Hapo
Elev
|
Spoiler: Tryck här för att visa!Kapitel 1 - Ytterst känsliga påståenden
Jag gav henne en lång blick.
"Det där menade du inte."
"Hur vet du det?"
"Vi har aldrig bråkat förut."
"Men nu gör vi det."
Det var ingen idé. Hon var lika kall och hård som en sten.
"Men varför?"
"Varför du är en häxa? Tja, det finns ganska många svar på den punkten, men vi kan väl börja med..."
Jag avbröt henne snabbt, jag ville inte höra.
"Ett, jag är ingen häxa" (hoppas jag) "och två, det var inte ens det jag syftade på. Jag menade mer det faktum att du helt plötsligt hoppar på mig som om jag gjort dig något."
Jag förstod att hon hade prickat rätt. Det fanns faktiskt ingen vettig anledning till att vi bråkade. Istället för att stanna och vänta på svar vände jag på klacken och styrde stegen mot damtoaletten.
Jag låste noggrant om mig och snyftade tyst.
Jag var ingen flicka som grät, men det här var under andra omständigheter. Jag hade blivit kallad häxa.
Vanligt folk skulle nog inte tagit så illa vid sig; det fanns bra mycket värre skällsord, men jag hade en annan uppfattning.
Vilken dag som helst kunde ugglorna anlända. Min storebror Damian skulle börja sitt fjärde år på den där magiska skolan. För magiska människor.
Och kanske, kanske var jag inte en av dem. Det var i alla fall vad jag hoppades på.
Jag hade fått höra många historier från Damian. Allt från hur en halvjätte undervisade i hur man skulle ta hand om alla möjliga varelser jag aldrig hört talas om, och aldrig kunnat fantisera om. En ytterst liten man som hette något som fick mig att tänka på filmjölk lärde ut eleverna hur man skulle förstena folk.
Helst av allt stannade jag kvar på Tribete School, där jag för närvarande tog mina normala lektioner, med normala lärare.
Mamma och pappa, som båda var helt vanliga omagiska människor (Eller magare, som Damian sa. Eller var det kanske myllare?) hade blivit förvånade, och trodde först att det var något slags skämt.
Men Damian hade trott på det, och gett sig av till London för att inhandla det han behövde. Och när han kom tillbaka med trollstav, kittel, och alla möjliga böcker där han fick lära sig hur man brygger trolldrycker och kastar förbannelser, var det ingen som tvivlade.
Damian var en trollkarl, och då var ju den stora frågan om det rann magiskt blod i mina ådror också.
Och nu borde brevet komma vilken dag som helst.
Mina ögon var inte röda längre, så jag steg ut från toalettbåset och såg mig om i det lilla cafeét.
"Rachelle!"
Det var Polly som ropade.
Jag suckade och kollade åt hennes håll.
"Förlåt, Rachelle."
"Jag måste hem."
Efter fem minuter trampandes på min cykel var jag på väg upp för grusgången som ledde fram till vårat radhus.
När jag klev in i köket möttes jag av en syn som bara hörde hemma i mina mardrömmar. Av den värsta sorten.
Damian stod med en uggla på varje arm och log brett mot mig.
"Välkommen hem, häxa!"
Det blev för mycket för mig, och jag störtade upp för trappan och kastade mig på sängen.
26 aug, 2013 17:33
|
Hapoha
Elev
|
Hapo! Den verkar jätte spännande 
26 aug, 2013 18:03
|
Alma123!!
Elev
|
bra  men som sgt länga gärna
"Man måste väl inte ha en belöning att se fram emot för att kämpa? Att ha kämpat kan väl vara belöning nog!" -Sagt under HP-eventet Riddikulus 2013.
Enda gången jag backar är när jag tar sats!
26 aug, 2013 18:14
|
Sara Ravenclaw
Elev
|
26 aug, 2013 20:41
|
Hapo
Elev
|
Skrivet av Sara Ravenclaw: Jättebra! Precis lagom långt kapitel! När kommer nästa?
Tack så mycket!  Jag vet inte riktigt, men kanske imorgon! 
26 aug, 2013 20:47
|
Sara Ravenclaw
Elev
|
26 aug, 2013 20:54
|
Hapo
Elev
|
Spoiler: Tryck här för att visa!Kapitel 2 - Sorgliga fakta
Kära Ms Malony,
Vi har nöjet att meddela er att ni har tilldelats en plats vid Hogwarts Skola För Häxkonster Och Trolldom. Härmed bifogas en lista på alla böcker och all utrustning som behövs.
Terminen börjar den 1 september. Vi förväntar oss er uggla senast den 31 juli.
Er tillgivna
Minerva McGonagall
Rektor.
"Då bär det av till Diagongränden!", sa Damian när jag läst klart brevet.
Den 31 augusti, dagen innan domedagen, gav vi oss av till Diagongränden.
Sättet att komma dit var ytterst märkligt, och ytterst overkligt. Som allt magiskt.
