Lily och Petunia
Forum > Harry Potter > Lily och Petunia
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Nymphadora_<3
Elev |
det hadde jag inte tänkt på men det är sant♥
22 feb, 2012 19:42 |
|
Ginny00
Elev |
JK gillar ju blomnamn. Lily och Petunia är inte de enda, ni har ju glömt Rose(Weasley) och Pansy(Parkinson)! Plus att Albus till exempel betyder vit, Dumbledore humla på gammal engelska. Familjen Black heter allihopa efter stjärnbilder.
Så Lily och Petunia är inte de enda som är döpta efter saker-Tänker man efter är sjuttiofem procent av karaktärerna det.. 22 feb, 2012 19:45 |
|
Lills
Elev |
22 feb, 2012 19:48 |
|
themarauder
Lärare |
Jag tycker att det är fint att Jk Rowling har döpt alla karaktären efter olika teman, betydelser etc.
Tycker att Petunia är ett finare namn på engelska =) Älskar Lilys smeknamnn på henne. Man känner sig nästan lite speciell som läsare när man märker vilken tid och tanke Jk har lagt ner på böckerna! =) - just like themarauder 22 feb, 2012 21:12 |
|
Borttagen
|
det finns en knarkare im amerika som hetter harry potter
22 feb, 2012 21:16 |
|
96hpevanescence
Elev |
Skrivet av Ginny00: JK gillar ju blomnamn. Lily och Petunia är inte de enda, ni har ju glömt Rose(Weasley) och Pansy(Parkinson)! Plus att Albus till exempel betyder vit, Dumbledore humla på gammal engelska. Familjen Black heter allihopa efter stjärnbilder. Så Lily och Petunia är inte de enda som är döpta efter saker-Tänker man efter är sjuttiofem procent av karaktärerna det.. Jag läste någonstans att J.K Rowling döpt alla efter typ något speciellt. Luna betyder ju måne, efternamnet Malfoy betyder typ dåligt förtroende. Och jag tycker att båda namnen är fina, men gillar Lily bäst
22 feb, 2012 21:23 |
|
J-star Black
Elev |
Precis som flera har sagt, så har många av namnen en liten historia och betydelse. Voldemort betyder flykt från döden på franska (vol de mort), alla namnen inom Blackfamiljen är från stjärnor, men också dessa har namn som speglar karaktären. Bellatrix betyder krigarinna, Andromeda är enligt grekisk mytologi en prinsessa som blev övergiven av sin familj, Narcissa var en person ur den grekiska mytologin som var egenkär. Sirius är den stjärna som lyser starkast på himlen, vilket han också gör i boken, ur sin familj...
![]() ![]()
22 feb, 2012 21:26 |
|
Ginny00
Elev |
Skrivet av J-star Black: Precis som flera har sagt, så har många av namnen en liten historia och betydelse. Voldemort betyder flykt från döden på franska (vol de mort), alla namnen inom Blackfamiljen är från stjärnor, men också dessa har namn som speglar karaktären. Bellatrix betyder krigarinna, Andromeda är enligt grekisk mytologi en prinsessa som blev övergiven av sin familj, Narcissa var en person ur den grekiska mytologin som var egenkär. Sirius är den stjärna som lyser starkast på himlen, vilket han också gör i boken, ur sin familj... Åh! Jag älskar att Sirius är en stjärna som lyser starkt. 23 feb, 2012 07:55 |
|
Emlan
Elev |
Jag tycker att lilly är finast, det är liksom bara är finare petunia låter lite som en sten...
23 feb, 2012 08:03 |
|
Salazar1
Elev |
Jag tycker faktiskt att båda namnen är lika fina
Slytherin Pride 23 feb, 2012 11:44 |
Forum > Harry Potter > Lily och Petunia
Du får inte svara på den här tråden.









Mugglarportalen