med hjälp av pappersugrör. Amicis
5 aug, 2022 18:21 |
|
Solkatten
Elev |
Visste inte vad jag skulle välja så jag bara tog något och det blev pengar kan visst köpa lycka. Dock beror det såklart på vad man köper och hur mycket av något man köper. Förstår inte hur folk kan påpeka att pengar inte kan köpa lycka? Beror på helt hur man ser det. Lycka kan komma från vad som helst, med eller utan pengar. Ge någon som har snålt med pengar några tusenlappar och se hur dom reagerar liksom... man blir inte ledsen av pengar precis. x)
"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed." 5 aug, 2022 18:40 |
|
Eckeltricity
Elev |
Solkatten: Jag är nog en av dom som skulle kunna påpeka att pengar inte kan köpa lycka, haha! xD Men det är ju precis som du säger, det beror på helt hur man ser det. Jag säger inte emot dig, det jag skrivit nedan är mer som en vidareutveckling av det du skriver att "det beror såklart på vad man köper och hur mycket av något man köper!" och att "lycka kan komma från vad som helst, med eller utan pengar"
Det här med om pengar kan köpa lycka... det kan ju också ha att göra med hur man definerar lycka. För att ha ett lyckligt liv i det långa loppet ska det mer till än pengar, även om det såklart kan ge tillfällig lycka i stunden. Får man plötsligt några tusenlappar så räcker ju inte de hur länge som helst, även om man blir glad för dom. Och så ställs man inför problemet kring hur man ska investera dem för att fortsätta vara lycklig även när de tar slut? Då kanske inte lyckan ligger i pengarna i sig, utan i ens egen förmåga att handskas med pengar. Och att bara spara dem på en hög ger kanske en ekonomisk trygghet för oväntade utgifter, men det är ju ju inte riktigt lycka det heller (eller så är det? Beror på definition som sagt)... och SÅKLART underlättar det mycket att slippa bekymra sig om pengar för sina dagliga basala behov (mat osv) för då har man mer tid att fokusera på vad som verkligen ger lycka om man slipper jaga mat för dagen hela tiden. Lite personligt från min egen erfarenhet: Den period i livet då jag var som "fattigast" (jag hade råd till att hyra ett litet rum i ett kollektiv, ett busskort och enkel, billig mat, ville jag göra något extra fick jag prioritera bort "riktig mat" och äta havregrynsgröt i en vecka) minns jag tillbaka på som ganska lycklig och jag kände mig nästan aldrig fattig, även om det var stunder då jag blev stressad över ekonomin. Jag levde ett självständigt liv, jag hade börjat plugga igen och jag hade skaffat massa nya sociala sammanhang. Mina kurskamrater som hade fullt CSN-stöd satt och klagade över hur lite pengar de hade fastän de hade flera tusenlappar mer i månaden än jag och de flesta hade en partner med heltidsjobb. Sedan var det förstås skönt när jag skaffade ett extraknäck och slapp vända på varenda krona. Nu har jag heltidsjobb sedan sex år och en bra lön (OBS: bra lön enligt mina egna mått mätt, inte enligt samhället eller mina kollegor i samma yrke) men mina lyckonivåer har ju gått både upp och ner hela tiden av olika saker som händer i livet. Men har alltid en tacksamhet till att jag inte behöver bekymra mig om pengar, men också en tacksamhet att jag vet att jag har förmågan att hantera det även om det av någon anledning skulle bli knapert igen, för jag har klarat det förr! "I have no idea where this will lead us, but I have a definite feeling it will be a place both wonderful and strange." - Dale Cooper, Twin Peaks. "Vi tänker leva la vida, sen får det bli vad det blir, va?" - Medina 6 aug, 2022 09:22 |
|
Minihäst
Elev |
Skrivet av Leoney: läser gärna Skrivet av L'Amour et Psyché: nu antar jag ju att du är ironisk men HERREGUD vad det kliar i fingrarna att skriva världens uppsats om varför papperssugrör till viss del är SÄMRE än plastsugrör Hallå. Jag tänker rädda planeten med hjälp av pappersugrör. another day, another slay 6 aug, 2022 14:58 |
|
Leoney
Elev |
Skrivet av Minihäst: hihi allt jag behövde höra Skrivet av Leoney: läser gärna Skrivet av L'Amour et Psyché: nu antar jag ju att du är ironisk men HERREGUD vad det kliar i fingrarna att skriva världens uppsats om varför papperssugrör till viss del är SÄMRE än plastsugrör Hallå. Jag tänker rädda planeten med hjälp av pappersugrör. så de flesta restauranger och hushåll har ju börjat använda papperssugrör istället för plastsugrör vilket kan se bra ut om man inte går in på djupet, för plast är dåligt för miljön, tar död på våra hav, oljan börjar ta slut och det är fossilt och allt det där som de flesta redan vet. men!!! skogar som har vuxit i flera hundra år lagrar koldioxid och andra växthusgaser i kolsänkor och i marken, olika beroende på vilken typ av mark. skogarna mår jättebra av att lagra koldioxid och får frodas på det, om skogarna låts vara ifred. men skogsindustrin är smutsig. när man kalavverkar en skog eller bitar av en skog tar man inte bara träden (och förstör ekosystemen), utan man öppnar upp en kolsänka med otroliga mängder