Musik medan ni skriver
Forum > Off Topic > Musik medan ni skriver
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Beror på vad jag skriver. Ofta kan jag lyssna på "vanlig" musik när jag skriver, mycket femtiotal, eftersom jag brukar lyssna på klassiskt annars. Däremot kan jag ibland, beroende på vad jag skriver, lyssna på klassiskt när jag skriver.
Skriver jag något gore-aktigt blir det femtiotal. Skriver jag en kärlekshistoria, vilket nästan aldrig händer, lyssnar jag på theme till det som det är inspirerat av. Väldigt varierat, med andra ord! 14 jul, 2012 01:36 |
|
sten
Elev |
Jag brukar lyssna på Sigur Rós, men det beror också helt på känslan jag vill skriva om. Sigur är bra ändå, målar upp väldigt mycket bilder för lyssnaren.
14 jul, 2012 01:39 |
|
Borttagen
|
Jag brukar lyssna på Muse eller instrumentals, beroende på vad det handlar om.
14 jul, 2012 23:47 |
|
MoonlightDreams
Elev |
Beror på... Ibland vill jag ha musik och ibland vill jag bara att det ska vara helt tyst. Men när jag har på musik kan det t.e.x vara: Nox Arcana, Dark Sancutary, Arcana... ^^
Helst instrumental musik, eller bara där någon sjunger svagt i bakgrunden.
14 jul, 2012 23:50 |
|
Margaret
Elev |
Det beror på, vilket språk jag skriver på. Skriver jag på svenska kan jag lyssna på musik där de sjunger på engelska och skriver jag på engelska kan jag lyssna på svenska låtar. Men aldrig engelska om jag skriver på engelska etc. Det blir alldeles förvirrande.
Men här är en spellista med iallafall några låtar som inspirerar mig när jag skriver det jag håller på med just nu. De har hjälpt mig hitta rätt stämning vid olika tillfällen kan man säga: http://open.spotify.com/user/overvolume/playlist/0ywk8lMDigON4C4sp94E9n Skapade listan nyss, men har haft dessa låtar antecknade. Brukar skriva ner i en anteckningsbok när jag hittar låtar som är lite sådär extra inspirerande. ![]()
15 jul, 2012 01:35 |
|
Borttagen
|
Jag lyssnar på de jag lyssnar annars på; Cody Simpson, Eric Saade, Litesound, One Direction osv...
15 jul, 2012 01:36 |
|
melle-hjrta
Elev |
Jag lyssnar på mina underbara spellistor på Spotify!
30 sep, 2012 11:13 |
|
Borttagen
|
Jag lyssnar på musik som passar till de jag skriver. Är det något glatt ocg roligt, så lyssnar jag på något roligt. OCh är det något tråkigt och sorligt lyssnar jag på något sorligt.
30 sep, 2012 11:15 |
|
Caius
Elev |
Beror på vad jag skriver... Det är allt ifrån sådan musik som jag lyssnar på oavsett vad jag gör, film musik (Danny Elfman är kärlek), klassisk musik (Vivaldi är en favorit) och bara diverse olika instrumentala låtar eller allmänt lugn och fin musik.
En av mina historier satt jag och lyssnade på Varnagel medan jag började skriva den (observera att detta var under år 2007 och jag precis hade hittat Varnagel tack vare fefo). Nu för tiden lyssnar jag på så gott som vad som helst medan jag skriver den. Jag har nog lyssnat på både Mimikry, Billy Talent, Breaking Benjamin, Disturbed, Nightwish, Dragonforce, Sonata Arctica, Breaking Point, Bullet for my Valentine, Scar Symmetry, Sparzanza, Art of dying, Avril Lavigne, soundtracks ifrån "How to train your dragon" och diverse andra filmer (t.ex. "Pirates of the Caribbean" När jag skriver dikter föredrar jag väldigt lugn instrumental musik, men det händer även att Thåström får inspirera mig för att han helt enkelt är nog det närmsta som jag kan gå med på att säga "förebild" om då det gäller att skriva fina texter. Dock brukar Mimikry och Varnagel också få vara med, speciellt Mimikry. Så ja, lite gott och blandat i stora drag. Jag har ingen speciell spellista inne på Spotify eller Youtube som jag lyssnar på medan jag skriver (om jag hade haft det så hade jag länkat till den), jag kan helt enkelt inte blanda band, jag måste lyssna på en och samma under flera timmar innan jag kan byta. Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha. 30 sep, 2012 11:33 |
|
Ginny00
Elev |
Lyssnar alltid på musik, sen när jag skrivit klart har jag ingen aning om vad jag lyssnade på.
30 sep, 2012 11:34 |
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen