@ Intresseklubben antecknar
Forum > Off Topic > Intresseklubben antecknar
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
L'Amour et Psyché
Elev |
Skrivet av Borttagen: Är det vanligast att man utläser typ 2015 "tjugohundrafemton" eller "tvåtusenfemton"? Hur gör du? Jag brukar köra på förstnämnda men jag tycker sistnämnda låter finare och fler verkar använda det så jag funderar på att switcha! Förr sa jag tvåtusen-allting men jag bytte till tjugohundra dels för att många sa så, dels för att min storasyster hävdade att det var det korrekta och för att jag tycker det känns typ mjukare och mer flytande att säga än tvåtusenfemton ^^ 13 jul, 2015 22:19 |
|
Qlql
Elev |
Skrivet av L'Amour et Psyché: Skrivet av Borttagen: Är det vanligast att man utläser typ 2015 "tjugohundrafemton" eller "tvåtusenfemton"? Hur gör du? Jag brukar köra på förstnämnda men jag tycker sistnämnda låter finare och fler verkar använda det så jag funderar på att switcha! Förr sa jag tvåtusen-allting men jag bytte till tjugohundra dels för att många sa så, dels för att min storasyster hävdade att det var det korrekta och för att jag tycker det känns typ mjukare och mer flytande att säga än tvåtusenfemton ^^ Hum, jag säger tvåtusen för att det går snabbast. Frågan är vad vi ska säga på tjugotalet... tjuguhunrdatjuguett, tvåtusentjugoett eller kanske tjugotjugoett? 13 jul, 2015 22:21 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Qlql: Skrivet av L'Amour et Psyché: Skrivet av Borttagen: Är det vanligast att man utläser typ 2015 "tjugohundrafemton" eller "tvåtusenfemton"? Hur gör du? Jag brukar köra på förstnämnda men jag tycker sistnämnda låter finare och fler verkar använda det så jag funderar på att switcha! Förr sa jag tvåtusen-allting men jag bytte till tjugohundra dels för att många sa så, dels för att min storasyster hävdade att det var det korrekta och för att jag tycker det känns typ mjukare och mer flytande att säga än tvåtusenfemton ^^ Hum, jag säger tvåtusen för att det går snabbast. Frågan är vad vi ska säga på tjugotalet... tjuguhunrdatjuguett, tvåtusentjugoett eller kanske tjugotjugoett? Tycker tjugotjugoett låter bra och svängigt! Personligen säger jag tjugohundra, femtonhundra, nittonhundra osv... om man menar århundradet. Men blir det i vanliga tal eller summor (som pengar, mattetal, om man räknar från 1 och vidare) så blir det tvåtusenfemton. 13 jul, 2015 22:28 |
|
Kintsugi
Prefekt |
Skrivet av Qlql: Skrivet av L'Amour et Psyché: Skrivet av Borttagen: Är det vanligast att man utläser typ 2015 "tjugohundrafemton" eller "tvåtusenfemton"? Hur gör du? Jag brukar köra på förstnämnda men jag tycker sistnämnda låter finare och fler verkar använda det så jag funderar på att switcha! Förr sa jag tvåtusen-allting men jag bytte till tjugohundra dels för att många sa så, dels för att min storasyster hävdade att det var det korrekta och för att jag tycker det känns typ mjukare och mer flytande att säga än tvåtusenfemton ^^ Hum, jag säger tvåtusen för att det går snabbast. Frågan är vad vi ska säga på tjugotalet... tjuguhunrdatjuguett, tvåtusentjugoett eller kanske tjugotjugoett? Jag sade tvåtusen tidigare, men med tiden kändes det som att alla sa tjugohundra. Och det faller sig bättre, både i tal och i logiken: efter artonhundra och nittonhundra så kommer tjugohundra. Tjugohundratjugo kan det nog bli till en början, men det förvånar mig inte om "slanget" kommer in och bara säger tjugotjugofem Eller, så är det rimligt att bara säga 21, 22, 23... För 20-talet, 30-talet, 40-talet är för oss underförstått 1900-tal. Men snart måste 1900-talet lämna plats för 2000-talet ändå, 1800-talets 20-tal, 30-tal, 40-tal hänvisas snällt tillsammans med århundradet 1820, 1830. 1920, 1930... 20-talet (2020). Dags att förnya, tänka om, tänka framåt ☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 13 jul, 2015 22:32 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Qlql: Skrivet av L'Amour et Psyché: Skrivet av Borttagen: Är det vanligast att man utläser typ 2015 "tjugohundrafemton" eller "tvåtusenfemton"? Hur gör du? Jag brukar köra på förstnämnda men jag tycker sistnämnda låter finare och fler verkar använda det så jag funderar på att switcha! Förr sa jag tvåtusen-allting men jag bytte till tjugohundra dels för att många sa så, dels för att min storasyster hävdade att det var det korrekta och för att jag tycker det känns typ mjukare och mer flytande att säga än tvåtusenfemton ^^ Hum, jag säger tvåtusen för att det går snabbast. Frågan är vad vi ska säga på tjugotalet... tjuguhunrdatjuguett, tvåtusentjugoett eller kanske tjugotjugoett? Tycker tjugotjugoett låter bra och svängigt! Personligen säger jag tjugohundra, femtonhundra, nittonhundra osv... om man menar århundradet. Men blir det i vanliga tal eller summor (som pengar, mattetal, om man räknar från 1 och vidare) så blir det tvåtusenfemton. + Kattuggla & Kintsugi Haha, jag hade hunnit glömma att jag ställt en fråga och undrade varför så många hade citerat mig xD Tack för intressanta inputs!! 13 jul, 2015 22:33 |
|
Emma Granger
Elev |
Jag bakade precis en kladdkaka :p
Trött tjej <333 13 jul, 2015 22:40 |
|
Qlql
Elev |
13 jul, 2015 22:53 |
|
Hedwig96
Elev |
Godnatt nu hoppas jag, att jag vaknar till en bättre dag än de var igår... även fast den här också kan bli lite jobbig så ska jag kämpa!
13 jul, 2015 23:15 |
|
HuffiePuffie
Elev |
Grönan, here i comeeee!
( På fredag, inte nu. Sorry, Gröna Lund.) 13 jul, 2015 23:21 |
|
Borttagen
|
nu har jag sett färdigt death note
ska allvarligt ta och fälla en tår kommer sakna det, faktiskt jag fäster mig för mycket vid sånt här 13 jul, 2015 23:24 |
Du får inte svara på den här tråden.


Mugglarportalen