koldioxid och andra växthusgaser. inte bara tar man bort de få ting på vår jord som kan lagra koldioxid, man släpper även ut all den koldioxid som har lagrats i flera hundra år. dessa utsläpp räknas inte ens med i beräkningen av alla sveriges utsläpp per år. kollar man bara på statistiken (som jag inte kan så bra i huvudet och inte orkar kolla upp oops) så är ju inte skogsindustrin den största utsläpparen. detta är FEL. eftersom alla utsläpp inte tagits med i beräkningen. så skogsindustrin är faktiskt den största utsläpparen av växthusgaser i sverige. ser man globalt så släpper skogsindustrin ut mer än fossila bränslen, om man räknar med alla utsläpp i samband med kalhuggning eller annan avverkning. och innan någon nu kommer och säger "men om man planterar två träd för varje träd man fäller är det ingen fara!!!1!!1!!" JO. det är det visst! för det tar ALLDELES FÖR MÅNGA ÅR innan ett nyplanterat träd har lagrat lika mycket koldioxid som trädet man fällde för alla de åren sedan. lägger man då till utsläppen från kolsänkan som öppnades upp... det är enorma mängder som ett stackars litet nyplanterat träd inte kommer kunna samla ihop. vilket ju då, ganska uppenbart, leder till ökade utsläpp. vad har det med sugrören att göra? well, papperssugrören kommer ju från grunden från den smutsiga skogsindustrin vars utsläpp hade toppat statistiken om allt togs med i beräkningarna. plastsugrören kommer från den smutsiga, fossila oljeindustrin, och är också jättedåliga. men ser man bara till utsläpp är papperssugrören sämre. så för att sammanfatta: använd inte ens sugrör. det är ju inte värt det. alla dessa engångsartiklar. och för vad? för att drickan ska bli lite roligare/se bättre ut? nah, bort med sugrören som förstör vår planet har tyvärr inga källor, är otroligt trött och skrev från minnet mestadels från det jag hört från en föreläsning med sveriges expertigaste skogsexpert samt från andra aktivister lite här och var. har säkert formulerat mig konstigt någonstans/kommit ihåg fel så rätta mig gärna isf Amicis
6 aug, 2022 18:09 |
|
Newt's Niffler
Elev |
Jag: Jag är så oaktiv på mugglis varför skriver jag knappt något längre...
Också jag: har avbevakat typ alla trådar förutom IA och några till så märker inte om något händer och hittar aldrig trådar att skriva i även om jag fortfarande går in på sidan ett par gånger om dagen 6 aug, 2022 19:34 |
|
Annabeth the Chaser
Elev |
Någon som har tips på hur man kan börja träna eller få in rörelse i sin vardag?
Jag har hela mitt liv tränat ganska mycket, främst gymnastik, men förra året slutade jag och har sedan dess testat lite friidrott och dans. Det senaste halvåret har jag dock i princip slutat helt med all typ av träning. I början var det skönt, men nu börjar jag känna att jag skulle vilja göra något igen. Problemet är att jag inte vet vad. Jag har aldrig elittränat, men det var ändå tävlings och utvecklingsfokuserad träning och nu känns det svårt att hitta en bra balans med endast motionsträning som känns rolig. ![]()
6 aug, 2022 20:01 |
|
Bokhyllan
Elev |
Skrivet av Annabeth the Chaser: Någon som har tips på hur man kan börja träna eller få in rörelse i sin vardag? Jag har hela mitt liv tränat ganska mycket, främst gymnastik, men förra året slutade jag och har sedan dess testat lite friidrott och dans. Det senaste halvåret har jag dock i princip slutat helt med all typ av träning. I början var det skönt, men nu börjar jag känna att jag skulle vilja göra något igen. Problemet är att jag inte vet vad. Jag har aldrig elittränat, men det var ändå tävlings och utvecklingsfokuserad träning och nu känns det svårt att hitta en bra balans med endast motionsträning som känns rolig. du kan ju alltid skaffa medlemskap på friskis och träna med mig : ) har inte kommit igång så mkt än, men tycker det är kul med jympa station (styrka och kondition till musik), cirkelgym och danspass sen typ föja yogapass på youtube och försöka göra det varje dag eller några ggr per vecka! tycker det är skönt att det är lite lugnare och att upptäcka hur många sätt kroppen kan röra sig på egentligen
6 aug, 2022 23:10 |
|
Solkatten
Elev |
Någon som vet om det går och hur man gör för att ladda ner program eller klipp från sidor som TV4 Play och SVT Play? Med tanke på att det som ligger ute där inte ligger kvar där för alltid hade det varit väldigt bra om det gick...
"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed." 6 aug, 2022 23:49 |
|
Emmi
Prefekt |
jag ska spendera mer än många timmar på båtar och bussar framöver och tänkte jag skulle beställa hem X antal böcker nu. Men jag har ide torka. Har valt ett par böcker men tänkte ta några till. Tänkte vad e nu inte bättre än mugglis då.. Är intresserad av det allra mesta, har läst mest fantasy så det är inte riktigt av intresse MEEN är det en jätte, jätte bra bok så absolut är det värt att nämna. Tack på förhand kompisar.
7 aug, 2022 09:26 |
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen