Hijab
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
childhoodlight
Elev |
Har aldrig sett någon i Sverige bära niqab, däremot har jag sett det i, självfallet, muslimska länder och London. Jag bryr mig ärligt talat inte. De tror på den religionen de tror på och de bär det de vill bära. Jag har inga åsikter om den saken.
När det kommer till hijab är det samma sak; jag finner inget fel med det. Många säger "Men de bor i Sverige, de måste anpassa sig efter oss!" - saken är ju att de redan gör det, för i Sverige råder religionsfrihet, och när de bär hijab och markerar sin religion så är det ett bevis på att de faktiskt anpassar sig efter våra lagar. Jag skulle däremot inte vilja att min lärare ska ha niqab, för jag vill gärna få känna att jag får kontakt med läraren i fråga. En lärare lär uppenbarligen ut saker och det är viktigt att man kan fokusera på läraren i HELHET och inte bara i ögonen.
25 okt, 2011 16:37 |
|
Hotissue
Elev |
Nessilini: Vi har haft den där diskussionen i skolan också. Alltså angående personer i förtroendeposition + niqab.
Jag förstår absolut vad du menar när det gäller förtryck! I några länder så är det ju lag på det. Man har inget val. Men sen så är det upp till en själv i de flesta länder där jag hoppas att dom som väljer att ha hijab har det av fri vilja MelodyJoseph: Joo... När man täcker även ögonen så blir det ju genast omöjligt att läsa av någon över huvudtaget förutom på tonläget av rösten typ...
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
25 okt, 2011 16:39 |
|
leumas vän
Elev |
25 okt, 2011 16:39 |
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av leumas vän: Niqab. Jag skulle känna kalla kårar nerför ryggraden tror jag om någon gick förbi med det. Varför?
25 okt, 2011 16:41 |
|
Borttagen
|
Jag har sett mer än 10 stycken i Sverige som har på sig niqab :O I kista, på stan och i Rinkeby och Tensta. :s
Vi pratar om det ofta i min familj. Pappa bryr sig inte, mamma och Sam (min låtsasbrorsa) tycker att det är fel och tillhör inte den västerländska samhället och jag är bara rädd för dom. 25 okt, 2011 16:44 |
|
Hotissue
Elev |
Wingardium Leviosa: Oj, tack för en väldigt utförlig och givande text!
Jag fattar helt klart vad ni har gått igenom i skolan. Det är ungefär samma som vi har gått igenom. Och ja, anledningen till att kvinnorna täcker sig kan vara av just dom där anledningarna. Sen så finns det väl säkert fler. JAG vet personligen inte alla eftersom att jag själv inte är muslim. childhoodlight: Nää, det är inte särskilt vanligt. Min kompis syster gör det dock, så det förekommer i alla fall här även om det inte är vanligt Jo, det är sant. Eftersom att det är religiöst för dom allra flesta så är man ju ändå anpassad till den svenska kulturen. leumas vän: Haha, visste inte att tyg hade så stor påverkan på folk men där ser man MelodyJoseph: Jaa, jag spenderar väldigt stor tid i Tensta, Rinkeby och Kista
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
25 okt, 2011 16:44
Detta inlägg ändrades senast 2011-10-25 kl. 16:45
|
|
leumas vän
Elev |
Skrivet av childhoodlight: Skrivet av leumas vän: Niqab. Jag skulle känna kalla kårar nerför ryggraden tror jag om någon gick förbi med det. Varför? Det är jättesvårt att förklara... JAg typ kopplar det till ondska och död. 25 okt, 2011 16:45 |
|
childhoodlight
Elev |
Skrivet av leumas vän: Skrivet av childhoodlight: Skrivet av leumas vän: Niqab. Jag skulle känna kalla kårar nerför ryggraden tror jag om någon gick förbi med det. Varför? Det är jättesvårt att förklara... JAg typ kopplar det till ondska och död. ... eh, va? Islam är en religion som bygger på fred.
25 okt, 2011 16:46 |
|
Borttagen
|
Det var en tjej i Sverige som inte fick jobb pga sin niqab. Hon ville bli barnsköterska. Mamma sa igen att hon skulle bara skrämma barnen -.- Hon heter Alia Khalifa och hon kämpar för rätten om att bära niqab.
25 okt, 2011 16:47 |
|
leumas vän
Elev |
Skrivet av childhoodlight: Skrivet av leumas vän: Skrivet av childhoodlight: Skrivet av leumas vän: Niqab. Jag skulle känna kalla kårar nerför ryggraden tror jag om någon gick förbi med det. Varför? Det är jättesvårt att förklara... JAg typ kopplar det till ondska och död. ... eh, va? Islam är en religion som bygger på fred. Jamen den religiösa betydelsen spelar ingen roll. Det är bara så jag känner, och det kan jag inte göra något åt. 25 okt, 2011 16:52 |
Du får inte svara på den här tråden.



Mugglarportalen