@ Intresseklubben antecknar
Forum > Off Topic > Intresseklubben antecknar
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Katla
Elev |
MIN B-UPPSATS ÄR GODKÄND!!!!!!
♏︎ 6 jun, 2020 14:30 |
|
Kintsugi
Prefekt |
Skrivet av Lazarus: Glad Nationaldag! ♥ Tack för att jag får bo i ert underbara land :' Har faktiskt snart bott här lika länge som jag bott i Polen. Och ser ärligt talat Sverige mer som mitt hem, än vad Polen någonsin varit! Så himla fint ♥ men istället för "ert", förslagsvis: vårat Dock vill jag ju höra om alla maträtter, lustiga uttryck, märkliga trender som är charmen med Polen. Seglade till Szczecin (Schweiz är ju ändå lätt att skriva efter det här) en sommar och älskade vistelsen! Grönskan i hamnen var magnifik, människorna som besökte skeppet var fantastiska och nattlivet: jag menar, kom igen, schyssta barer och nattklubbar som passade mig i min period som forskande "ung vuxen" ♥ ☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 6 jun, 2020 14:59 |
|
GinnyHermionePotter
Elev |
Minns ni för några år sedan då alla gjorde de här quizen om sig själva?
Jag hade långtråkigt, kom och tänka på de här quizen och gjorde ett! Här är det om någon orkar göra det! http://www.quizyourfriends.com/take-quiz.php?id=2006060819447609&cpy& 6 jun, 2020 15:02 |
|
Lazarus
Prefekt |
Skrivet av Kintsugi: Skrivet av Lazarus: Glad Nationaldag! ♥ Tack för att jag får bo i ert underbara land :' Har faktiskt snart bott här lika länge som jag bott i Polen. Och ser ärligt talat Sverige mer som mitt hem, än vad Polen någonsin varit! Så himla fint ♥ men istället för "ert", förslagsvis: vårat Dock vill jag ju höra om alla maträtter, lustiga uttryck, märkliga trender som är charmen med Polen. Seglade till Szczecin (Schweiz är ju ändå lätt att skriva efter det här) en sommar och älskade vistelsen! Grönskan i hamnen var magnifik, människorna som besökte skeppet var fantastiska och nattlivet: jag menar, kom igen, schyssta barer och nattklubbar som passade mig i min period som forskande "ung vuxen" ♥ Good point! Polen kan vara fint! Det är väl mest människor där som fick mig att inte känna mig välkommen alls, dels pga att mina föräldrar var buddhister i ett väldigt katolskt land. Polen har många uttryck, bra maträtter, men charmen vet jag inte haha. Det jag spontant kommer på nu är att när man säger "no" så betyder det mer eller mindre "yep" och alla blir förvirrade när jag pratar med mamma och säger no så ofta x) och så har vi lite konstiga uttryck, plus mycket dialektalt också. Mamma brukar t ex säga "siki Weroniki" om hennes te är för svagt (översättning: Weronikas piss), och är hennes kaffe för starkt så säger hon "jaka siekiera", vilket betyder "vilken yxa" Finns väldigt mycket märkligt/traditionellt som kommer från katolicism också. Det jag och min familj har tagit med oss hit, trots att ingen av oss är troende, är att vid julbordet alltid ha en extra stol ifall någon kommer och ringer på. Typ genomresa eller så. Så ska man vara beredd på att ta emot hen som gäst Kommer inte på mer just nu, men finns säkert massor! Maten jag kan rekommendera är pierogi ruskie
6 jun, 2020 15:18 |
|
Kintsugi
Prefekt |
Skrivet av Lazarus: Spoiler: Tryck här för att visa! Good point! Polen kan vara fint! Det är väl mest människor där som fick mig att inte känna mig välkommen alls, dels pga att mina föräldrar var buddhister i ett väldigt katolskt land. Polen har många uttryck, bra maträtter, men charmen vet jag inte haha. Det jag spontant kommer på nu är att när man säger "no" så betyder det mer eller mindre "yep" och alla blir förvirrade när jag pratar med mamma och säger no så ofta x) och så har vi lite konstiga uttryck, plus mycket dialektalt också. Mamma brukar t ex säga "siki Weroniki" om