Gymnasiet
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
accioron
Elev |
Jag funderade på Natur, men valde att inte gå det då jag inte har intresset (inte i den utsträckningen i vilket fall som helst). Jag känner dock många som har gått/går Natur och de som verkligen är intresserade, tycker så klart att det är smidigt och roligt. Dock så finns det den sidan som inte har något problem för ämnena i sig, men inte tycker att det är lika roligt. Många av dessa har slutat då det tar upp allt för mycket av annat, och går hellre på en linje där de kan uppskatta lärandet etc. Så mitt förslag är; om du tycker det är roligt och är motiverad - kör på! Men om du bara har lätt för det men egentligen inget intresse - välj något annat. Man kommer bara någon vart (oavsett linje) om man har motivation. Det viktigaste är som sagt inte ''att man kan bli vad som helst'' då Sam inte heller är så tokig i den aspekten.
28 sep, 2011 17:54 |
|
Borttagen
|
Jag går mitt första år på natur nu. De som gått ut föregående år har gått det "gamla" naturprogrammet, man har ju nytt betygssystem och kurser det här året.
Jag kan säga att det är en rätt stor skillnad svårighetsmässigt från nians matte och Matte 1 kursen, men har du väldigt lätt för det bör det inte uppstå problem. (Ta inte på dig mer arbete än du klarar av bara!) Ett måste är att man är intresserad, tycker du exempelvis att dans är det roligaste som finns så får du ut mer av den inriktningen än av naturlinjen om du tycker att den är tråkigt, må så vara att det är den bredaste linjen. Sedan beror det givetvis på vad man har för ambitioner, det är klart att man inte behöver plugga jättemycket om man bara vill ha E i betyg, men plugga måste man självklart göra om man vill nå de högre betygen. Ett gott råd: ha inte för stor press på dig själv! Nu vet ju jag inte vad de har för intagningspoäng på den skolan du funderar på, men om den är hög så kommer standarden på dina nya klasskompisars kunskaper vara högre än du är van vid från högstadiet, så man kan kanske inte vara bäst i allting längre. Jag har iallafall en jättebra klass och skolan är hur skön som helst, så även om skolarbetet blir tungt ibland vet jag att jag inte är ensam om att tycka det och att det finns folk som stöttar mig! Är det något som intresserar dig och som du vill satsa på, så go for it och var inte rädd för utmaningen. Undrar du något mer så är det bara att fråga! 28 sep, 2011 17:54 |
|
Borttagen
|
jag läser ett praktiskt programm så jag kan nog inte vara till så jättestor hjälp - mer än att jag aldrig ångrat att jag valde praktiskt trotts att jag är mer teoretiker
28 sep, 2011 17:56 |
|
Borttagen
|
Som folk har sagt - endast för att man har lätt för ett ämne betyder det inte att det är bra att gå den linjen. Men om du är intresserad av naturrelaterade ämnen så tycker jag att du ska överväga att gå där!
28 sep, 2011 18:00 |
|
liiiinneaa
Elev |
Tack igen för alla långa fina inlägg!
Jinx Skulle inte tro att det kommer vara så jättehög intagnings poäng, på grund av att stället jag bor på är ganska litet, men jag vill ha höga betyg ändå och jag är lite rädd att jag nog pressar mig själv lite för mycket, även om jag är medveten om det. Sen skolan började har jag knappt varit med någon kompis få frididen, sitter bara och pluggar en massa, och otroligt nog så hinner jag ändå inte mer än vad man ska göra. (Även om en del av mina klasskompisar är lite efter.) ******* Angående intresset, så är jag väll inte sådär jätteintresserad av natur direkt, men inte av något annat program heller, och då känns det som att natur kan vara en bra grund att stå på för alla framtida val! Vet ni vad allihopa , blir väldigt peppad av allt ni skriver, och jag vill verkligen klara att gå alla tre åren och även gå ut med bra betyg. Så motivationen (hittills iallafall) är det inget fel på! Känns rätt så bra pga att allting nu känns mer seriöst för alla och även mer ansvarstagande. Vad det än är ni gör, fortsätt! Jag blir bara mer och mer säker! 28 sep, 2011 18:05 |
|
Borttagen
|
Skrivet av liiiinneaa: Jag kände också så, att folk mognade och blev mer motiverade. Men tänk på att ha ett liv frånsett skolan också, går du ut med toppbetyg i alla ämnen efter tre år känns det ändå ganska meningslöst om du inte har några vänner kvar eftersom du varit alltför upptagen. Du ska ha kul under din gymnasietid också, och få lite livserfarenhet på köpet!Tack igen för alla långa fina inlägg! Jinx Skulle inte tro att det kommer vara så jättehög intagnings poäng, på grund av att stället jag bor på är ganska litet, men jag vill ha höga betyg ändå och jag är lite rädd att jag nog pressar mig själv lite för mycket, även om jag är medveten om det. Sen skolan började har jag knappt varit med någon kompis få frididen, sitter bara och pluggar en massa, och otroligt nog så hinner jag ändå inte mer än vad man ska göra. (Även om en del av mina klasskompisar är lite efter.) ******* Angående intresset, så är jag väll inte sådär jätteintresserad av natur direkt, men inte av något annat program heller, och då känns det som att natur kan vara en bra grund att stå på för alla framtida val! Vet ni vad allihopa , blir väldigt peppad av allt ni skriver, och jag vill verkligen klara att gå alla tre åren och även gå ut med bra betyg. Så motivationen (hittills iallafall) är det inget fel på! Känns rätt så bra pga att allting nu känns mer seriöst för alla och även mer ansvarstagande. Vad det än är ni gör, fortsätt! Jag blir bara mer och mer säker! 28 sep, 2011 18:09 |