Och nu var jag en del av det där. Av det overkliga. Fy.
Damian guidade mig runt i gränden.
"Här kan du köpa din trollstav!"
Jag hann knappt se den lilla butiken, där trollstavar på något sätt (jag antar att det var magi) hölls svävande i det lilla skyltfönstret, innan Damian släpade vidare med mig, och drog in mig in i Madam Malkins Klädnader För Alla Tillfällen. En kort, rultig gammal dam hälsade oss välkomna, och Damian berättade vad han själv skulle ha för kläder, och beställde sedan ett "förstaårs-set" till mig.
Madam Malkin började genast mäta mig. Eller, nästan i alla fall.
Ett måttband flög runt och mätte mig runt huvudet, midjan, från armbågen till handleden, och många fler ställen jag inte hade en aning om att man behövde mäta, medan Madam Malkin stod bredvid och nickade och hummade.
"Du var mig en lång och ståtlig häxa!"
Jag knep ihop läpparna och koncentrerade mig på att stå still, för att förhindra måttbandet att trassla ihop sig.
När måttbandet äntligen slutade flyga hit och dit var jag alldeles snurrig och vinglade till.
Madam Malkin försvann in bakom ett lila skynke, och kom tillbaka lite senare med tre klädnader, en häxhatt, (ja, precis en sådan man köper till Halloween) en mantel, och handskar av ett okänt material.
Jag tog emot mitt "förstaårs-kit, och Damian sa att jag kunde gå och köpa ett trollspö medan han provade kläder.
Det här var en känslig del. Trollspön används till att utöva magi. Jag ville inte utöva magi. Jag ville bara vara en vanlig mugglare (det var så det hette, hade Damian skrattandes berättat när jag sagt myllare).
Men jag visste att jag inte hade något val, så jag gick in i den lilla butiken med de svävande trollstavarna i skyltfönstret.
"Öhm...", började jag, men innan jag hunnit säga något mer hade en man med långt blont hår och smala ögon dykt upp från ingenstans och ledde mig längre in i den mörka affären.
"Jaså, du ska köpa dig ett trollspö? Spännande, inte sant?"
"Öhm..."
"Vad tror du om den här?", avbröt han och höll fram en ljusbrun krokig stav med sina långa knotiga fingrar.
"Den var... fin."
Han skrockade.
"Du måste ju prova den, se om den passar. Du förstår, lilla häxa" (Snälla, kalla mig inte häxa!) "att det är trollspöt som väljer häxan, inte häxan som väljer trollspöt."
"Men... jag kan ingen trollformel."
Han log hånfullt.
"Det är bara att vifta, häxa lilla!"
Jag var på väg att ryta åt honom att INTE KALLA MIG HÄXA, men efter att ha insett att jag sorgligt nog är en häxa, så hade jag inget mer att säga.
Jag tog spöet och viftade sådär som askungens gudmor gjort.
Mannen ryckte spöet ur min hand.
"Absolut inte."
Jag ville fråga hur han kunde veta det, men hade en känsla av att det bara skulle skämma ut mig ännu mer. Varför hade inte Damian berättat allt det här för mig? Antagligen för att jag inte ville höra.
Han räckte mig en ny stav, kort och rak.
Jag gjorde samma viftning, men ingenting hände.
"Tredje gången gillt."
Men även den staven slets ur min hand.
När jag viftade på en lång mörkbrun stav hände något, och jag förstod att det var den här staven jag skulle behöva dras med resten av mitt liv.
En varm stöt gick genom kroppen, och gnistor sköts ur den trubbiga spetsen.
"Aha! Där har vi den! Åtta och en halv tum, ek med viliehår som kärna!"
"Vad är en..." vilie för något? Hade jag tänkt fråga. Men jag var inte säker på att jag ville veta.
Utanför trollstavsbutiken stod Damian och väntade på mig. Jag höll upp mitt trollspö.
"Åtta och en halv tum, ek med viliehår som kärna, vad det nu är.", sa jag med entonig röst.
Damian började berätta om någon varelse med silvrigt hår, som var helt fantastiska, men jag lyssnade bara med halvt öra.
Vi gick och köpte mina böcker, en kittel och resten som stod på listan som kommit med brevet.
Vi tog in på ett värdshus, och när det var dags att gå och lägga sig kunde jag bara inte somna. Imorgon skulle jag till Hogwarts.
27 aug, 2013 12:56
Detta inlägg ändrades senast 2013-08-27 kl. 13:26
Antal ändringar: 2
|
Hapoha
Elev
|
Jätte bra! Den är så spännande, jag vill ha nästa kapitel på en gång! 
27 aug, 2013 13:11
|
Hapo
Elev
|
Skrivet av Hapoha: Jätte bra! Den är så spännande, jag vill ha nästa kapitel på en gång!
Aaaw, du är så snäll!! ♥♥♥♥
27 aug, 2013 13:13
|
Hapopo
Elev
|
27 aug, 2013 13:13
|
Du får inte svara på den här tråden.