hennes te är för svagt (översättning: Weronikas piss), och är hennes kaffe för starkt så säger hon "jaka siekiera", vilket betyder "vilken yxa" Finns väldigt mycket märkligt/traditionellt som kommer från katolicism också. Det jag och min familj har tagit med oss hit, trots att ingen av oss är troende, är att vid julbordet alltid ha en extra stol ifall någon kommer och ringer på. Typ genomresa eller så. Så ska man vara beredd på att ta emot hen som gäst Kommer inte på mer just nu, men finns säkert massor! Maten jag kan rekommendera är pierogi ruskie HAHAHAHAHAHA omg, du får tummar imorgon ♥ Det här är fantastiskt! Så många frågor. Vem är den där Weronika som relateras till? Varför är hennes piss icke-smaksatt? Uttrycker känns väldigt "baltiska/finska" i mitt huvud. Kan du starta en polska-tråd här så att vi kan lära oss annat än fula ord och svordomar? (jobbat till sjöss, varit på varvet: inte direkt vackraste polskan en kommit i kontakt med). Fick tår i ögat av att höra om stolen (dumma gullök). ♥ Hur fint är inte det? Tack! Jag ska se till att hitta på något liknande så snart jag är bosatt i ett "riktigt hem" (from. i höst). pierogi ruskie påminner ju väldigt mycket om dumplings. På några foton ser det ut att vara någon vit kräm till, är det middagsrätt eller efterrätt? =) Sött? salt? pannkaksliknande? ☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 6 jun, 2020 15:30 |
|
Lazarus
Prefekt |
Kintsugi
Skulle faktiskt kunna skapa någon tråd! Måste bara komma ihåg fler saker som är typiskt polska/jag växt upp med. Det är verkligen fint med traditioner, särskilt när de är sådär wholesome De är väl lite som dumplings I guess, men annorlunda i konsistens! "Degen" är gjord av mjöl och hett vatten. Vissa har även ägg i, men jag brukar skippa det. Pierogi ruskie är den versionen av pierogi som har en fyllning gjord av kokt potatis, stekt lök, och så twaróg (hittar inte svenskt ord för det, men på engelska heter det Polish farmer's cheese) och så salt och peppar. Men pierogi kan man göra med annan fyllning! Finns med kött, och med surkål och svamp. De två och pierogi ruskie äts vanligtvis som middag! Men man kan göra pierogi med fruktfyllning också; populärt är med jordgubbar vilket är perfekt att äta på sommaren
6 jun, 2020 15:41 |
|
Frivolt
Elev |
Skrivet av Lazarus: Glad Nationaldag! ♥ Tack för att jag får bo i ert underbara land :' Har faktiskt snart bott här lika länge som jag bott i Polen. Och ser ärligt talat Sverige mer som mitt hem, än vad Polen någonsin varit! JAG ÄR SÅ JÄKLA GLAD ATT DU FLYTTADE HIT ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LIXOM VAD HADE JAG GJORT UTAN DIG?!?!?!?!? ♥ 6 jun, 2020 15:42 |
|
Lazarus
Prefekt |
Skrivet av Frivolt: Skrivet av Lazarus: Glad Nationaldag! ♥ Tack för att jag får bo i ert underbara land :' Har faktiskt snart bott här lika länge som jag bott i Polen. Och ser ärligt talat Sverige mer som mitt hem, än vad Polen någonsin varit! JAG ÄR SÅ JÄKLA GLAD ATT DU FLYTTADE HIT ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LIXOM VAD HADE JAG GJORT UTAN DIG?!?!?!?!? ♥ Och jag utan dig?? ♥
6 jun, 2020 15:55 |
|
Pixelow
Elev |
Jag är så stressad just nu
6 jun, 2020 16:07 |
|
Frivolt
Elev |
Skrivet av Lazarus: Skrivet av Frivolt: Skrivet av Lazarus: Glad Nationaldag! ♥ Tack för att jag får bo i ert underbara land :' Har faktiskt snart bott här lika länge som jag bott i Polen. Och ser ärligt talat Sverige mer som mitt hem, än vad Polen någonsin varit! JAG ÄR SÅ JÄKLA GLAD ATT DU FLYTTADE HIT ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LIXOM VAD HADE JAG GJORT UTAN DIG?!?!?!?!? ♥ Och jag utan dig?? ♥ Vi hade nog inte klarat oss länge ♥ 6 jun, 2020 16:18 |
Du får inte svara på den här tråden.


Mugglarportalen