Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Att ta vara på barndomen

Forum > Off Topic > Att ta vara på barndomen

1 2 3
Användare Inlägg
Disa
Elev

Avatar


Yvja; Låter perfekt. Problemet är väl att den vuxna vardagen tar upp 16 timmar. 8 timmar kvar och de vill jag sova på.

http://www.gratisgodis.se/?r=138038 Gratis är gott, speciellt när det är godis B)

16 dec, 2011 19:12

Borttagen

Avatar


Skrivet av Disa:
Yvja; Låter perfekt. Problemet är väl att den vuxna vardagen tar upp 16 timmar. 8 timmar kvar och de vill jag sova på.


Sedan när tar den vuxna vardagen upp 16 timmar? Jag har varit vuxen i tolv år och tror aldrig att jag ägnat så mycket tid åt vuxenlivet...

16 dec, 2011 20:08

Disa
Elev

Avatar


Jobb, 8 timmar. Gå upp, städa, ta det någorlunda lugnt, pendla.

Bara idag med mitt plugg, pendling och skola lägger jag 18 timmer per dygn och vardag. Men då är 3 timmar pendling men ja...

http://www.gratisgodis.se/?r=138038 Gratis är gott, speciellt när det är godis B)

16 dec, 2011 20:22

Borttagen

Avatar


Skrivet av Disa:
Den sista terminen av barndom börjar. Sista terminen då man fortfarande får lov att säga "pappa betalar" - sedan är det vuxenlivet, räkningar och jobb som skall ordnas. Att livet går fort det säger alla men att det går såhär fort? Det varnade ingen mig för.

Det finns saker jag vill göra. Klättra i träd, bygga kojor och upptäcka skog och mark i jakt på piratskatten. Jag vill springa i leksaktbutiker, tänka på när det är lördag bara för godisets skull och se på världen utan att egentligen bry mig om det som sker.

För 10 år sedan var det första riktiga skoldagen. Skolväska i rosa, hästmatlåda och fruktstund stod på schemat. Hur kan detta ha förvandlats till en stressig mardröm där jag snart skall få kliva ut för att se hur det riktiga livet är? Kliva ut ur drömmen för att ta plats i verkligheten.

Jag har alltid önskat att få bli stor men nu tror jag att jag ångrade mig. Plötsligt vill jag kunna krypa ner framför en film klockan fem på eftermiddagen och bara oroa mig för hur jag skall hinna se klart alla Disneyfilmer innan det är läggdags klockan åtta.

Jag ville leva i framtiden och nu önskar jag att dåtiden tog plats igen. Det måste ha varit en hemskt intelligent människa som sade att "Man skall leva i nuet" för det stämmer. Annars går man miste om så mycket.

Projektarbete, bal och studentmössa kommer vara de ord jag vill förknippa med den kommande året terminen men jag är rädd för att det snarare blir stress, arbetslöshet och pengabrist.

Gör inte om mitt misstag. Ta vara på barndomen.


Allt det där gör jag fortfarande. Jag klättrar i träd. Jag upptäcker småstigarna i parken. Jag tittar på svanarna och hoppar i lövhögar. Jag dansar runt i regn och jag kastar snöboll. Jag bygger snögubbar. Jag ser på Disneyfilmer och första gången jag var på Disneyland var våren 2010.

Att bli vuxen handlar inte om att sluta leka. Det handlar om att hitta balansen och veta när situationen verkligen kräver att du beter dig som vuxen, annars kan du för all del fortsätta vara barn hur länge som helst. När jag går till skolan hoppar jag i vattenpölar. Jag drar handen längs med staket och genom buskar. Att folk tittar konstigt på mig gör ingenting för isf vet jag att jag lever friare än de gör.

Och jag tycker om det.

Dock finns det några underbara fördelar med vuxenlivet. Flytta hemifrån t ex även om det innebär att du helt plötsligt måste betala räkningar en gång i månaden. Du får mer frihet. Du kan sitta uppe hela natten även om du vet att du kommer ångra dig dagen efter för det finns ingen förutom du själv som kan säga åt dig att gå och lägga dig.

