Finns det någon ond häxa/trollkarl som INTE varit i Slytherin?
Forum > Harry Potter > Finns det någon ond häxa/trollkarl som INTE varit i Slytherin?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Welmon "Servant" McGuarge
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av hyperion: Skrivet av Borttagen: Alla dödsätare kommer iaf från Slytherin. Man kan spekulera runt den punkten men jag kan iaf säga att alla från slytherin inte är onda Hur kan alla dödsätare komma från Slytherin om Slingersvans var från Gryffindor och var en dödsätare? Jag kan inte nämna någon på rak arm som inte var i Slytherin, men jag betvivlar starkt på att varenda en av dödsätarna som gick på Hogwarts var i Slytherin. Var Slingersvans en dödsätare? Jag fick uppfattningen att han var mer som en tjänare eller slav åt dem. Slingersvans är inte direkt ond, men feg. Han vågade inte stå emot Voldemort. Quirrell är jag inte heller 100 % säker på vad man ska kalla honom, men han var iallafall från Ravenclaw. Följer man Voldemort är man en dödsätare. Dödsätare är vad man kallar Voldemorts följare, även hans tjänare. Servant 18 dec, 2011 00:16 |
|
hyperion
Elev |
Skrivet av Borttagen: Var Slingersvans en dödsätare? Jag fick uppfattningen att han var mer som en tjänare eller slav åt dem. Slingersvans är inte direkt ond, men feg. Han vågade inte stå emot Voldemort. Quirrell är jag inte heller 100 % säker på vad man ska kalla honom, men han var iallafall från Ravenclaw. Slingersvans fick mörkrets märke intatuerat, är man inte en dödsätare då så vet jag inte när man är det ![]()
18 dec, 2011 00:43 |
|
Kintsugi
Prefekt |
"Better Hufflepuff than Slytherin," said Hagrid darkly. "There's not a single witch or wizard who went bad who wasn't in Slytherin.
Inte Ron. Hagrid! Och det är svinaktigt. Jag AVSKYR att en vuxen man skall säga så till en elvaåring som inte fått sig en egen uppfattning om elevhemmen ännu. FY FAN ALLTSÅ. USCH USCH USCH! Slingersvans har vi nämnt. Sedan finns det många karaktärer som vi inte VET så mycket om. Yaxley skulle man kunna anta är Slytherinare eftersom han beskrivits som ambitiös och målinriktad på faktasidor... men vad vet vi egentligen? Rowle och Gibbon vet vi inte heller så mycket om, eller? Fenrir skulle man kanske kunna anta, men vad vet vi om honom egentligen? Han blev biten någon gång i yngre ålder och har sedan dragit runt med dåligt humör och girighet? (han var inte dödsätare, bara en allierad - men HEMSK för det). Umbridge vet vi inte heller något om och hon var ond på sitt vis. :'P Vad gäller Antonin Dolohov, Nott och Rosier så kan man bara anta att dessa var Slytherinare (och förmodligen var väl så fallet förstås Som jag ser det så är det ju troligt att många från första kriget och från Tom Riddles år på Hogwarts var Slytherinare eftersom att det var där Tom fann "vännerna". Sedan har det gått generationer där några valt att ta vid och hålla igång intresset kring svartkonst men det finns inget som säger att inte övriga elevhemsrepresentanter valde att joina i andra kriget. Första kriget var nog urvalet inte lika stort och brett som i andra vill jag tro. Men vem vet? Rowling förstås. ☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 18 dec, 2011 00:53 |
|
Borttagen
|
Andromeda Tonks (nee Black) - Hon var inte ond. Hon gifte sig med en mugglarfödd och allt.
Peter Pettigrew - Han var dödsätare och kom från Gryffindor. Ondska kan komma från olika former. Ingen är född ond heller. 18 dec, 2011 00:58 |
|
Kintsugi
Prefekt |
Sedan skall vi inte glömma att JK Rowling inte målade karaktärerna och händelserna i svart och vitt. Det var snarare olika toner utav grått överallt då väldigt många hade sidor som var både bra och dåliga ^^
☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 18 dec, 2011 01:02 |
|
Ginnyy
Elev |
18 dec, 2011 01:03 |
|
superman
Elev |
Jag tror inte det handlar om "alla Slytherinare är onda och är dömda att bli dödsätare" utan mer om umgänget. Många i Slytherin under Harrys tid på Hogwarts hade föräldrar som var dödsätare och som alla vet påverkas man mycket av sina föräldrar. Så även om någon med icke-messed up ideal och så kom till Slytherin blev personen antagligen indragen i dödsätarkretsen, kanske bara av skälet att h*n ville ha vänner.
18 dec, 2011 01:14 |
|
Borttagen
|
Okej alla "onda" dödsätare kommer förmodligen från Slytherin. Det var någon som sa det i böckerna men person kan ha haft fel.
Slingersvans var inte ond, han var feg. Quirell var inte heller ond, han var för lättpåverkad. Men allt hänger ihop med Sirius citat om att alla har ondska i sig osv. 18 dec, 2011 01:31 |
|
Kintsugi
Prefekt |
Skrivet av Borttagen: Okej alla "onda" dödsätare kommer förmodligen från Slytherin. Det var någon som sa det i böckerna men person kan ha haft fel. Slingersvans var inte ond, han var feg. Quirell var inte heller ond, han var för lättpåverkad. Men allt hänger ihop med Sirius citat om att alla har ondska i sig osv. VA?! Vilket citat tänker du på då? Hagrid yttrar: "There's not a single witch or wizard who went bad who wasn't in Slytherin." och ur minnet vill jag minnas att den svenska versionen är "Det finns ingen ond häxa eller trollkarl som inte gått i Slytherin". Men det är ju bara ett ruttet påstående från den där halvjätten och detta påstående yttrar han för en elvaåring - som självklart fångar upp orden och får det som grund till att förakta eleverna i elevhemmet. Detta i sin tur har ju lett till att Slytherinare genom åren håller ihop och tjafsar tillbaka eftersom de blivit baktalade redan från början. MEN vi vet att eleverna kan komma överens med Ravenclaware och vi vet att det finns fina människor som gått i Slytherin! Att påstå att alla Slytherinare är onda är som att säga att alla tyskar är rasister och nazister. EDIT: Ur Hagrids uttalande kan man tolka att han inte kommer på en enda ond häxa eller trollkarl genom historien som inte gått i Slytherin men vi kan inte dra slutsatsen är så är fallet ELLER att ALLA Slyherinare är onda. ☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 18 dec, 2011 01:34 |
|
Borttagen
|
Kintsugi det var inte Hagrids citat jag syftade på utan någon annans. Men jag kommer inte ihåg vem som sa det
Sirius citat; Besides, the world isn't split into good people and Death Eaters. We've all got both light and dark inside us. What matters is the part we choose to act on. That's who we really are. 18 dec, 2011 01:40 |
Forum > Harry Potter > Finns det någon ond häxa/trollkarl som INTE varit i Slytherin?
Du får inte svara på den här tråden.




Mugglarportalen