Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

@ Intresseklubben antecknar

Forum > Off Topic > Intresseklubben antecknar

1 2 3 ... 26886 26887 26888 ... 30035 30036 30037
Användare Inlägg
Lunan95
Elev

Avatar


Jag har varit borta i nästan tio tusen år! O_O

Men var lugna allihop, Lunan har återvänt!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia3.giphy.com%2Fmedia%2Fl2SpKdrBxH8jp9mhy%2Fgiphy.gif "Statement begins..."

6 sep, 2019 01:46

Newt's Niffler
Elev

Avatar


Hur räknar man ut densiteten? Hur skriver jag det på ett bra sätt i min labbrapport?


Hur omvandlar man ml till g? Hur skriver man det på bästa sätt?

Hur skriver jag en bra inledning till Arkimedes princip?

6 sep, 2019 06:34

Elinaey
Elev

Avatar

+2


Skrivet av Newt's Niffler:
Hur räknar man ut densiteten? Hur skriver jag det på ett bra sätt i min labbrapport?


Hur omvandlar man ml till g? Hur skriver man det på bästa sätt?

Hur skriver jag en bra inledning till Arkimedes princip?



1. densitet beräknas genom att du dividerar massan med volymen. om du ex. har ett kilo vatten som är av volymen en liter så tar du 1kg / 1liter så får du 1 kg/l.
Nu vet jag inte vilken årskurs du går i och utifrån det varierar kraven på hur korrekt din labbrapport bör vara. Men om du vill att det ska vara snyggt bör du skriva upp formeln för densitet, och därmed också införa den grekiska bokstaven rå (ser ut typ som en bakochframvänd nia, googla!). Då blir formeln "rå"=m/V, dvs densititeten är massan genom volymen.

2. Att omvandla milliliter till gram går inte riktigt om du inte vet materialets densitet. Om du inte vet det tror jag att du gjort något fel eller missförstått uppgiften (vilket såklart går att lösa). Om du vet densiteten så kan du använda dig av formeln vi hade ovan, men multiplicera med V på båda sidor. Detta ger följande: Vx"rå"=Vx(m/V), vilket ger Vx"rå"=m. Då kan du därefter multiplicera volymen med densiteten för materialet för att få dess massa. Tänk på att massan och volymen måste vara av samma storleksordning, dvs ml och g ELLER l och kg

3. Försök att börja med att kanske förklara kort vem arkimedes var (om du vill och hinner) för att sedan gå in på vad han gjorde (dvs doppade ett föremål i vatten typ) Sedan kan du gå djupare in på själva principen och förklara hur den fungerar. Ge gärna ett exempel (som inte har med laborationen själv att göra) på vad den används till i samhället! bra källa om du har inloggning till NE (kan funka annars ändå så prova )
hjhttps://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/arkimedes

Hoppas något hjälpte

6 sep, 2019 06:54

thecellabration
Elev

Avatar


idag ska vi till åka till danselevernas hus och ha "kroki" medan de har danslektion, har inte haft kroki sedan i våras och så börjar höstens första pass med att teckna folk som konstant rör på sig hdsjghsdgk
men det ska bli intressant i alla fall......

6 sep, 2019 07:58

LoserbecomesLover
Elev

Avatar


jag har no nu yall i love it

love is love

6 sep, 2019 08:48

Solkatten
Elev

Avatar


Känns som att forumet har varit ganska oaktivt idag. Vad gör alla. x)

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

6 sep, 2019 19:21

Salem
Lärare

Avatar


Skrivet av Solkatten:
Känns som att forumet har varit ganska oaktivt idag. Vad gör alla. x)


Har arbetat sedan 08.00 och slutar om 28 minuter.. Så rätt seg dag hehe..!!!!!!!!


Själv?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F5caa31c1633b84827fed492c1cc1c9f8%2Ftumblr_oow0ik9m1R1sg438co1_500.gif

6 sep, 2019 19:32

Lunan95
Elev

Avatar

+1


Okej, rätt mycket har hänt sen jag var sist inloggad på mugglis (mars, herre jösses).

Jag bor på ett internat på min skola, jag har en riktig Hogwarts upplevelse här. Jag studerar och har lektioner på morgonen. På eftermiddagen gör jag läxor, är lite social och ibland har skolan events, typ jazz-jam, språkcaféer och fredagsfester.

Japp. Alla mår bra, annars?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia3.giphy.com%2Fmedia%2Fl2SpKdrBxH8jp9mhy%2Fgiphy.gif "Statement begins..."

6 sep, 2019 19:49

Lazarus
Prefekt

Avatar


Det här med att vara sjuk och inte kunna ta sin medicin. Kan säga att jag kan verkligen känna av det där att vara utan mood stabilizers i en vecka...

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F04859ef27570d2b8e40f5eeb1343c10e%2F5ea31fd839bc49d1-b3%2Fs540x810%2Fe29420744a91fe2f22655718dcc7858b40f156ab.gif

6 sep, 2019 20:02

Frivolt
Elev

Avatar


Nån som vet när drakhandlarn kan tänkas va inne ikväll? Jag behöver drakmat D: Mina drakar svälter typ!

6 sep, 2019 20:02

1 2 3 ... 26886 26887 26888 ... 30035 30036 30037

Forum > Off Topic > Intresseklubben antecknar

Du får inte svara på den här tråden.