Och vet du, jag tror du kan be din pappa betala om du verkligen vill. För hur vuxen du än blir så tror jag att din pappa, såsom min, kommer fortsätta se dig som sin lilla flicka. Det kvittar om du är 7 eller 45.

16 dec, 2011 21:49

Borttagen

Avatar


Skrivet av Disa:
Jobb, 8 timmar. Gå upp, städa, ta det någorlunda lugnt, pendla.

Bara idag med mitt plugg, pendling och skola lägger jag 18 timmer per dygn och vardag. Men då är 3 timmar pendling men ja...


Några finfina saker att tänka på:
- Det är väldigt sällan man måste pendla 3 timmar till ett jobb.
- Sedan jobbar man kanske inte heltid, en del klarar sig på deltid eller halvtid beroende på jobb och utgifter.
- När du är klar med jobbet är du klar med jobbet och kan göra vad du vill (inget plugg hemma att tänka på).

Förstår att det känns jobbigt just nu. Det är svinjobbigt att behöva växa upp, men det är inte så tokigt när man väl kommit över den första paniken.

16 dec, 2011 21:58

Josefin_Weasley
Elev

Avatar


Känner mig helt utanför den här diskussionen, jag är liksom 13 år
Jag är nöjd med mitt liv som det är just nu och kan tänkta mig att bli lite älder, det spelar ingen roll. Men jag vill inte bli vuxen än iaf

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F31.media.tumblr.com%2F94e65c9dd51169e86842f31c8bf6b7a2%2Ftumblr_n37qf0HvLe1t0k45mo1_500.gif

16 dec, 2011 22:00

Borttagen

Avatar


Ibland vill jag vara vuxen, ibland stanna vid 15 och ibland vara ett litet barn som springer och leker med alla andra. Jag längtar så mycket tills jag blir vuxen men varje år blir jag äldre och äldre och märker att jag saknar den yngre barndomen mer och mer.
Fick jag bestämma skulle jag nog stanna vid 18 års ålder, som vampyrerna i Twilight.

17 dec, 2011 00:24

Disa
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Disa:
Jobb, 8 timmar. Gå upp, städa, ta det någorlunda lugnt, pendla.

Bara idag med mitt plugg, pendling och skola lägger jag 18 timmer per dygn och vardag. Men då är 3 timmar pendling men ja...


Några finfina saker att tänka på:
- Det är väldigt sällan man måste pendla 3 timmar till ett jobb.
- Sedan jobbar man kanske inte heltid, en del klarar sig på deltid eller halvtid beroende på jobb och utgifter.
- När du är klar med jobbet är du klar med jobbet och kan göra vad du vill (inget plugg hemma att tänka på).

Förstår att det känns jobbigt just nu. Det är svinjobbigt att behöva växa upp, men det är inte så tokigt när man väl kommit över den första paniken.


Ja, det är liksom.. Det var jobbigt att välja gymnasium och nu ska man plötsligt bli vuxen.. Detk änns så... Stort. På en dag så ändras allt.

http://www.gratisgodis.se/?r=138038 Gratis är gott, speciellt när det är godis B)

17 dec, 2011 15:08

Borttagen

Avatar


Oj, jag är 18,5 och känner inte alls så.

Jag känner typ, Yes, nu börjar livet - jag har allt framför mig.
Vem säger att man inte kan klättra i träd och leka lekar bara för att man är vuxen? Vem har sagt att man inte kan se Disneyfilmer och gå och lägga sig klockan 8?

Jag är snarare otroligt pepp på att se vad livet har att erbjuda!

17 dec, 2011 15:13

Disa
Elev

Avatar


Känner det att det kanske är jag som inte är mogen nog för det, eller också vill jag inte...

http://www.gratisgodis.se/?r=138038 Gratis är gott, speciellt när det är godis B)

17 dec, 2011 15:19

1 2 3

Forum > Off Topic > Att ta vara på barndomen

Du får inte svara på den här tråden.