|
liiiinneaa
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av liiiinneaa: Jag kände också så, att folk mognade och blev mer motiverade. Men tänk på att ha ett liv frånsett skolan också, går du ut med toppbetyg i alla ämnen efter tre år känns det ändå ganska meningslöst om du inte har några vänner kvar eftersom du varit alltför upptagen. Du ska ha kul under din gymnasietid också, och få lite livserfarenhet på köpet! Tack igen för alla långa fina inlägg! Jinx Skulle inte tro att det kommer vara så jättehög intagnings poäng, på grund av att stället jag bor på är ganska litet, men jag vill ha höga betyg ändå och jag är lite rädd att jag nog pressar mig själv lite för mycket, även om jag är medveten om det. Sen skolan började har jag knappt varit med någon kompis få frididen, sitter bara och pluggar en massa, och otroligt nog så hinner jag ändå inte mer än vad man ska göra. (Även om en del av mina klasskompisar är lite efter.) ******* Angående intresset, så är jag väll inte sådär jätteintresserad av natur direkt, men inte av något annat program heller, och då känns det som att natur kan vara en bra grund att stå på för alla framtida val! Vet ni vad allihopa , blir väldigt peppad av allt ni skriver, och jag vill verkligen klara att gå alla tre åren och även gå ut med bra betyg. Så motivationen (hittills iallafall) är det inget fel på! Känns rätt så bra pga att allting nu känns mer seriöst för alla och även mer ansvarstagande. Vad det än är ni gör, fortsätt! Jag blir bara mer och mer säker! Det är ju förstås sant! Förhoppningsvis så skaffar man sig ju vänner på skolan, och då kan man ju alltid plugga tillsammans eller liknande. Och även sina gamla vänner kommer nog förstå att man inte längre kan umgås varje kväll eftersom att betygen är viktiga! Men självklart, så kommer jag även att spendera min fritid med vännerna! : ) Även om man inte kan vara med varandra hela tiden, så blir ju bara de få tillfällena mer speciella! Så länge vänskapen håller för det vill säga. 28 sep, 2011 18:15 |
|
expelliarmus
Elev |
Jag går natur, andra året.
Jag vet inte om det är mer plugg än på någon annan linje, man väljer ju faktiskt själv vilken nivå man ska lägga sig på. Jag har dock ganska lätt för skolan, för dom flesta ämnen iallafall. Jag tycker dock att natur är skittråkigt, det känns precis som högstadiet fast lite extra mycket teori. Så natur för mig är ungefär som högstadiet-praktiska ämnen+lite mer teori. Skittråkigt tycker jag. Hade velat läsa lite mer annorlunda ämnen och inte bara dom vanliga. I ettan läste man liksom alla A-kurser och nu läser vi alla B & C-kurser. Så det är liksom samma ämnen fast fortsättningar, ingenting nytt, skittråkigt. Matten går fort fram, kemin & fysiken är jättesvår, biologin är intressant, allt annat är som på högstadiet. Vi har i stort sett bara läst matte/naturämnen i ettan & ska även göra det i tvåan, i trean är vi i princip klara med naturämnena och ska då bara läsa lite matte och sedan alla samhällsämnen. Jag tycker inte att natur är en intressant linje öht, trots att jag är intresserad utav mycket inom dom ramarna. Jag skulle mycket gärna vilja gå någon intressant, nyskapande och underbart rolig linje, men tyvärr så får man inte så mycket framtid då. Jag siktar på att bli barnläkare och för att komma in på läkarlinjen är jag i princip tvungen att gå natur för att kunna söka in direkt efter gymnasiet. Det var därför jag valde att gå natur. Jag ångrar inte mitt val eftersom att jag följer min dröm och jag vet att det kommer att löna sig i framtiden att jag har den utbildningen i bakfickan, för jag kan ta mig in i princip vart jag vill. Jag kommer nog inte ångra att jag valde att göra något skittråkigt i tre år för att sedan göra det jag tycker är kul. Att jag går natur innebär att jag inte behöver läsa extra år på komvux osv. Jag är nöjd med mitt val men kan samtidigt inte låta bli att klaga lite smått, för det är inte roligt.
28 sep, 2011 22:19 |
|
childhoodlight
Elev |
28 sep, 2011 23:52 |
|
Hotissue
Elev |
Jag går Samhällsvetenskapliga (valde att börja om i nu i höst) och går alltså nya skolan 2011. Det är en viss skillnad faktiskt eftersom att man då läser 1c-kurser som man går natur. Vi läser 1b, medan yrkesinriktade läser 1a.
Samhällsvetenskapliga är mycket plugg, men natur är MEEER plugg. Om man inte gillar matte, fysik, kemi, biologi osv. så är det inte rätt linje. Så att vara säker på att man verkligen klarar den pressen är bra så man inte behöver börja om i ettan när man vill byta linje, som jag.
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
29 sep, 2011 00:05 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen