Fördomar, tankar och Slytherin
Forum > Harry Potter > Fördomar, tankar och Slytherin
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Afturelding
Elev |
Jag, som har läst väldigt mycket psykologi och hisatoria, tror att det i Slytherins fall berodde på tiden. Som du redan skrivit så förekom häxbränningar, och "magiker" har i vår värld (som ju ska samexistera med den magiska) varit förföljda sedan ännu tidigare, ungefär 3000 år i vissa kulturer. Så jag tror att det mycket beror på att Slytherin kände att mugglare var ett hot mot magikerna, eftersom att så många magiker blivit brutalt mördade av mugglare i så fruktansvärt många år.
Han kanske hade släktingar som dött just på det sättet? Hämnd är en av våra starkaste känslor av en anledning. ![]() ![]()
10 jul, 2012 20:43 |
|
harrypotter87
Elev |
10 jul, 2012 21:07 |
|
LauraE
Elev |
J.K Rowling har själv sagt att Trollkarlskriget är en symbol för förintelsen. Men jag tror som tidigare talare (Skribenter) att trollkarlsvärldens vilja att distansera sig från mugglarna började när mugglarna försökte döda dem. x)
Jag tror även att det har mycket att göra med okunskap om varandra, man kan se trollkarlarna som västvärldens befolkning under 1700-talet och mugglarna som den afrikanska befolkningen. Eftersom så många trollkarlar är distanserade mot mugglarna och inte tar sig tid att ta reda något om dem/lära känna någon så skapas fördomar (bara för att de inte kan använda magi, och de börjar ses som mindre värda). Jag tror att de flesta är rädda för det okända, oavsett om man är trollkarl/häxa eller ej. Och som de flesta krig alltid börjar med, så började även trollkarlskriget med okunskap. Sorry för lullig text. ^^
Tumblr: http://lauradobby.tumblr.com/
10 jul, 2012 22:41 |
|
Cailine
Elev |
Mugglare är livsfarliga, de brände "häxor" och "trollkarlar" på bål, och krigar hela tiden. Det gör inte vi magiker, vi är för intelligenta för det. Varför skulle vi beblanda oss med så smutsiga, primitiva varelser?
![]() ![]()
10 jul, 2012 23:45 |
|
Borttagen
|
Intressant tråd. Jag är väldigt kluven till hur mitt liv skulle te sig om jag började på Hogwarts. Skulle ni berätta det för era vänner och bekanta? Måhända de närmaste. Jag tror att avundsjuka skulle kunna driva människor till det värsta tänkbara.
Se bara på hur Petunia behandlar Harry, psykisk misshandel så det bara sjunger om det. Inlåst, utfryst, kränkt, hårda ord. I en bok vevar hon väl en stekpanna över huvudet på honom. Vernon lyfter honom i halsen vid ett tillfälle osv. Allt detta för att moster Petunia blev nekad att gå på Hogwarts som barn, även om hennes föräldrar drev på henne väldigt hårt så rättfärdigar det inte hennes beteende mot Harry som inte kan rå för vem han är. Dudley kan man inte annat än tycka synd om, under hela hans liv har allt handlat om hjärntvätt till att trycka ner och behandla Harry illa. Någonstans i seriens gång tror jag dock att hans egna tankar och värderingar utvecklas och det känns som att han mot slutet förstår att de dem gjort är fel. 11 jul, 2012 09:15 |
|
Zalmandor
Elev |
yippwe
JAG ÄR EN KNÄPP KNÄPPIS 11 jul, 2012 10:22 |
|
Miss D Malfoy
Elev |
Oj..där fick man sig en tankeställare..
Livrädd för att leva. Dödsrädd för att dö. 11 jul, 2012 11:30 |
|
Queen Boo
Elev |
jag och min bästis är raka motsatser till varandra, så det spelar ingen roll vilken personlighet man har, det viktiga är att man trivs med varandra.
jag är jättecoolig älska mig plz 11 jul, 2012 11:32 |
|
J-star Black
Elev |
25 jul, 2012 10:05 |
|
Nymfadora Tonks
Elev |
Det är väll lite som med Albus och Gellert, de blev ju också bra vänner och så.
De kan vara så för att både Salazar och Godric var duktiga och framgångsrika trollkarlar men hade också mycket olika tankar och funderingar som de kunde diskutera och fundera över tillsammans. Jag tror att det är något i stil med det. I HP böckerna är ju Harry och Draco "fiender", men både Harry och Draco verkar ju tycka om varandra mer eller mindre i de sista böckerna. Jag tycker ändå att det är dumt att så många som inte är så "HP insatta" tror att alla i Slytherin är dumma och alla i Gryffindor är hjältar. 25 jul, 2012 10:15 |
Du får inte svara på den här tråden.















Mugglarportalen